بعد از گذشت یک سال از قطع انشعابات دکه‌های حاشیه رودخانه بابلرود شهر بابلسر هنوز کاسبان و مستاجران این واحدها در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
کد خبر: ۸۴۹۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷ 13 May 2020

به گزارش تابناک مازندران. اسکله های تفریحی و سرگرمی حاشیه رودخانه بابلرود در شهر بابلسر که در میان مردم این شهر به دکه معروف هستند ، چندین دهه است که به عنوان سفره خانه های سنتی ، کافه و محل تفریحات آبی استفاده می شوند.

دکه هایی که شاید قدمت برخی از آنها به بیش از ۳۰ سال برسد و به نوعی هویت رودخانه بابلرود ، مردم بابلسر و نماد این شهر شناخته می‌شوند. همچنین این دکه ها در سالهای اخیر به عنوان اماکن خطرناک زیست محیطی ، محل قلیان کشی و متصرفان حریم رودخانه محسوب می شوند.

سال گذشته نیز در جریان سیلاب رودخانه بابلرود، این دکه ها یکی از موانع اصلی تخلیه آب رودخانه به دریا شدند. علاوه بر این سالهاست محیط زیست نسبت به تخلیه فاضلاب این دکه ها در رودخانه نیز هشدار داده و فعالیت آنها را غیر قانونی اعلام کرده است.

گذشته از آن که فرسودگی دکه های بابلسر دیگر با چهره توسعه یافته این شهر همخوانی ندارد و نه تنها کمکی به گردشگری این شهر نمی کند، بلکه مهم ترین رودخانه این شهر را به تصرف در آورده است.

از طرف دیگر صدها نفر از جمله جوانان بابلسر در این دکه ها که تعداد آنها به بیش از ۵۰ دکه می رسد، مشغول کار هستند و تعطیلی آن ها منجر به بیکاری تعداد قابل توجهی از شهروندان بابلسری شده است.

اردیبهشت ماه سال گذشته در پی سیلاب نوروزی مسئولان شهری بابلسر و مدیریت آب منقطه ای برای تعیین تکلیف و ساماندهی این دکه ها اقدام به قطع انشعابات آب و برق آنها کرد. اقدامی که در واقعیت به معنای فقدان قانونی بودن فعالیت دکه ها بود و تقریبا شکلی از پلمب داشت.

اما با گذشت بیش از یک سال نه تنها این دکه ها ساماندهی نشدند، بلکه بلا تکلیفی به عذابی برای مستاجران آن تبدیل شده است. از سوی دیگر مدیران شهری و استانی نیز در سکوت رسانه ای هیچ واکنشی از خود بروز نداده‌اند.

بلاتکلیفی که گاها منجر به فعالیت پشت پرده و به اصطلاح قاچاقی مستاجران دکه شده است که از عدم تعیین تکلیف خسته شدند.

تفاهم‌نامه آب منطقه ای با شهرداری بابلسر

فرماندار شهرستان بابلسر گفت: در تازه ترین اتفاق، آب منطقه ای با عقد قراردادی حاشیه رودخانه بابلرود بابلسر را به شهرداری اجاره داده است تا ساماندهی این رودخانه به صورت مستقیم در اختیار شهرداری باشد.

اسماعیل حسن زاده با بیان اینکه تمامی گردانندگان دکه های بابلرود مستاجر هستند، افزود: تمامی اجاره نامه ها مستاجران کنونی نامعتبر بوده و به دلیل پایان تاریخ قرارداد از اعتبار ساقط است.

وی با بیان اینکه آب منطقه ای باید بستر رودخانه را از سازه های کنونی آزادسازی کرده و سپس تحویل شهرداری دهد اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه مذکور ساماندهی رودخانه باید بر اساس سازه های سبک و قابل جابه جایی باشد.

فرماندار بابلسر درباره تکلیف مستاجران کنونی گفت: حتما شهرداری در طرح ساماندهی برای فعالان کنونی اولویت هایی قائل خواهد بود ، اما نباید فعالیت ها همانند سابق باشد.

حسن زاده نخستین گام برای ساماندهی رودخانه بابلرود را جذب سرمایه گذار و ایجاد مجموعه های گردشگری عنوان کرد و افزود: بابلسر شهری گردشگر پذیر است و باید ظاهر چیدمان شهری متناسب با شان مردم و گردشگران باشد.

وی به زمان دقیق پایان بلاتکلیفی دکه داران اشاره نکرد و گفت: این مسئله به شهرداری و آب منطقه ای بستگی دارد.

شهرداری بابلسر منتظر آزادسازی بستر رودخانه

شهردار بابلسر نیز با بیان اینکه شهرداری بستر رودخانه را از آب منطقه به صورت ۱۰ ساله به شرط تمدید اجاره کرده است ، افزود: تکلیف دکه ها را باید شرکت آب منطقه ای مشخص کند.

رضا رحیمی افزود: سازه های کنونی که مربوط به چند دهه پیش می شود ، در اختیار آب منطقه ای بوده و از حوزه اختیارات شهرداری خارج است.

وی البته اطلاعات دیگری ارائه نکرد اما گفت: شهرداری به دنبال ایجاد تنش در حوزه دکه ها نیست و خواستار سعه صدر مردم برای ساماندهی این بخش است.

امکان تمدید قرارداد برای هیچکس وجود ندارد

مدیر امور آب شهرستان بابلسر با اشاره به اینکه حداقل پنج سال از پایان قرارداد تمامی دکه داران و پلاژ داران حاشیه رودخانه بابلرود می گذرد، افزود: امکان تمدید قرارداد برای هیچکدام از آنها وجود ندارد.

احمد علی براری با بیان اینکه این سازه ها از نظر مهندسی رودخانه مانع جریان عادی و سیلابی رودخانه است ، افزود: بر اساس تاکید دولت و کارشناسان آب تمامی این سازه ها باید برچیده شود.

وی ادامه داد: براساس تصمیمات سازمان آب منطقه ای ، تمامی سازه های قدیمی از خط ساحلی رودخانه بابلرود تا سد لاستیکی این رودخانه در فاصله پنج کیلومتری آن باید جمع آوری گردد.

مدیر امور آب شهرستان بابلسر گفت: بر اساس قرارداد با شهرداری بابلسر حاشیه رودخانه بابلرود برای استقرار تاسیسات گردشگری اجاره داده شده است .

برابری با بیان اینکه سازه های جدید باید با مهندسی رودخانه سازگار باشد افزود: تمامی سازه ها باید از نوع سازه سبک و قابل انتقال باشد و از سوی شرکت آب منطقه ای تایید شود .

وی در مورد زمان برچیده شدن سازه های فعلی گفت: حضور مستاجران کنونی غیر قانونی بوده ، اما به دلیل رعایت مسائل اجتماعی فعلا اقدامات قانونی انجام نگرفته است ولی این مسله نباید به معنای قانونی بودن تداوم فعالیت های آنان باشد.

مدیر آب امور شهرستان بابلسر از مستاجران نیز خواست رفته رفته تاسیسات خود را جمع آوری کرده و بر روند ساماندهی این رودخانه همکاری کنند.

به گفته براری ، طغیان رودخانه بابلرود به دلیل شرایط خاص این رودخانه می تواند برای تاسیسات کنونی و ساکنان آن خطر جانی و مالی سنگینی داشته باشد که مسئولیت آن به عهده خود مستاجرین است.

بابلسر یکی از اصلی ترین و پر گردشگرترین شهرهای استان مازندران است به طوری که سالانه بیش از سه میلیون گردشگر به این شهر سفر می کنند.

منبع : ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار