سرپرست گروه موسیقی سنتی «همراز» ملایر با بیان اینکه تمرکز هنرمندان در سال «جهش تولید» بر تولید آثار فاخر باشد، برگزاری کنسرت آنلاین یا مجازی را یک حرکت حمایت‌گرایانه سمپاتیک دانست که در صنعت موسیقی به معنای واقعی کلمه جایی ندارد.
کد خبر: ۸۵۴۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲ 25 May 2020
سرپرست گروه موسیقی سنتی «همراز» ملایر با بیان اینکه تمرکز هنرمندان در سال «جهش تولید» بر تولید آثار فاخر باشد، برگزاری کنسرت آنلاین یا مجازی را یک حرکت حمایت‌گرایانه سمپاتیک دانست که در صنعت موسیقی به معنای واقعی کلمه جایی ندارد.

به گزارش فارس؛ گروه موسیقی سنتی «همراز» ملایر از جمله گروه‌های فعال و موفق سال‌های اخیر این شهر و استان همدان است که این روز‌ها علیرغم تعطیلی فعالیت‌های عمومی به دلیل شیوع ویروس کرونا، همچنان دست از برنامه‌ریزی و فعالیت‌هایش نکشیده و ضمن رعایت نکات بهداشتی سعی در آماده‌سازی و پیگیری فعالیت‌های هنری خود دارند.

مختصری از گفت‌وگو با «رضا قدسی» سرپرست این گروه را در ادامه می‌خوانید.

فارس: در ابتدا مختصری از برنامه‌ها و فعالیت‌های سال قبل گروه خود بفرمایید.

گروه موسیقی «همراز» فعالیت رسمی خودش را از سال ۱۳۸۲ آغاز و تاکنون به اجرا‌های متعدد در قالب کنسرت‌های داخلی و خارجی، جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای و ضبط آثار گروه در قالب آلبوم پرداخته و هنرمندان بسیاری را به جامعه موسیقی معرفی کرده است. در سال گذشته هم به دنبال فعالیت‌های مستمر گروه، اجرای دو کنسرت مردادماه در ملایر و آبان‌ماه در تهران و نیز انجام اقدامات اولیه در خصوص ضبط آلبوم جدید از جمله فعالیت‌های این گروه بوده است.

فارس: از شرایط و وضعیت خود و گروه همراز در این ایام کرونا بگوئید.

بنده هم به همت اعضای همراه و همدل گروه همراز، در این ایام قرنطینه و کرونا کماکان به فعالیت و تمرینات منسجم و برنامه‌ریزی برای کنسرت‌ها و حضور در جشنواره‌های آتی و ضبط آلبوم جدید خود ادامه می‌دهم، با رایزنی و هماهنگی‌های صورت گرفته برگزاری کنسرت در یکی از کشور‌های همسایه (که به دلیل قطعی نشدن از ذکر نام آن خودداری می‌کنم) در سال جاری از برنامه‌های پیش روی گروه «همراز» است

فارس: بحران کرونا و شرایط موجود چه پیامد‌ها و تاثیراتی در حوزه موسیقی می‌تواند داشته باشد؟

متاسفانه به دنبال بحران جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا فرآیند تولید و عرضه محصولات موسیقایی و نظام اقتصادی موسیقی دستخوش شرایط نابسامان و پیچیده‌ای شد و تمام فعالیت‌ها به حالت تعلیق درآمد که تاکنون نیز ادامه دارد و صدالبته که قبل از هر منفعت و دستاوردی این سلامتی مردم است که به شدت باید در اولویت صیانت باشد.

با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا یک غافلگیری محض در جهان بود که هیچ کشوری آمادگی میزبانی آن را نداشت فعلاً باید سیاست‌های کوتاه‌مدت به کمک صنایع فرهنگی و هنری آسیب‌پذیر بیاید و به اعتقاد من نقطه شروع این حمایت‌ها طبیعتاً آموزشگاه‌های موسیقی و صنایع جانبی هستند که از اجرای زنده موسیقی نیز بازمانده‌اند.

به نظر من ضرورت دارد تا دولت با بسته‌های معیشتی کارشناسی شده به کمک بخش خصوصی فعال در حوزه موسیقی بیاید. در این شرایط سخت لایه‌های آسیب‌پذیر موسیقی از جمله ناشران و آموزشگاه‌های کوچک موسیقی دیگر قادر به ادامه مسیر نیستند پس بهتر است علاوه بر مواردی که به آن اشاره کردم شرایط و تسهیلات دیگری همچون تعویق هزینه آبونمان‌هایی، چون برق، گاز، تلفن و مواردی از این دست نیز برنامه‌ریزی‌هایی شود تا در آینده و با سپری شدن این بحران شاهد دوام و بقای فعالیت این قشر آسیب‌پذیر باشیم.

فارس: چه راهکار‌هایی را برای حل این مشکلات پیشنهاد می‌دهید؟

در این اوضاع کمک بازو‌های اجرایی کشور است که باید تلاش زیادی برای از هم نپاشیدن صنایع هنری کنند و تا جایی که بنده اطلاع دارم اخیراً نیز جلساتی در مجمع جهانی یونسکو به شکل آنلاین برگزار شد تا بتوانند بر اساس صحبت‌ها و پیشنهاد‌ها به روش روشنی برای کمک به صنایع فرهنگی هنری دنیا از جمله موسیقی کار‌هایی را انجام داد. آنچه در این جلسات تقریباً مورد موافقت همه قرار گرفت موضوع وام و تسهیلات بانکی با نرخ کارمزد یا سود اندک یا صفر و ضرورت کمک‌های حمایتی در برگزاری کنسرت‌های آنلاین بود چرا که طبق آخرین آماری که به لحاظ مخاطب استخراج شده ما شاهد افت ۷۰ درصدی مخاطب در تمام دنیا بودیم.

فارس: نظر شما در مورد برگزاری جشنواره و کنسرت‌ها با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی چیست؟

باید پذیرفت که برگزاری کنسرت آنلاین یا مجازی عمدتاً یک حرکت حمایت‌گرایانه سمپاتیک است که اصلاً در صنعت موسیقی به معنای واقعی کلمه جایی نداشته و نمی‌تواند در بعد تجاری چه در ایران و چه در کشور‌های دیگر روی آن حساب باز کرد یعنی این برنامه‌ها به جز اینکه یک حرکت حمایتی ارزشمند است به هیچ وجه خروجی صنعتی ندارد.

البته آنچه می‌تواند جزو وظایف دولت در این شرایط قرار گیرد حمایت از معلمان و استادان حوزه موسیقی است که با تعطیلی کارگاه‌ها و مراکز آموزشی مختلف عملاً معیشت خود را از دست داده‌اند. ما باید این نکته را هم بپذیریم که اکنون زیرساخت‌های ما در حوزه اینترنت و ماجرا‌هایی از این دست به قوت کشور‌های پیشرفته نیست که بتوانیم با اتکا به آن در مسیر آموزش آنلاین موسیقی نیز فعال باشیم کما اینکه آموزش و پرورش ما هم نمی‌تواند به طور کامل در یک ساختار درست و اصولی تامین کننده آموزش آنلاین باشد.

فارس: باتوجه به عنوان «جهش تولید» برای سال جاری آیا از نظر شما در حوزه هنری هم نیاز به تحقق این شعار داریم و وظایف مسوولان فرهنگی و جامعه هنری برای تحقق شعار سال کدامند.

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید مزین شده به موازات حمایت‌ها و پشتیبانی‌های دولت و بسته‌های تشویقی و همت فعالان حوزه موسیقی می‌توان به سمت تولید بیشتر آثار فاخر موسیقی و ارائه و عرضه آن در عرصه‌های ملی و بین‌المللی و رونق جایگاه اقتصاد در حوزه موسیقی پیش رفت و انگیزه فعالیت و بالا بردن روحیه شادی و نشاط در جامعه را جهش بخشید.

فارس: سوال پایانی اینکه شما دفتر نمایندگی انجمن موسیقی را در ملایر راه اندازی کرده‌اید، چه اقداماتی تاکنون در این حوزه داشته اید؟

با توجه به تشکیل شعب انجمن موسیقی در شهرستان‌ها به عنوان نمایندگی استان در مهرماه سال گذشته و با توجه به حوادث و اتفاقات تلخ و ناگوار داخلی و ممنوعیت فعالیت‌های موسیقی در برخی مناسبت‌ها و در نهایت بحران شیوع ویروس کرونا، راه‌اندازی و تجهیز اتاق انجمن و کانال تلگرامی اطلاع‌رسانی و برگزاری چند جلسه داخلی و نیز برگزاری مسترکلاس تنبک‌نوازی و درک ریتم استاد «نوید افقه» با همکاری آموزشگاه ایران مهر و همکاری انجمن در برگزاری جشنواره موسیقی دانش آموزی در سطح مدارس پسرانه و دخترانه پایه‌های مختلف با حضور ۱۲۰ تکنواز و ۸ گروه از جمله فعالیت‌های انجمن در سال گذشته بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار