گزارشی از جلسه ستاد تسهیل قم؛
در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که روز یکشنبه با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم برگزار شد، مشکلات زیرساختی شهرک‌های صنعتی قم بررسی و بر تسهیل‌گری دستگاه‌های دولتی برای جذب سرمایه‌گذاری جدید تاکید شد.
کد خبر: ۸۴۸۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۶ 11 May 2020

به گزارش تابناک قم، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در ابتدای این جلسه، بیان کرد: شهرک شکوهیه، حادترین شهرک صنعتی قم ازنظر مشکلات زیرساختی است.

"محمود سیجانی" افزود: مشکلات زیرساختی در شهرک‌های صنعتی قم روند سرمایه‌گذاری و واگذاری زمین به متقاضیان را مختل کرده است.

کاهش سرمایه‌گذاری جدید قم در سال ۹۸

وی اظهار کرد: حجم سرمایه‌گذاری جدید در استان قم در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ با افت و کاهش ملموسی همراه شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: همچنین در این مدت اتمام طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی نیز نسبت به سال ۹۷ رشد منفی داشته است.

وی اظهار داشت: برای توسعه واحدهای صنعتی موجود و احداث واحدهای جدید در شهرک صنعتی شکوهیه، ۲۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب وجود دارد.

سیجانی اضافه کرد: در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم کمبود آب وجود ندارد اما برای طرح‌های توسعه‌ای این منطقه همچنان ۵ لیتر بر ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم.

وی همچنین گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی قم برای واگذاری زمین به بخش صنایع غذایی و پلیمری همکاری لازم را ندارد.

وی تصریح کرد: برای واگذاری زمین در شهرک الغدیر نیز مشکل شدید کمبود برق وجود دارد و تنها ۲ مگاوات برق کارگاهی در این شهرک تامین شده است.

مشکل کمبود آب در شهرک‌های صنعتی قم جدی است

مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری قم نیز ابراز داشت: مشکل کمبود آب در شهرک‌های صنعتی قم جدی است و به معضلی در جذب سرمایه‌گذاران جدید تبدیل ‌شده‌است.

"سید رضا طباطبایی" اضافه کرد: با شرایط کمبود آبی که در شهرک صنعتی شکوهیه وجود دارد عملا امکان توسعه و واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران مختل شده‌است.

وی همچنین اظهار داشت: با تفاهم‌نامه جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم و شرکت برق منطقه‌ای تهران مشکل کمبود برق برای طرح‌های توسعه و سرمایه‌گذاری‌های جدید در شهرک شکوهیه از بین خواهد رفت.

وی گفت: مشکلی ازنظر تامین گاز در شهرک‌های صنعتی قم وجود ندارد اما بسیاری از واحدها بیش‌ازحد نیاز خود گاز خریداری کرده‌اند و همین مسئله سبب کمبود گاز برای طرح‌های توسعه‌ای و جدید شده است.

ادامه برداشت‌های غیرمجاز آب و فرونشست زمین در محور قدیم قم-تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم نیز در ادامه این جلسه، گفت:هرسال شاهد نشست بیشتر زمین در محور قدیم قم-تهران هستیم و به‌هیچ‌عنوان دیگر امکان اختصاص آب‌های زیرزمینی این محور به بخش صنعت وجود ندارد.

احمدحاجی حسینی مسگر اظهار کرد: توسعه شهرک صنعتی شکوهیه خارج از توان زیرساختی استان است و این شهرک امروز ازنظر تامین آب در نقطه بحرانی قرار دارد.

وی ابراز داشت: وضعیت برخی از واحدهای مستقر در شهرک شکوهیه قم ازنظر تولید پساب و فاضلاب بشدت خطرناک بوده و از ابتدا نباید در این شهرک احداث می‌شدند.

وی یادآور شد: شهرک شکوهیه ۵۰ لیتر بر ثانیه آب غیرمجاز از چاه‌های زیرزمینی برداشت می‌کند درحالی‌که طبق قانون اجازه برداشت آب زیرزمینی در این محور ممنوع است.

امکان تخصیص آب‌های زیرزمینی به بخش صنعت نیست

حاج حسینی مسگر گفت: برای تامین آب شهرک‌های صنعتی قم از تمام ظرفیت‌های آب استان به‌جز آب‌های زیرزمینی استفاده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم اضافه کرد: سال ۹۸ متر ۱۶ میلیون مترمکعب آب بر ثانیه به شهرک‌ها و نواحی صنعتی قم تخصیص‌یافته است.

وی بیان داشت: قرارداد تخصیص ۱۰ میلیون مترمکعب پساب شهری به شهرک‌های صنعتی قم نیز در دست پیگیری است.

وی ابراز کرد: تا پایان سال جاری ۶ میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی به شهرک‌ها صنعتی و نواحی اختصاص می‌یابد.

واگذاری بی‌ضابطه گاز به واحدهای صنعتی قم

مدیرعامل شرکت گاز قم نیز در ادامه این جلسه گفت: واگذاری انشعاب گاز به واحدهای صنعتی قم به‌ویژه در شهرک شکوهیه بدون ضابطه خاصی انجام‌گرفته است.

"علی‌رضا نصیری" گفت: گازرسانی شهرک شکوهیه تا مرز ۴۰ هزار مترمکعب تکمیل‌شده اما همچنان واحدهای جدید با مشکل کمبود گاز روبه‌رو هستند.

وی اظهار داشت: باوجوداینکه ۴۰ هزار مترمکعب گاز در این شهرک فروخته‌شده اما مصرف واقعی این شهرک ۱۲ هزار مترمکعب است.

نصیری یادآور شد: بی‌ضابطه بودن واگذاری گاز در این شهرک از آنجایی است که هر سرمایه‌گذاری که پول بیشتری داشته ظرفیت بیشتر گاز را خریداری کرده اما عملا استفاده‌ای از آن نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت گاز قم برای توسعه شهرک شکوهیه باید ظرفیت خالی واحدهایی که گاز بیش‌ازاندازه دریافت کرده اما مصرف نمی‌کنند را آزاد کنیم و ممیزی‌های جدیدی در این شهرک تدوین شود.

وی ادامه داد: باید در سهمیه واحدهایی که ظرفیت گازرسانی استان را اشغال کرده اما آن را خالی و بلااستفاده گذاشته‌اند تجدیدنظر صورت بگیرد.

وی عنوان کرد: شهرک شکوهیه بدون ضوابط مهندسی احداث نشده و اصول ایمنی و تامین زیرساخت‌ها در آن اندیشیده نشده است.

نصیری در پایان گفت: شهرک الغدیر هم‌اکنون یک بیابان لم‌یزرع است و می‌توان گازی که به این شهرک اختصاص یابد را به واحدهای فعال مشکل‌دار در سطح شهرک‌های صنعتی استان اختصاص داد.

شهرک صنعتی الغدیر قم در ۵۰ کیلومتری قم و حدود ۶۰ کیلومتری تهران واقع‌شده و بیش از ۲ هزار هکتار وسعت دارد.

اولویت شهرک‌های صنعتی قم تامین زیرساخت‌هاست

معاون برنامه‌ریزی سازمان برنامه‌وبودجه قم نیز در بخش پایانی این جلسه، اظهار کرد: تامین زیرساخت شهرک‌های صنعتی از اولویت‌های اصلی قم در سال جهش تولید خواهد بود.

"نعمت‌الله امانی" گفت: سال ۹۸، مجموع کمک‌های استانی به شهرک‌های صنعتی قم ۸۰ میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: منابع موجود در استان قم پاسخگوی نیازهای زیرساختی شهرک‌های صنعتی نیست و باید به سراغ ظرفیت‌های دیگر موجود در استان رفت.

وی گفت: در سال ۹۹ چندین پروژه شاخص جهش تولید توسط سازمان برنامه‌وبودجه کشور شناسایی به استان‌ها معرفی خواهد شد.

حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی و معدنی موجود استان ۴۸ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در۲هزار و ۲۲۵ واحد صنعتی و صنایع معدنی استان برای ۵۶ هزار و ۱۵۳ تن فرصت اشتغال ایجادشده است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار