کد خبر: ۸۴۹۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳ 12 May 2020

داستان، ابزار تجربه‌اندوزی وانتقال آموزه‌هاست

تابناک/داستان بستری برای فراگیری، ابزار اشتراک‌گذاری آموخته‌ها و امکانی جهت لذت‌بخشی به مخاطب است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این بخشی از سخنان بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده نام‌آشنای کشور در دومین نشست مجازی اعضای انجمن ادبی کانون پرورش فکری گیلان است.    

طی این نشست که عصر  ۲۱ اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۹ و بر بسترفضای مجازی صورت‌گرفت، داستان‌نویسی و نقد آثار داستانی اعضای کارگاه‌های ادبی کانون استان گیلان در محوریت قرارداشت و میهمان این برنامه به‌ارایه‌ی راهکارهایی جهت ارتقای آگاهی‌های مخاطبان در این حوزه ‌پرداخت.

ضرابی‌زاده که خالق آثاری فاخر در حوزه دفاع مقدس است، به عنوان میهمان این نشست از جایگاه ارزش‌مند داستان‌نویسی برای مخاطبان سخن‌گفت و داستان را ابزاری برای لذت‌بخشی به خوانندگان اثر و امکانی برای اشتراک‌گذاری آموخته‌ها دانست.

نویسنده کتاب «دختر شینا» در ادامه این نشست که با ارایه‌ی آثار داستانی اعضای کارگاه‌های ادبی کانون همراه‌بود، اهمیت مطالعه و انتخاب منابع مناسب مطالعاتی برای کودکان و نوجوان را موردتوجه قرارداد و با ارجح‌دانستن کیفیت بر کثرت کتاب‌های خوانده‌شده، اظهارکرد: برای نوشتن، نیازمند انتخاب داستان‌های فاخر و ارزش‌مند هستیم.

ضرورت شناخت عناصر داستانی و توجه عمیق به شخصیت‌پردازی، فضاسازی مناسب و حادثه‌پردازی به‌جا و منطقی، از دیگر مواردی بود که مورد توجه میهمان برنامه قرارگرفت و ضرابی‌زاده با بیان این‌که انتقال احساس نویسنده به مخاطب، بایستی در چارچوبی مناسب ارایه و از پند، اندرز و دادن شعار پرهیزشود، افزود: لازم‌است داستان را به شکلی به‌پیش‌ببریم تا مخاطب خود را در فضای داستان‌ احساس‌کرده و بخشی از آن بداند.

ضرابی‎زاده که برگزیده بیش از ۳۰ جشنواره داستان‎نویسی سراسری کشوری است هم‌چنین، به اهمیت نگارش گفت‌وگوهای داستانی پرداخت و گفت: برای تاثیرگذاری اثر لازم است گفت‌وگوها را با توصیف‌ حالت‌ شخصیت‌ها و صحنه‌پردازی مناسب به‌پیش‌برده، از روایت خطی داستان فاصله‌گرفته و به اوج و فرود مناسب اثر بیندیشیم.

او درعین‌حال، طراحی پایان داستان را مهم و دارای اهمیت ارزیابی‌کرد و با تبیین این موضوع که پایان باز یک داستان زمینه‌ساز زیبایی و اثربخشی اثر و  فرصت‌ساز همراهی هرچه بیشترمخاطب با داستان است، اضافه‌کرد: پایان‌بندی مناسب و باز یک اثر می‌تواند بستری برای شکل‌گیری پایان دلخواه خواننده فراهم‌کند.

این نویسنده  که تألیف و چاپ بیش از دویست و پنجاه اثر داستانی و ادبی در نشریات و مجلات برگزیده کشوری را در کارنامه دارد، بخش پایانی این نشست برخط را به ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای انجمن ادبی کانون گیلان اختصاص‌داد و ضمن تبریک به کودکان و نوجوانان فعال در عرصه‌ی نویسندگی گفت: نوشتن، گامی رو به فرداست و هرگاه که می‌نویسیم، درجهت موفقیت‌های بلندگام برمی‌داریم.

او اضافه‌کرد: همواره با نقطه‌های ضعفی در تمامی آثار نویسندگان روبرو هستم و ازاین رو لازم است با مطالعه و نقدپذیری برای ارتقای آگاهی‌های خود تلاش‌کنیم.

برپایه این‌گزارش، ارایه‌ی آثار از سوی اعضا و بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات حاضران، از دیگر برنامه‌های دومین جلسه انجمن ادبی مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان بود که با هدف هم‌نشینی اعضای کودک و نوجوان این مجموعه‌ی فرهنگی با صاحب‌نظران عرصه‌ادبیات برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار