کد خبر: ۸۵۵۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴ 27 May 2020

تداوم کشت برنج در خوزستان به وضعیت منابع آبی بستگی دارد

تابناک/ مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته در استان خوزستان ۶۰۰ هزار تن برنج سفید تولید شد، گفت: تصمیم‌گیری در خصوص تداوم کشت برنج در استان خوزستان متاثر از منابع آبی در اختیار وزارت نیرو است.

«فرامک عزیز کریمی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره بررسی موضوع کشت برنج در خوزستان در جلسه هفته جاری دولت که مورد تاکید رییس جمهوری است، افزود: بر اساس گزارش های مرکز  آمار ایران سرانه مصرف برنج هر ایرانی حدود  ۳۵ کیلوگرم است که با احتساب ۸۳ میلیون نفر جمعیت نیاز کشور معادل ۲.۹ میلیون تن خواهد بود.

وی تصریح کرد: طبق آمارها میانگین سطح زیر کشت برنج در سال های ۹۵ تا ۹۷ بیش از ۶۰۰ هزار هکتار با تولید سه میلیون تن شلتوک و حدود دو میلیون تن برنج سفید بوده است.

وی اظهارداشت: در سال ۹۸ با توجه به بارندگی های مناسب و بویژه بروز سیل در دو استان خوزستان و لرستان سطح زیر کشت آبی از ۲۳۰ هزار هکتار افزایش و به ۸۳۰ هزار هکتار رسید که نشان می دهد  ۹۰ درصد این افزایش سطح در دو استان خوزستان و گلستان محقق شده است.

به گفته وی، بنابراین سال ۹۸ بیش از ۴.۵ میلیون تن شتلوک و بیش از ۲.۹ میلیون تن برنج سفید تولید شد.

 مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: میانگین سطح زیر کشت سال‌های ۹۵ تا ۹۷ استان خوزستان ۵۷ هزار هکتار با تولید بیش از ۲۴۰ هزار تن شلتوک و ۱۵۰ هزار تن برنج سفید بود که در سال ۹۸ به دلیل بارندگی ها سطح کشت خوزستان به بیش از ۲۰۰ هزار هکتار با تولید بیش از ۹۵۰ هزار تن شلتوک و ۶۰۰ هزار تن برنج سفید رسید.

وی  درباره دستور العمل ممنوعیت برنج در استان های غیر شمالی گفت: طبق مصوبه  ۱۵ آبان ۱۳۹۷ هیات دولت مبنی بر محدودیت و ممنوعیت کشت در استان های غیرشمالی مقرر شد در بازه زمانی سه تا پنج ساله بتدریج سطوح زیر کشت استان های غیر شمالی کاهش یابد که این مهم به جز دو استان سیل زده خوزستان و لرستان تا حد قابل توجهی در دیگر استان ها محقق شد.

عزیز کریمی افزود: عمده ترین محدودیت کشت برنج در استان خوزستان، منابع آبی و همچنین ساختار زیر بنایی اراضی از جمله تجهیز به سیستم های زهکشی برای جلوگیری از شور شدن اراضی است که در صورت تامین منابع آبی و تجهیز اراضی، مشکلی در کشت برنج نداریم.

وی درباره این موضوع که آیا کشت برنج در خوزستان موجب خودکفایی کشور در تولید این محصول می شود گفت: در بهترین شرایط استان خوزستان در سال ۹۸  قادر به تولید حدود ۶۰۰ هزار تن برنج معادل ۲۰ درصد نیاز کشور بوده است.

 مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره استان های تولیدکننده برنج افزود: اکنون علاوه بر استان های گیلان و مازندران ۱۷ استان دیگر شامل خوزرستان، گلستان، فارس، اصفهان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل، ایلام، قزوین، چهار محال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی تولیدکننده برنج هستند.

وی تولید عمده برنج را مربوط به استان های گیلان، مازندران، گلستان و خوزستان دانست و اضافه کرد: در شرایط معمول ۷۰ درصد برنج تولیدی کشور در گیلان و مازندران و ۳۰ درصد در مابقی استان های مذکور کشور  تولید می شود.

عزیز کریمی درباره میزان واردات مورد نیاز برنج سالانه کشور گفت: مقدار واردات به طور طبیعی  معادل تفاوت میان تولید و نیاز کشور با احتساب برخی ملاحظات از جمله ذخایر استراتژیک است بنابراین با توجه به قیمت بالای برنج کیفی تولید داخل و عدم توانایی قدرت خرید دهک های پایین، سالیانه بطور میانگین حدود یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج وارد کشور می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار