کد خبر: ۸۵۲۱۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸ 19 May 2020

تامین نیاز آبی تالاب گمیشان در اولویت برنامه‌های ملی و استانی باشد

تابناک/ معاون دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به وضعیت اکولوژیکی و چالش‌های موجود و آتی تالاب گمیشان گفت: تامین نیاز آبی تالاب بین‌المللی گمیشان در اولویت برنامه‌های ملی و استانی باشد.

به گزارش روز سه شبنه پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، احمد رضا لاهیجان زاده در نشست مشورتی حل مشکلات تالاب گمیشان و طرح‌های توسعه آبزی‌پروری وابسته به آن، با تاکید بر اینکه حفاظت از تالاب بین المللی گمیشان و تامین نیاز آبی تالاب در اولویت برنامه‌های ملی و استانی باشد، افزود: برای حفاظت از این تالاب از هیچ گونه کمکی، مضایقه و کوتاهی نشود.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت اجرای پروژه های شیلاتی در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی منطقه و مطابقت ماهیت این پروژه ها با کاربری اراضی منطقه، دستگاه‌های مختلف ضمن لحاظ ملاحظات قانونی در بهره برداری پایدار از طرح های توسعه، مشارکت و همکاری کنند.
بنابراین گزارش، درخواست شد تا طرح حفاظت، احیا و علاج بخشی تالاب بین المللی گمیشان با مشارکت مشاورین مطالعه کننده و با محوریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان و حمایت اعتباری و معنوی استانداری و سازمان حفاظت محیط زیست در مدت یک ماه آینده تهیه و برای تصویب در مراجع ذیصلاح از جمله ستاد ملی هماهنگی و احیای تالاب ها و معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شود.
همچنین ارسال اقدامات کاهش دهنده اثرات زیست محیطی اجرای طرح های شیلاتی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست و همکاری مشاورین تهیه و برای تایید نهایی به سازمان حفاظت محیط زیست در مدت دو هفته آینده از دیگر تصمیمات این نشست بوده است.

نشست مشورتی حل مشکلات تالاب گمیشان و طرح‌های توسعه آبزی‌پروری وابسته به آن با حضور احمد رضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها، نبی الله خون میرزایی رییس سازمان شیلات، نماینده استاندار گلستان، نماینده شرکت شهرک های کشاورزی، نماینده اداره کل شیلات گلستان، محمد رضا کنعانی مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان، نمایندگان دانشگاه تهران و مهندسین مشاور ذیربط در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در این جلسه که به بررسی وضعیت اکولوژیکی و چالش های موجود و آتی تالاب گمیشان و همچنین وضعیت مجوزهای صادره و میزان تحقق تعهدات در خصوص تامین آب فعالیت های آبزی پروری اختصاص داشت، گزارش مشاورین اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان و اداره کل شیلات و شرکت شهرک های کشاورزی گلستان ارائه و نظرات مدعوین و حاضرین در جلسه مطرح شد.

تالاب گمیشان به صورت نوار نسبتا باریکی است که با جهت شمالی جنوبی در امتداد سواحل جنوب شرقی دریای خزر قرار دارد، این تالاب با بندر ترکمن در حدود ۲۴ کیلومتر فاصله دارد. یکی از تالاب های مورد علاقه پرندگان مهاجر است که به عنوان یک ذخیره گاه ژنتیکی باارزش از آن یاد می شود.

از ویژگی های منحصر به فردی که تالاب گمیشان دارد اکوسیستم کم نظیرآن است که درآن می توان از انواع ماهیان، سخت پوستان، نرم تنان، دوزیستان، خزندگان و پرندگان نام برد، همچنان پایگاه پاییزی و زمستانی برخی از پرندگان در حال انقراض و نادر جهان است.
بخشی از تالاب به وسعت ۱۴ هزار هکتار از سال ۱۳۷۶ به عنوان منطقه شکار ممنوع مدیریت می شود، این تالاب در سال ۱۳۸۰ به عنوان تالاب با اهمیت بین المللی در کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب ها (رامسر سایت ۱۹۷۱) به ثبت کلاس آب های لب شور طبقه بندی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار