سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تشریح اقدامات انجام شده از ابتدای شیوع کرونا برای مقابله با گسترش این ویروس در سطح استان، از غربالگری ۹۷ درصد جمعیت تحت پوشش این دانشگاه در طرح مقابله با کرونا خبر داد.
کد خبر: ۸۵۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶ 17 May 2020

دکتر محمد علوی با اشاره به اقدامات بهداشتی انجام شده برای مقابله با کرونا اظهار کرد: پس از ورود بیماری کرونا به کشور، هدف از پیگیری حضوری بیماران، نمونه برداری از بیماران و افراد در تماس با آنها و توصیه به جداسازی از سایرین برای قطع زنجیره انتقال بود.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: تیم های مراقبت بیماری ها به منازل بیماران مراجعه می کنند و با حساسیت ویژه ای مراقبت همه افراد، به ویژه افراد در معرض خطر شامل بیماران با نقص ایمنی و بیماران با بیماری زمینه ای شامل بیماران قلبی، فشارخون، دیابت، کلیوی، ریوی و همچنین زنان باردار و افراد بالای ۶۰ سال را انجام می دهند و در صورت لزوم از آنها دو نمونه تهیه می شود و به آزمایشگاه کروناویروس ارسال می شود.

علوی گفت: یکی دیگر از اقدامات تیم مراقبت، آموزش بیمار و اطرافیان بیمار و همچنین پیگیری و نظارت بر درمان بیماران ترخیص شده از بیمارستان و بیماران سرپایی ایزوله در منزل است تا در صورت برگشت علائم تب، تنگی نفس، کاهش سطح هوشیاری و یا تشدید سرفه، مجددا بیمار برای ویزیت به بیمارستان ارجاع داده شود.

وی افزود: در این راستا تاکنون ۷ هزار و ۶۰ نفر مشکوک به کرونا شناسایی و ۲ هزار و ۸۵۷ نمونه آزمایشگاهی تهیه شده است. همچنین ۳ هزار و ۷۳۶ مورد پیگیری پس از ترخیص انجام شده و ۸ هزار و ۶۹۳ نفر از اطرافیان در تماس با فرد بیمار، از نظر ابتلا به کووید ۱۹ مراقبت شده اند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: همچنین در ایستگاه های راه آهن، ۱۴ هزار و ۶۶۵ نفر، در فرودگاه ۱۸۲ هزار و ۴۵۸ نفر و ۲۶ هزار و ۱۴۷ نفر از سایر مسافرین غربالگری شده اند.

علوی تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات نیروهای بهداشتی در مواجهه با افراد مشکوک به بیماری و یا بیمار قطعی مبتلا به کروناویروس مراجعه به منازل آنها، ارائه آموزش در خصوص محلول سازی، به کارگیری مواد گندزا، آداب تنفس، اصول بهداشت فردی و عمومی، انجام مراقبت های بهداشت محیطی و انجام گندزدایی و ضدعفونی منازل آنها است.

وی گفت: این نیروها، به منظور حفظ سلامت محیط و جلوگیری از انتشار بیماری در زمان تدفین اجساد افراد مشکوک به بیماری و یا بیماران قطعی، نظارت های بهداشتی بر امور کفن و دفن بهداشتی اجساد از بیمارستان تا محل دفن را به عهده دارند تا نسبت به رعایت اصول دفن بهداشتی و همچنین گندزایی آمبولانس اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: نیروهای بهداشت محیط در خوزستان تاکنون ۲ هزار و ۸۸۳ مورد بازرسی و نظارت بر ضدعفونی و دفع پسماندهای بیمارستان، ۹۸۳ مورد گندزدایی آمبولانس، ۱۲ هزار و ۳۰۸ مورد گندزدایی ترمینال ها و اماکن عمومی، ۳۳ هزار و ۶۷۰ مورد نظارت بر مراکز تهیه و توزیع موادغذایی، ۸ هزار و ۴۳ مورد بازرسی و تعطیلی اماکن عمومی و ۷۴۴ مورد پلمب محل عرضه قلیان را انجام داده اند.

علوی ادامه داد: همچنین نیروهای مردمی بسیج در قالب تیم های سالم سازی، تاکنون در کنار نیروهای سلامت محیط، ۴ هزار و ۴۵ مورد نظارت بر اجرای پروتکل های گندزدایی در محلات انجام داده اند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از آغاز اپیدمی کروناویروس کارشناسان بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ۱۲ هزار و ۵۴ مورد بازرسی از کارگاه ها، صنایع، بیمارستان ها و مراکز بهداشتی-درمانی، پمپ بنزین ها، مراکز تجمعی کارگری، زندان ها، کارگاه های کشاورزی و دامپروری، کارگاه های ساخت و ساز و پایانه های حمل و نقل جاده ای را انجام داده اند. در این بازدیدها علاوه بر نظارت بر اقدامات پیشگیرانه، ۱۱۵ هزار و ۶۲۸ نفر از شاغلین این بخش ها، آموزش های لازم در زمینه پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا را دریافت کرده اند.

وی افزود: با نظارت کارشناسان گروه سلامت کار، ۶ هزار و ۳۴۷ کارگاه گندزدایی و تهویه مناسب محیط انجام شده است.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به حساسیت شغلی شاغلین مراکز تجمع پسماند، نظارت های ویژه ای بر فعالیت ها و آموزش این گروه شغلی حساس صورت گرفته و تاکنون ۸۹۷ بازرسی از محیط کار شاغلین پسماند انجام شده و به ۶ هزار و ۳۴۷ نفر شاغل، در زمینه بیماری کووید ۱۹ آموزش داده شده است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز از غربالگری ۹۷ درصد جمعیت کل شهرستان های تحت پوشش این دانشگاه در طرح بیماریابی و مقابله با کرونا خبر داد و افزود: تاکنون غربالگری قریب به سه میلیون نفر در سطح شهرستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز با موفقیت به انجام رسیده است.

علوی بیان کرد: با توجه به شیوع بالای ویروس کرونا، تشخیص زود هنگام و بیماریابی مبتلایان به کرونا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است بنابراین همزمان با اجرای طرح ملی مقابله با این بیماری، آمایش و ثبت اطلاعات سلامت آحاد مردم از صبح تا پاسی از شب، حتی در روزهای تعطیل، در سطح شهرستان‌ها در حال انجام است و ۲ هزار و ۶۱۱ مراقب سلامت، (مراقب سلامت، ماما و بهورز) در ۲۰۴ پایگاه بهداشت و ۵۴۹ خانه بهداشت طرح غربالگری، رصد و بیماریابی خانوارهای تحت پوشش را با تماس تلفنی انجام می دهند.

وی گفت: در طرح تماس تلفنی غربالگری بیماران مشکوک به کرونا، سوالاتی از قبیل وجود تب، لرز، سردرد و گلودرد به عنوان علائم اولیه بروز بیماری مطرح شده و در صورتی که فرد با کوچکترین علامت، مشکوک تشخیص داده شود بلافاصله مشاوره های لازم ارائه و اقدامات ضروری انجام می شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: ویروس‌ها بدون همکاری و مشارکت بدن میزبان، امکان تکثیر و بیماری زایی ندارند و کسانی که بدن آنها با کمبود مواد مغذی و ضعف سیستم ایمنی مواجه است بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های ویروسی و نیز تشدید شرایط بیماری پس از ابتلا به آن قرار دارند.

وی افزود: ابتلا به بیماری‌های ویروسی، در مادران باردار، سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه ای مثل دیابت، بیماری‌های ریوی و بیماری‌های قلبی دارند افزایش می یابد بنابراین مصرف مواد غذایی که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود، ضروری است.

علوی گفت: در این راستا از اسفندماه، کارشناسان تغذیه، مراقبین سلامت و بهورزان در مراکز و خانه های بهداشت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز اقدام به آموزش تغذیه صحیح برای تقویت سیستم ایمنی بدن کرده اند و تاکنون به ۷ هزار مادر باردار در زمینه تغذیه صحیح در دوران بارداری و مصرف مکمل ها و ایمنی مواد غذایی آموزش داده شده است. همچنین ۶ هزار و ۹۴۲ مادر دارای کودک زیر ۵ سال، آموزش هایی در خصوص تغذیه تکمیلی، مقوی و مغذی کردن غذای کودک و تغذیه صحیح کودکان به منظور افزایش ایمنی بدن و مصرف مکمل ها را دریافت کرده اند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: ۷ هزار و ۴۵۸ سالمند ۶۰ سال و بالاتر نیز به عنوان یکی از گروه های پرخطر، آموزش ها در خصوص مواد غذایی و تغذیه مناسب جهت افزایش ایمنی بدن و خصوصا تغذیه در بیماری های دیابت و فشارخون را دریافت کرده اند. ۴۹ هزار و ۲۰ نفر نیز از سایر گروه های سنی و شاغلین ادارات، نانوایی ها و اصناف مختلف در این خصوص آموزش دیده اند.

وی از همکاری نیروی های بسیج و سپاه پاسداران در اجرای موفق پیشگیری و کنترل بیماری کووید - ۱۹ تقدیر کرد و افزود: در کنار همه کوشش های به عمل آمده از شهروندان دعوت می کنیم به سامانه salamat.gov.ir مراجعه و ضمن ثبت اطلاعات درخواستی، راهنمایی ها و آخرین دستورالعمل های وزارت بهداشت را در مقابله با بیماری کووید ۱۹ دریافت کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار