اصل پیشگیری از پوسیدگی دندان بین کودکان در دوران قرنطینه، یک اصل مسلم و انکارناپذیر بهداشتی است.
کد خبر: ۸۴۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 12 May 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: شاهرخ قیصری رئیس گروه دفتر سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: در دوران قرنطینه و فاصله گذاری ناشی از کووید-۱۹، شرایط برای معاینه های دوره ای از سوی دندانپزشکان و معالجات درمانی تحت شعاع قرار گرفته است.

او با اشاره به ارائه راهکارهایی برای پیشگیری و کنترل پوسیدگی دندان کودکان در شرایط فعلی و در دوره پاندمی کووید-۱۹بیان کرد: به طور کلی، امر پیشگیری در سلامت دهان و دندان کودک به مراجعات منظم او به دندانپزشک و اطلاعات کافی پدر و مادر در خصوص بیماری های دهان و دندان وابسته است، اما از آنجایی که در زمان پاندمی، امکان مراجعه به مطب دندانپزشکی وجود ندارد، باید به راه های آموزش سلامت دهان و دندان از راه دور اکتفا کرد.

شاهرخ قیصری افزود: برای آموزش بهداشت دهان و دندان و توصیه های پیشگیری در زمان قرنطینه، می توان از شبکه های اجتماعی پرطرفدار مانند شبکه هایی که از سوی آموزش و پرورش برای اطلاع رسانی والدین فعال شده است، استفاده کرد. دندانپزشک کودک از این طریق می تواند راهنماهای رفتاری را برای حفاظت از سلامت دهان و دندان منتشر کند.

برای پیشگیری از پوسیدگی باید اصول بهداشت خانگی زیر رعایت شود:

۱- کشیدن نخ دندان (در مرحله تبدیل دوره دندانی شیری به دائمی و تکمیل دندان های دائمی)

۲- مسواک زدن دندان ها (دست کم در دو نوبت قبل از خواب و بعد از صبحانه)

۳- کاهش مصرف کربوهیدرات ها (به ویژه کربوهیدرات های ساده مانند خوراکی های قندی چسبنده)

۴- رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی

۵- کاهش مصرف نوشیدنی های انرژی زا

رئیس گروه دفتر سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: نیاز به گذراندن کل روز در خانه، کودک را به داشتن جنب و جوش بیشتر تحریک می کند، در نتیجه احتمال وقوع حوادثی که منجر به آسیب های دهان و دندان می شوند، افزایش می یابد.

او ادامه داد: با توجه به تعطیلی بیشتر مراکز دندانپزشکی در زمان قرنطینه توصیه می شود محیط بازی کودکان دارای مکان های سخت و سفت نباشد تا خطر شکستگی فک و دندان کاهش یابد.

شاهرخ قیصری گفت: لازم است تا پدر و مادر نظارت دقیق تر بر فعالیت های کودک داشته باشند و استفاده از محافظ های ورزشی دندان به آن ها توصیه می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار