سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام کرد:
با وجود رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی و افزایش شمار مبتلایان به کرونا در تیم‌های فوتبال، سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی می‌گوید هیچ بحثی در مورد لغو کامل مسابقات وجود ندارد.
کد خبر: ۸۵۵۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲ 28 May 2020

 

به گزارش تابناک خوزستان به نقل از کیهان؛ برگزاری فوتبال بعد از شیوع کرونا در ایران تبدیل به مناقشه جدی میان تیم‌ها شده است. رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی به طور دقیق، افزایش مبتلایان به کرونا، تعلیق فعالیت‌های تمرینی تیم‌ها و تناقض در اظهارات مسئولان این گمانه‌زنی را بوجود آورده که برگزاری ادامه رقابت‌های لیگ برتر کار دشواری است.
در ادامه ابتلای بازیکنان و مربیان تیم‌ها به ویروس کرونا، دیروز هم خبرها حکایت از آن داشت که تست کرونای 3 بازیکن و یک مربی پارس جنوبی مثبت اعلام شده است. اعضای تیم پارس جنوبی در شرایطی که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند حالا یک دغدغه جدید نیز برای آنها پیش آمده که به مثبت شدن تست کرونای 4 عضو این تیم برمی‌گردد.پارسی‌ها روز دوشنبه قبل از ترک تهران به سوی جم برای برپایی اردوی 10 روزه در پایتخت تست کرونا دادند و امروز جواب این تست‌ها آمده که از مثبت شده تست کرونای 4 عضو تیم حکایت دارد. 3 بازیکن پارس جنوبی و یکی از مربیان این تیم تست کرونایشان مثبت شده و حالا باید به قرنطینه بروند. همچنین مسئولان پارس جنوبی تدابیر ویژه‌ای برای بهبودی هرچه‌ سریع‌تر این 4 عضو خود در نظر گرفته‌اند.
بی‌اطلاعی فوتبالی‌ها از پروتکل بهداشتی
از زمان انتشار پروتکل بهداشتی که حاکی از تصمیم نهایی مسئولان دولتی و ورزشی برای آغاز رقابت‌های لیگ بود، رفته رفته مخالفان مجبور شدند تمهیدات لازم را برای شروع مسابقات فراهم کنند و پا به توپ شوند اما مثبت شدن تست کرونای فوتبالیست‌ها و عوامل تیم‌ها مجددا فعالیت‌های ورزشی را در چند تیم به حالت تعلیق در آورده است.
در جریان اتفاقات اخیر یک تناقض جدی در اظهارات مسئولان فوتبال و وزارت بهداشت وجود داشت که نشان دهنده عدم هماهنگی مسئولان و همین‌طور در جریان نبودن مسئولان فوتبالی است.بندی در پروتکل بهداشتی فوتبال وجود دارد مبنی بر اینکه در صورت وجود بیش از پنج نفر با علائم مثبت یا مثبت شدن تست‌های تشخیصی مبنی بر ابتلای فرد به کووید 19، فعالیت تیم مربوطه تا زمان بهبود مبتلایان و کسب گواهی سلامت، معلق خواهد شد. این در حالی است که سهیل مهدی، رئیس‌کمیته مسابقات سازمان لیگ در واکنش به وجود بیش از 5 نفر مبتلا به کرونا در تیم گل گهر گفته بود که این تیم با قرنطینه مبتلایان، می‌تواند به تمرینات خود ادامه دهد و این موضوع مربوط به زمان برگزاری مسابقات است اما بعد از گذشت چندین ساعت، محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با رد اظهارات مهدی، اعلام کرد که اگر بیش از پنج نفر در تیمی به کرونا مبتلا شوند، این تیم اجازه تمرین هم نخواهد داشت.
پس از این اظهارات که نشان دهنده بی‌اطلاعی فوتبالی‌ها از این پروتکل است، تیم فولاد هم از مثبت شدن تست کرونای پنج نفر از بازیکنان خود خبر داد که نشان دهنده قرار گرفتن این تیم در معرض خطر لغو تمرینات است.
کرونا، معضل تک ضلعی نیست
با تمام این تفاسیر سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی می‌گوید هیچ بحثی در مورد لغو کامل مسابقات وجود ندارد. سعیدی روز گذشته در گفت‌و‌گویی با رادیو ورزش عنوان داشت: کرونا معضل تک ضلعی نیست؛ بحث روانی و نشاط اجتماعی و شرایط اقتصادی هم مهم است. همه این موارد در تصمیمات مد نظر قرار می‌گیرد. هنوز هیچ تصمیمی برای لغو کامل مسابقات گرفته نشده و هیچ بحثی هم در این باره نیست. تمام سعی خود را می‌کنیم که مسابقات با سلامت کامل انجام شود.
وی در مورد اینکه آیا تست‌هایی که باشگاه‌ها انجام می‌دهند مورد تایید فدراسیون‌-پزشکی ورزشی قرار دارد، اظهار داشت: تست‌هایی که انجام می‌شود، توسط آزمایشگاه‌هایی است که تست PCR انجام می‌دهند که قبلا تاییدیه را از وزارت بهداشت گرفته‌اند. این شبهه که شخص به آزمایشگاه سر کوچه می‌رود و آزمایش انجام می‌دهد، وجود ندارد. منتها در جلسه‌ روز گذشته قرار شد که ما دو یا سه آزمایشگاه که دقت بالاتری دارند را مشخص کنیم. چون میزان دقت ممکن است متفاوت باشد، نه اینکه کلا منتفی شود و البته نحوه نمونه گیری‌ نیز در میزان دقت تست تاثیرگذار است.
سعیدی در مورد دقت کیت‌ها عنوان کرد: کیت‌ها برندهای متفاوتی دارند که تاییدیه جهانی و وزارت بهداشت خودمان را دارند. منتها دقت کیت هم ممکن است متفاوت باشد. خود PCR در بهترین حالت ممکن است بین سی یا چهل درصد منفی کاذب بدهد و این مشکلی است که کل دنیا دارد. باید راهکاری پیدا کنیم که بهترین و یکسان‌ترین نتیجه را به دست بیاوریم و این موضوع دیروز در دستور کار قرار گرفت. یکی از موارد خیلی مهم در لیگ این است که همه یکسان باشند.
سخنگوی فدراسیون پزشکی-ورزشی در مورد اینکه آیا امکان نداشت از ابتدا برای هر استان که تیم فوتبال دارد، چند آزمایشگاه مشخص را اعلام‌ می‌کردند که این همه پراکندگی نباشد، گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که این تعداد آزمایشگاه در سراسر کشور نیست. به همین دلیل گفتیم شاید بشود در تهران سه آزمایشگاه را مشخص کرد که دوستان از آن‌ آزمایشگاه به استان مربوطه بروند. نهایتا کادر آزمایشگاه باید یک بلیت هواپیما بگیرند و‌ بروند که این را هم در دستور کار قرار‌دادیم.
سعیدی در مورد اینکه آیا درصد منفی کیت‌ها مشکل ایجاد نمی‌کند، اظهار داشت: جمیع جوانب پزشک را به این نتیجه می‌رساند که فرد احتمال ابتلا به کووید ۱۹ را دارد. یکی از مسائل علایم است، دوم شرح حال، سوم تست PCR و در درجه بعد اگر لازم شد تست سرولوژی است. در هیچ کجای دنیا هم صرفا به دلیل PCR چنین چیزی را قضاوت نمی‌کنند و واقعا اینطور نیست.
وی در مورد اینکه تست‌ها گران هستند و به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که باشگاه‌ها می‌گویند مسابقات تعطیل شود همین‌ مسئله است، گفت: این درست است. برآوردی که کردیم، فقط در لیگ‌ برتر تا انتهای مسابقات چهار هزار تست لازم است. روز سه شنبه‌در جلسه قرار شد با وزارت بهداشت رایزنی کنیم تا باشگاه‌ها از تعرفه دولتی استفاده کنند. با سه آزمایشگاه هم قصد داریم رایزنی کنیم که تا حد ممکن تخفیف بگیریم و هزینه را پایین بیاوریم. سعیدی تصریح کرد: می‌دانم که بعضی از تیم‌ها با مراکز بهداشت رایزنی‌ کردند و به صورت رایگان این‌ تست را انجام دادند. اگر بتوان چنین کاری هم کرد، خیلی عالی می‌شود. اگر وزارت بهداشت این کمک را به ما بکند و این قضیه را مهم تلقی کنند تا مشکل باشگاه‌ها حل شود، نورعلی‌نور می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار