محسن زمان پور فعال سیاسی اصلاح طلب
کد خبر: ۸۵۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴ 17 May 2020

نواصلاح طلبی و لزوم بازنگری در بدنه اصلاحات

 

در همه نظامها و سیستمهای حاکم بر جوامع پیشرفته ، اگر واکاوی به منظور حصول به غایت دموکراسی صورت پذیرد ؛ یقینا اصل پوست اندازی یک نظام سیاسی یا یک تفکر غالب همواره مطرح است.

اصلاحات و اصلاح طلبی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و روند رو به رشد احزاب سیاسی و حضور افراد مستعد در مراحل مختلف تکامل این جریان ، خود حاکی از این مطلب است که این تفکر سیاسی نیازمند تغییر در مانیفست و اصول خود بر اساس شرایط زمانه و مطالبات برحق و قانونی مردم و حرکت توامان با پوست اندازی ست.

احزاب قدیمی و نوپای اطلاح طلب به عنوان موتورهای محرک در سپهر سیاسی ایران ، باید بتوانند خود را پیشتاز در مسیر نگاه نو به موضوعات جامعه و نواصلاح طلبی برای عموم بالاخص جوانان معرفی نمایند. این امر میتواند هم فرصت و هم تهدیدهایی را بدنبال داشته باشد :

فرصتها :

حضور جوانان و نیروهای توانمند به منظور بهره گیری از توان حداکثری ایشان باعث بروز خلاقیت و نوآوری و حدوث استعدادهای جدید میشود که میتواند مسیر حرکت اصلاحات در دل جامعه را هموارتر سازد.
به هنگام انتخابات و بزنگاههای تاریخی که حضور حداکثری مردم به عنوان حامیان اصلی دموکراسی بسیار ضروری ست، نیروهای با انگیزه و خوش نقش با توان و انرژی جوانی در ترغیب گروه های سنی دیگر به مشارکت، اثرگذارتر خواهند بود.
جوانان اینک صاحب اندیشه نو و تازه در مسایل مختلف بالاخص موضوعات سیاسی هستند و نگاه شان به جهان پیرامون ، از دریچه های متجددانه و بر اساس علوم و فن آوری های جدید است.لذا استفاده از این دیدگاهها در سیاستها و استراتژی های کلان نظام میتواند گره گشای بسیاری از معضلات باشد.

تهدیدها :

یقینا هر سیستمی در مقابل تغییرات مقاومت نشان میدهد و سعی بر مانا بودن در مسیر قبلی دارد.همچنین برای برخی قدما در اصلاحات ممکن است این شبهه ایجاد شود که تفکر جدید باعث تزلزل جایگاه شان میگردد.از این رو حتی با نام احزاب هم مشکل داشته و از روی عناد آنان را عضوی از بدنه اصلاحات نمیدانند.
 براساس عقیده حزبی مبنی بر نزدیکی به مراکز قدرت که البته جزء لاینفک ماهوی حیات یک تشکیلات میباشد،اصلی ترین خطر در کمین احزاب نوظهور میباشد و آن چیزی نیست جز دوری از قاطبه مردم!

اگر میخواهیم با تفکرات جدید و استفاده از نیروهای جوان وتازه نفس وتریبون ها و جلسات و برگزاری کنگره ها با نفرات بیشمار به حیات خود ادامه بدهیم باید بتوانیم پلی باشیم بین اصلاحات قدیم و نواصلاح طلبی. ضمن اینکه همواره باید به بدنه اصلی اجتماع که عامه مردم هستند تکیه کرده و به معنای واقعی صدای مردم را به گوش دولتمردان برسانیم.

در این راه باید از تمام ظرفیت ها استفاده شده و با هم نشینی با بزرگان اصلاحات و نیز بهره گیری از تجارب گذشتگان مسیر انتقال قدرت به دست جوانان را سپری کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار