اخبار کامل نیروی انتظامی همه استان مازندران در 31 اردیبهشت
اخبار حوزه انتظامی مازندران در 31 اردیبهشت توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبر نگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق و وضعیت راه ها از سوی رئیس پلیس راه استان مازندران به شرح زیر تشریح گردید .
کد خبر: ۸۵۲۷۲۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷ 20 May 2020

 به گزارش تابناک مازندران ، اخبار فرماندهی انتظامی استان مازندران روز شنبه مورخ 31 اردیبهشت ماه سال 1399 به این شرح است :
بر اساس این گزارش، اخبار انتظامی استان مازندران مورخه 99/2/31 تقدیم حضور می گردد :

 انهدام باند سرقت سیم برق در تنکابن 

فرمانده انتظامی استان از انهدام یک باند سارقان سیم برق با 99 فقره سرقت در شهرستان های تنکابن و رامسر خبر داد. 

سردار " مرتضی میرزایی " در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: در پی وقوع سرقت های متعدد سیم و کابل برق از شبکه های توزیع در شهرستان های تنکابن و رامسر، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی  قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان، تصریح کرد: در اجرای این ماموریت، کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی یک باند سرقت سیم برق در این شهرستان ها شدند .

سردار میرزایی، تصریح کرد: پس از هماهنگی با مرجع قضائی، ماموران در عملیاتی ضربتی متهمان را که با تشکیل باندی 3 نفره در این شهرستان ها فعالیت داشتند در کمتر از 24 ساعت دستگیر کردند.

وی از دستگیری 2 مالخر اموال سرقتی در ادامه این عملیات خبر داد و اظهار داشت: متهمان در بازجویی های به عمل آمده به 86 فقره سرقت در شهرستان تنکابن و 13 فقره سرقت در شهرستان رامسر اعتراف کردند.

فرمانده انتظامی استان مازندران با اشاره به این که متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند، به مردم توصیه کرد: برای برقراری امنیت پایدار در استان با پلیس همکاری کنند و در صورت مشاهده هرگونه ناامنی ها و رفتارهای مجرمانه از سوی هنجار شکنان مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند.#

 محدودیت های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران 

رئیس پلیس راه استان از محدودیت های ترافیکی از ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه تا ساعت 12 روز شنبه 10 خرداد ماه در محورهای مواصلاتی استان خبر داد . 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "علیرضا قدمی" اظهار داشت : به منظور افزايش ايمني ، ايجاد کشش و تسهيل در عبور و مرور وسايل نقليه، محدودیت های ترافیکی از ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه تا ساعت 12 روز شنبه 10 خرداد ماه در محورهای مواصلاتی استان به اجرا در خواهد آمد.

رئیس پلیس راه استان مازندران، افزود: به همین منظور تردد انواع موتورسیکلت به جز موتورسيکلت هاي انتظامي و امدادي براي انجام ماموريت هاي ضروري در مسير مجاز جريان ترافيک تا ساعت 12 روز شنبه 10 خردادماه از محورهاي كرج- چالوس، هراز، فيروزكوه و بالعكس ممنوع است.

سرهنگ قدمی با اشاره به ممنوع بودن تردد انواع تريلر، كاميون و كاميونت از محور كرج- چالوس، تصریح کرد: تردد انواع وسايل نقليه از ساعت یک بعد از ظهر روزهای پنج شنبه، شنبه و یکشنبه یکم، سوم و چهارم خردادماه تا ساعت 2 بامداد روز بعد از مرزن آباد به سمت کرج ممنوع بوده و در صورت اعلام ماموران پليس راه در محل، تردد انواع وسايل نقليه از ساعت 4 بعد از ظهر روزهای یکم ، سوم و چهارم خردادماه تا ساعت 2 بامداد روز بعد از کرج به سمت مرزن آباد به صورت يك طرفه خواهد بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط و احتمال ترافیک سنگین در مسیر های رفت و برگشت محور کرج- چالوس در روز جمعه 2 خردادماه با حضور ماموران در محل تصمیم گیری و اعمال محدودیت ها اجرا خواهد شد.

قدمی، اضافه کرد: تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت یک بعد از ظهر روزهای دوشنبه، پنج شنبه و جمعه پنجم، هشتم و نهم خردادماه از کرج به سمت مرزن آباد ممنوع بوده و در صورت اعلام ماموران پلیس راه در محل تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 4 بعد از ظهر روزهای دوشنبه، پنج شنبه و جمعه پنجم، هشتم، نهم خردادماه تا ساعت 2 بامداد روز بعد از مرزن آباد به سمت کرج به صورت یک طرفه خواهد بود.

وی با اشاره به ممنوع بودن تردد كليه تریلرها از محور هراز عنوان کرد: تردد کلیه كاميون ها و كاميونت ها به استثناي حاملان مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 12 ظهر تا ساعت 24 روز چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه تا ساعت 2 بامداد روز سه شنبه 6 خردادماه و از ساعت 7 صبح روز چهارشنبه 7 خردادماه تا ساعت 12 ظهر روز شنبه 10 خردادماه در این محور ممنوع است.

سرهنگ قدمی، افزود: همچنین از ساعت 8 صبح روزهای دوشنبه و جمعه 5 و 9 خردادماه تا ساعت 2 بامداد روزهای بعد تردد انواع وانت بارها از شمال به جنوب این محور ممنوع است.

رئیس پلیس پلیس راه مازندران، افزود: تردد کلیه وسایل نقلیه از ساعت یک بعد ازظهر روز دوشنبه 5 خرداد ماه تا 2 بامداد روز سه شنبه 6 خردادماه از رودهن به سمت آمل ممنوع بوده و از ساعت 4 بعد از ظهر روز دوشنبه 5 خرداد ماه تا ساعت 2 بامداد روز سه شنبه 6 خردادماه در صورت اعلام ماموران پلیس راه در محل از آب اسک به رودهن در محدوده مشاء به صورت یک طرفه خواهد بود.

وی تصریح کرد: تردد کلیه وسایل نقلیه از ساعت یک بعد از ظهر روز جمعه 9 خرداد ماه تا 2 بامداد روز شنبه 10 خردادماه از رودهن به سمت آمل ممنوع بوده و از ساعت 4 بعد از ظهر روز جمعه 9 خرداد ماه تا ساعت 2 بامداد روز شنبه 10 خردادماه در صورت اعلام ماموران پلیس راه در محل از آب اسک به سمت رودهن در محدوده مشاء به صورت یک طرفه خواهد بود.

قدمی یادآور شد: در صورت افزایش تردد و عدم گنجایش سطح راه و به منظور تخلیه بار ترافیکی محدودیت های مقطعی از مسیر شمال به جنوب و یا جنوب به شمال محورهای هراز و کرج به چالوس اعمال خواهد شد.

سرهنگ قدمی با اشاره به محدودیت های تردد در محور تهران، فیروزکوه- قائم شهر و بالعکس، گفت: تردد کلیه تریلرها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسدشدنی از ساعت 8 صبح تا ساعت 24 روز شنبه 3 خردادماه از مسیر جنوب به شمال این محور ممنوع بوده و همچنین از ساعت 8 صبح تا ساعت 24 روزهای دوشنبه و جمعه 5 و 9 خردادماه تردد کلیه تریلر ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از مسیر شمال به جنوب محور قائم شهر، فیروزکوه- تهران ممنوع است.

رئیس پلیس راه استان مازندران از رانندگانی که قصد تردد در محورهای مواصلاتی استان مازندران را دارند، خواست: با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 21824420 و 21824434 پلیس راه استان با پیش شماره 011 تماس بگیرند.

 زندان؛ ایستگاه آخر موبایل قاپان در ساری 

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان از شناسایی و دستگیری سارقان موبایل قاپ با 15 فقره سرقت در "ساری" خبر داد . 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "مسعود تقدیسی لاریجانی" با اعلام این خبر، گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت تلفن همراه با شیوه موبایل قاپی در سطح شهرستان ساری با توجه به حساسيت موضوع، مراتب در دستور كار ماموران اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی استان قرار گرفت .

وی تصریح کرد: با انجام تحقيقات ميداني و اقدامات اطلاعاتی، ماموران پلیس آگاهی موفق به شناسایی 2 متهم به سرقت شدند که با یک دستگاه موتورسیکلت مشکی فاقد پلاک اقدام به موبایل قاپي مي کردند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی مازندران، اظهار کرد: با شناسایی این افراد و با هماهنگی قضائی، ماموران در عملیاتی ضربتی و غافلگیرانه 4 متهم به سرقت 20 تا 23 ساله را به همراه یک مالخر 21 ساله دستگیر کردند.

سرهنگ تقدیسی با اشاره به اینکه متهمان در تحقیقات پلیس به 15 فقره سرقت و موبایل قاپي اقرار کردند، افزود: این افراد پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی و با قرار صادره روانه زندان شدند.

 

دستگیری 2 سارق سیم و کابل برق در قائم شهر 

فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر از دستگیری 2 سارق سیم و کابل برق با 21 فقره سرقت در شهرستان قائم شهر خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ مهدی خادمی در تشریح این خبر، گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت سیم و کابل برق از شبکه های توزیع در شهرستان قائم شهر موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر، افزود: در اجرای این ماموریت، کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی با تقویت گشت های اطلاعاتی موفق به شناسایی و دستگیری 2 سارق حرفه ای در این شهرستان شدند .

سرهنگ خادمی،با اشاره به کشف مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی در بازرسی از خودروی متهمان، خاطرنشان کرد: این افراد در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به 21 فقره سرقت سیم و کابل برق در این شهرستان اعتراف کردند.

وی همچنین اظهار داشت: متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند .

 غرق شدن زوج تهرانی در رودخانه مکارود چالوس 

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس از غرق شدن زوج تهرانی در رودخانه مکارود مرزن آباد خبر داد . 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ ذات الله رضوانی در تشریح این خبر، گفت: در پی کسب خبری از مرکز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر وقوع حادثه غریق در رودخانه مکارود منطقه تفریحی لارک مرزن آباد بلافاصله ماموران کلانتری 13 به محل حادثه اعزام شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس، تصریح کرد: در این حادثه که در ساعت حدود 7 عصر روز گذشته به وقوع پیوست، یک زوج 22 و 24 ساله اهل تهران که به همراه سایر همراهان خود در حال استراحت در حاشیه این رودخانه بودند در حین شستن دست به داخل رودخانه سقوط کردند.

سرهنگ رضوانی، خاطرنشان کرد: شدت جریان آب منجر به بردن این افراد به نقطه ای نامعلوم شده است که تلاش عوامل امدادی برای کشف جسد آنان همچنان ادامه دارد .

وی در خاتمه به مردم و مسافران توصیه کرد: با توجه به شدت یافتن جریان آب، طغیان رودخانه ها و شل بودن بستر خاک های اطراف رودخانه از بیتوته و گردش در مسیر رودخانه ها خودداری کنند.

 دستگيري سارق منزل در نوشهر 

فرمانده انتظامي شهرستان نوشهر از دستگيري سارق حرفه اي منزل با 6 فقره سرقت در اين شهرستان خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس،سرهنگ"قاسم محمدی"با اعلام اين خبر گفت:در پي وقوع چند فقره سرقت منزل در شهرستان نوشهر، موضوع در دستور کار کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پليس آگاهي این شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر، تصریح کرد: پس از بررسی های انجام شده ماموران به فردی که دارای سابقه سرقت در این شهرستان بود، مظنون شدند و پس از هماهنگی های قضائی وی را دستگیر کردند .

سرهنگ محمدی، خاطرنشان کرد: متهم در بازجويي هاي به عمل آمده، به 6 فقره سرقت منزل در این شهرستان اعتراف کرد و پس از تشكيل پرونده به مقام قضائي معرفي شد.

فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر از شهروندان خواست:ضمن رعایت موارد امنیتی و استفاده از سیتم های حفاظتی ،هرگونه موارد انتظامی و وجود افراد غریبه و مشکوک را بلافاصله به مرکز فوریت های پلیسی 110 و کلانتری محل سکونت اعلام کنند.

 پلمب سفره خانه های متخلف در بابلسر 

فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر از پلمب 22 سفره خانه متخلف در این شهرستان خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، "سرهنگ حسین اسدی " با اعلام این خبر، گفت: در راستای ارتقای امنیت اجتماعی و سلامت عمومی شهروندان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ، طرح بازدید و نظارت بر اصناف در سطح شهرستان بابلسر به اجرا در آمد.

فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر، تصریح کرد: در اجرای این طرح ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی این فرماندهی از کلیه رستوران ها و قهوه خانه های این شهرستان بازدید کردند .

سرهنگ اسدی از پلمب 22 قهوه خانه و سفره خانه به دلیل عدم رعایت ضوابط صنفی و دستورالعمل های صادر شده در این شهرستان خبر داد و گفت: متصدیان این واحدهای صنفی پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

وی از استمرار اقدامات كنترلي و طرح های نظارتي پليس در این شهرستان خبر داد و از شهروندان خواست: در صورت مشاهده هرگونه تخلف در صنوف، موضوع را به مركز فوريت هاي پليسي 110 اطلاع دهند.

 

دستگیری 2 قاچاقچی مواد مخدر در شهرستان سیمرغ 

فرمانده انتظامی شهرستان سیمرغ، از کشف 5 کیلو گرم مواد مخدر و دستگیری 2 قاچاقچی مواد مخدر در این شهرستان خبر داد . 

سرهنگ "محمد راعی" در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی با انجام اقدامات اطلاعاتی از فعالیت 2 قاچاقچی مواد مخدر در این شهرستان با خبر شدند .

فرمانده انتظامی شهرستان سیمرغ، افزود: پس از هماهنگی با مرجع قضائی،ماموران در یک عملیات ضربتی متهمان را که اقدام به توزیع مواد مخدر در این شهرستان می کردند شناسایی و دستگیر کردند .

سرهنگ راعی، از کشف 5 کیلو و 580 تریاک ، آلات استعمال و دستگاه توزین مواد مخدر در بازرسی از منزل متهمان که یکی از آنان اهل کرج بوده است، خبر داد و اظهار داشت: این دو قاچاقچی مواد مخدر پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

وی در ادامه با اشاره به معظلات ناشی از مواد مخدر در جامعه، گفت: مواد مخدر ريشه اخلاق را در جامعه مي سوزاند و ره آورد آن تزلزل خانواده ها و نگراني و ناامني شهروندان و در نتيجه تنزل امنيت انساني آنان مي شود.

فرمانده انتظامی شهرستان سیمرغ در خاتمه از شهروندان، خواست: برای رسیدن به جامعه ای آرمانی و جلوگیری از هرگونه ناهنجاری های اجتماعی با پلیس همکاری کرده و هرگونه اطلاعات و اخباری در این زمینه را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام دارند.

 

پلمب 22 واحد صنفی متخلف درمیاندورود 

فرمانده انتظامی شهرستان میاندورود از پلمب 12 واحد صنفی متخلف در این شهرستان خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علی داداش تبار در تشریح این خبرگفت: به منظور اجرای طرح کنترل و نظارت بر صنوف در شهرستان میاندورود به اجرا در آمد .

فرمانده انتظامی شهرستان میاندورودتصریح کرد: در اجرای این طرح که روز گذشته به اجرا در آمد، ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی این فرماندهی با همکاری ماموران اداره صنعت، معدن و تجارت از واحدهای این شهرستان بازدید کردند.

سرهنگ داداش تبار از پلمب 22 واحدصنفی متخلف به دلیل بی توجهی به هشدارها و عدم رعایت دستورالعمل های صادرشده در این شهرستان خبر داد و گفت: در اجرای این طرح به 29 واحد صنفی اخطار و به 18 واحد صنفی دیگر نیز تذکر داده شد .

فرمانده انتظامی شهرستان میاندورود از تداوم و استمرار اقدامات كنترلي و طرح های نظارتي در این شهرستان خبر داد و از عموم شهروندان خواست: در صورت مشاهده هرگونه تخلف در صنوف، موضوع را به مركز فوريت هاي پليسي 110 اطلاع دهند.

 دستگیری 3 سارق اماکن خصوصی در گلوگاه 

فرمانده انتظامی شهرستان" گلوگاه" از دستگیری 3 سارق اماکن خصوصی با 6 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس،" سرهنگ حسن عنایتی گنجی" در تشریح این خبر، گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت از اماکن خصوصی در این شهرستان، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت .

فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه، افزود: ماموران پلیس آگاهی این فرماندهی با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی های همه جانبه موفق به شناسایی 3 سارق سابقه دار در این ارتباط شدند .

سرهنگ عنایتی گنجی، خاطرنشان کرد: پس از هماهنگی های قضائی متهمان دستگیر و در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به 6 فقره سرقت از اماکن خصوصی در این شهرستان اعتراف کردند .

وی در خاتمه به شهروندان توصیه کرد: ضمن رعایت هشدارهای انتظامی، درصورت مواردمشکوک، مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام دارند.

 

دستگیری 2 سارق اماکن خصوصی در كلاردشت 

فرمانده انتظامی شهرستان کلاردشت از دستگیری 2 سارق اماکن خصوصی با 6 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد . 

سرهنگ قاسم عزيزي در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: به منظور پاسخگويي به مطالبات مردمي و تامين امنيت شهرستان با هدف مقابله یا سرقت، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان به اجرا در آمد .

فرمانده انتظامی شهرستان کلاردشت، افزود: با انجام اقدامات اطلاعاتی، ماموران اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی موفق به شناسایی 2 سارق اماکن خصوصی در این شهرستان شدند .

سرهنگ عزیزی، تصریح کرد: متهمان در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شدند و در بازرسی از مخفیگاه آنان مقادیر قابل توجهی اموال مسروقه کشف شد .

عزیزی همچنین اظهار داشت: متهمان ضمن اعتراف به 6 فقره سرقت اماکن خصوصی در این شهرستان، پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند .

وی با قدرداني از تعامل خوب مردم با پليس از شهروندان خواست: با سرلوحه قرار دادن هشدارهاي انتظامي و استفاده مطلوب از سامانه 110در راستاي ارتقاي احساس امنيت، هميار هميشگي پليس باشند.

 

-----------------------------------------------------------

 

کشف 86 فقره سرقت در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی بهشهر 

فرمانده انتظامي شهرستان بهشهر از دستگیری 14 سارق در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و کشف 86 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد . 

به گزارش پايگاه خبري پليس، سرهنگ "حسن عنایتی گنجی " در تشریح این خبر، گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت پایدار و برخورد با هنجارشکنان اجتماعی، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان به اجرا در آمد.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر، افزود: در اجرای این طرح که در 10 روزگذشته انجام شد ماموران پس از هماهنگی های قضائی، با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی و دستگیری 14 سارق در این شهرستان شدند .

سرهنگ حسن عنایتی گنجی ، خاطرنشان کرد: متهمان در بازجویی های به عمل آمده به 40 فقره سرقت اماکن خصوصی، 7فقره سرقت منزل،4 فقره سرقت مغازه ، 6 فقره سرقت داخل خودرو ،3فقره وسایل و قطعات خودروو 2 فقره سرقت موتور سیکلت در این شهرستان اعتراف کردند .

وی همچنین توقیف 42 موتورسیکلت و 30 خودروی متخلف را ازدیگراقدامات این فرماندهی دراجرای این طرح برشمرد.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر ضمن قدرداني ازمشارکت مردم و دستگاه های دولتی در تامین امنیت جامعه ازشهروندان خواست: هشدارهاو آموزش پلیسی راجدی گرفته و درصورت برخورد باهرگونه موارد مشکوک مراتب را سریعا با پلیس110درمیان بگذارند و پلیس را در تامین و حفظ امنیت پایدار در جامعه یاری کنند.

 عوامل فردی موثر بر افزایش تصادف 

سلیقه ها و نیازها بر رفتار انسان تاثیر مستقیم داشته،گاهی باعث شتابزدگی افراد شده و در برخی مواقع آسیب های جبران ناپذیری را بوجود می آورند. 

سرش خیلی شلوغ بود،تمیز کردن کناره های زمین شالیزاری و چیدن برخی از علف های هرز چنان سرگرمش کرده بود که روزه داری و فشار ناشی از گرسنگی و تشنگی را کاملا به فراموشی سپرد.

آنچنان سرگرم بود که صدای اذان مغرب وی را از کار کردن بازداشته، سبب شد تا از زمین کشاورزی بیرون آمده و دست و صورتش را بشوید و با موتورسیکلت به سمت منزل بازگردد.

برای رسیدن به منزل باید از مسیر شالیزاری به سمت جاده اصلی و دوباره به سمت مسیر روستایی رفته و سپس به منزل می رسید، وقتی سوار بر موتور سیکلت می شد از دور یکی از کشاورزان دید که با موتورسیکلت چنان با سرعت می رفت که خاک پشتش تا ارتفاع زیادی اوج گرفته بود.

در تاریکی آرام آرام به سمت جاده اصلی موتورسواری می کرد، دیگر کسی را در مسیرش ندید، آرام آرام و با خونسردی همیشگی اش وارد جاده اصلی که شد تازه فهمید شلوغی قبل از افطار یعنی چه؟

با اینکه خیلی گرسنه و خسته بود اما سعی می کرد با حوصله موتورسواری کند، این ویژگی ای بود که مشتی باعث زبان زدش در روستای زادگاهش شده بود ، اما در مسیر سه کیلومتری جاده اصلی رد کردن سرعت گیرهای سر راه، بی توجهی راننده ها به علائم سبقت ممنوع در مسیر و بوق زدن های مداوم و برخی از اعتراضات حکایت از شتابزدگی مردم برای رسیدن به سفره افطاری داشت .

مشتی هر چند از رانندگی مردم وحشت زده بود ، اما ته دل با خود گفت که خدا را شکر که مردم همه اهل نماز و روزه بوده و فرایض دینی را بجا می آورند.

در دل تاریکی در افکار خود غوطه می خورد که موتور سواری با ترک نشینش چنان با شتاب از کنارش گذشت که باعث شد تا مشتی موتور سیکلتش را به شانه خاکی جاده برده تا آسیبی نبیند، اما کمی بعد در همان تاریکی ،نورموتورسیکلت و صدای ناشی از برخورد آن بر زمین و صدای آخ ترک نشین و دوباره برخورد موتورسیکلت با جسم سخت و صدای ترمز خودرو، مشتی را بر آن داشت که اتفاق وحشتناکی مثل واژگونی موتور سیکلت و یا تصادف شدیدی با خودرویی رخ داده باشد.

وقتی به جلوتر رسید دید دو نفر جوان روستا به علت بی توجهی به سرعت گیر و سرعت زیاد با موتورسیکلت واژگون شده و در عین حال از مسیر اصلی خود منحرف و با خودرویی که از روبرو می آمد تصادف کرده و متاسفانه اتفاقی که نباید برایشان رخ داد.

نظر کارشناس:

بسیاری از رفتار افراد برای رفع نیازها می باشد،انسان در طول تاریخ نیزمدام به فکر رفع نیازها بوده و تا به هدف خود نرسیده دست از تلاش نکشیده است، اهداف انسان، وی را به سوی پیشرفت سوق داده و سبب شده تا اکنون در دنیای مدرن زندگی خود را با امکانات صنعتی و به روز سپری نماید.

در طول تاریخ سلیقه ها و نیازها بر رفتار انسان تاثیر مستقیم داشته و سبب شد تا رفتار وی هدایت شود ، رفع نیازها و از بین بردن سائق ها گاهی باعث شتابزدگی انسان شده که متاسفانه در برخی مواقع آسیب های جبران ناپذیری را نیزبرای وی به همراه دارند.

در بررسی عوامل فردی حوادث رانندگی عوامل متعددی را می توان مد نظر قرار داد.

1-در نگاهی نخست باید گفت که افراد دارای شخصیتهای متفاوتی از یکدیگر می باشند،وبر اساس شخصیت و تاریخجه زندگی خود در شرایط مشابه رفتار و عکسل العملهای متفاوتی را از خود بروز می دهند،به عنوان مثال افرادی که در طول زندگی دارای خانواده هایی گسیخته بوده و خاطرات تلخ فراوانی در تعامل با والدین خود ویا اطرافیان و افراد در جامعه داشته به احتمال از شخصیت ضد اجتماعی برخوردار می باشند.

این افراد در کنار افراد هیجان طلب که شخصیت شان زمینه فیزیولوژکی و وراثتی داشته، معمولا در رفتارهایی مثل رانندگی توجه به قوانین و مقررات را مد نظر قرار نداده و معمولا تضییع حقوق دیگران را به وفور تجربه می نمایند، مخصوصا افراد ضد اجتماع که از آزار رساندن به دیگران هیچ گونه عذاب وجدانی را به خود راه نمی دهند.

2- موضوع دیگری که باید مد نظر قرار داد هوش افراد می باشد،معمولا افرادی که از کودکی توان یادگیری لازم در مدارس و یا مراکز آموزشی را نداشته باشند بعد از ترک تحصیل و یا عدم موفقیت در کسب مهارت از روی ناچاری به هر شکل ممکن به راتندگی روی آورده و این موضوع را به عنوان حرفه اصلی خود انتخاب می کنند.

بسیاری از این افراد حین رانندگی آنچنان توجهی به قوانین رانندگی نداشته و یا به هیچ وجه به حقوق دیگران توجه نمی نمایند،البته باید خاطرنشان کرد که این دسته معمولا از قدرت آنالیز و تحلیل مسائل در سطح پایینی برخوردار می باشند،چرا که از هوش مرزی و صرفا برای یادگیری فعالیتهای ساده و سطح پایین برخوردار می باشند.

3-بسیاری دیگر مخصوصا کسانی که رانندگی را به عنوان حرفه ویا شغل خود انتخاب کرده اند،بس که پشت فرمان خودرو نشسته اند دچار خستگی و فرسودگی شده،پس از مدتی روزمرگی به سراغ آنها آمده و به این ترتیب رعایت قوانین برای این افراد سخت و عذاب آور به نظر می رسد.

بسیاری از این افراد نیز به احتمال، زود به مقصد رسیدن را بر رعایت قوانین ترجیح دهند.

4- گاهی نیز عدم آگاهی از قوانین و قواعد باعث تضییع حقوق دیگران می گردد،مثلا فردی که مسافت 100 کیلومتری در اتوبان را با سرعت 130 کیلومتر یعنی با اختلاف 10کیلومتر بر ساعت از سرعت مطمئنه طی می کند اگر بداند که این رفتار وی طی یک ساعت حدود 10دقیقه ویا کمتر از آن از نظر زمانی با سرعت مطمئنه متفاوت می باشد،یقینا در شرایط عادی ویا حتی تعجیل شتابزده عمل نکرده ،رعایت قوانین را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

5- خانواده ها و گذشته افراد نیزمی تواند بر شخصیت و رانندگی افراد تاثیرگذار باشد، افرادی که در طول زندگی خود پس از هرگونه اقدام مثبت و احساس کارایی هیچ گونه توجه و تشویقی از اطرافیان و یا منابع قدرت ندیده اند و یا در طول زندگی مدام سرکوب شده و احساس کارایی آنها نادیده گرفته شده نیز به احتمال حین رانندگی به شیوه های مختلف مثل سرعت سرسام آور و لایی کشیدن ها و عدم رعایت فاصله طولی و حرکات نمایشی در پی جلب نظر و توجه اطرافیان ویا به رخ کشیدن احساس کارایی خود برآیند.

6-درنهایت اینکه افراد که در خانواده های پرتنش ،خانواده اعتیاد،طلاق و بدون سرپرست رشد کرده اند در معرض رفتارهای پرخطر قرار داشته که بی توجهی به قوانین و رانندگی پرخطر از این دسته از رفتار می تواند باشد.

نویسنده: قاسم گرجی- کارشناس اداره مشارکت و آموزش همگانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار