فشار بانک ها برای پرداخت اقساط؛
مجتبی داراب پور
کد خبر: ۸۵۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱ 19 May 2020

با شیوع بیماری کرونا ویروس در کشور بسیاری از کسب و کارها از رونق افتاد و بسیاری تا آستانه ورشکستگی پیش رفتند و برخی نیز عطای فعالیت و کسب و کار خود را به لقایش بخشیدند و خانه نشین شدند.

این بیماری نه تنها آسیب جدی به برخی مشاغل وارد کرد، که بسیاری از مردم را نیز از کار بیکار و درآمدها را به صفر رساند و علاوه بر سلامت مردم، اقتصاد آنها را نیز تحت تاثیر قرار داد.

در بحبوحه این مشکلات و مصائبی که نازل شد، کسر اقساط از حساب بسیاری از مردم که عمدتا وام گیرنده بودند، مشکلی بر مشکلات مردم افزود و صدای اعتراض بسیاری را درآورد.

ماجرا به اینجا ختم نشد و کسانی که آهی در بساط ندارند با پیامک های متعدد بانک ها مبنی بر پرداخت فوری اقساط خود مواجه شدند و با دریافت هر پیامک، نگرانی و مشکلات خود را دوچندان دیدند.

همچنین برخی بانک ها به ارسال این پیام ها بسنده نکرده و با کسر اقساط از حساب ضامنین یا بستن حساب ها عرصه را بر مردم تنگ کردند و بذر ناامیدی بر دلها کاشتند.

حال چند سوال مطرح است که چرا بانک ها شرایط مردم را درک نکرده و بر دریافت اقساط سماجت می کنند؟ چرا به وام گیرنده ها فرصت چند ماهه داده نمی شود؟ مگر تعویق چند ماهه اقساط مشکلی در اقتصاد کشور ایجاد می کند؟ چرا تعویق سه ماهه اقساط فقط مشمول وام های قرض الحسنه شد؟ مگر چند نفر توانستند وام قرض الحسنه دریافت کنند؟ و چندین سوال دیگر که در این یادداشت نمی گنجد.

این در حالی است که بسیاری از کارکنان شرکت های خصوصی و دولتی مشمول مهلت تنفس سه ماهه وام ها نشدند؛ برخی از کارکنان بیمارستان و ارگان های مختلف دولتی و خصوصی از جمله مطبوعات و رسانه ها که درآمد اندکی دارند از کسر فوری اقساط به شدت گلایه مندند.

در هر صورت همانطور که به وام های قرض الحسنه مهلت سه ماهه داده شد، می توان برای سایر وام ها نیز مهلت چند ماهه در نظر گرفت و با این اقدام باری از روی دوش مردم برداشت و نگرانی های آنها را کاهش داد.

مقام معظم رهبری بارها بر تعامل و همراهی با مردم و تلاش در جهت رفاه و آسایش آنها تاکید کردند، اما افزایش فشارها و در تنگنا قرار دادن مردم توسط بانک ها خلاف توصیه های ایشان است.

در پایان انتظار می رود مسئولین ارشد بانک های دولتی و خصوصی، نسبت به دریافت اقساط وام ها با مردم مدارا کنند و دست از سماجت و فشار وارد کردن به وام گیرنده ها که عمده آنها به دلیل بیماری کووید۱۹ کسب و کار خود را از دست دادند، بپرهیزند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار