معاون کل وزیر بهداشت
این نکته را مدنظر قرار دهید که دسته بندی شهرها بر اساس رنگ، به این صورت است که مثلا شهری 13 مبتلا در صدهزار نفر جمعیت در دو هفته داشته باشد، سفید است و اگر این تعداد مبتلا به 14 عدد برسد، زرد می شود. باید بدانید این تغییر رنگ به معنی وقوع فاجعه نیست و اتفاق خارق العاده ای رخ نداده و روند ابتلا تغییر نکرده است.
کد خبر: ۸۴۷۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 10 May 2020
تابناک اجتماعی
معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به فراوانی مطالب و مقالاتی که درباره کرونا ارائه می‌شوند، از مردم خواست حتی به مقالات علمی نیز با دیده تردید بنگرند.

به گزارش «تابناک»، دکتر ایرج حریرچی در نشست آنلاین خبری با اصحاب رسانه در این باره گفت: متاسفانه در سطح جامعه و حتی در مقالات علمی، اطلاعاتی ارائه می‌شود که بسیاری از آن‌ها غیر قابل اعتماد و اشتباه است. برخی از تحقیقات نه طراحی مناسب دارند و نه روی آن‌ها داوری مناسبی انجام شده است. این مقالات مورد اعتنا قرار می‌گیرد و ممکن است حتی پزشکان و مقامات علمی را هم به اشتباه بیندازد. نشانه آن کثرت مقالاتی است که در سایت مجلات چاپ می‌شود و بعد خود مجلات آن مقاله را برمی‌دارند.

وی افزود: صراحتا عرض می‌کنم هرگونه پژوهشی درباره کرونا که در ابتدا درست به نظر می‌رسد، ممکن است در فاصله کمی بطلان آن مشخص شود و بنابر این مردم به این اطلاعات با دیده تردید نگاه کنند. این ویروس با ابتلای هر فرد دچار تغییر می‌شود و پیچیدگی هایی دارد که اظهارنظر درباره آن را دشوار می‌کنددر حال حاضر بسیاری از مقالاتی که چاپ می‌شود، بعد از بررسی و تصویب آن دو تا سه سال طول می‌کشد و طی دوره چهار ماهه داوری می‌شد. این درحالیست که در چار ماهه اخیر مطالعاتی انجام و مقاله چاپ می‌شود و داوری‌ها بسیار سریع است و حتی برخی سایت‌ها قبل از داوری، مقالات را منتشر می‌کنند.

حریرچی افزود: به عنوان مثال درباره داروی رمدیسیویر که در آمریکا تبلیغ می‌شود، مقاله‌ای درباره اثربخشی‌اش در سایت WHO منتشر شد، اما با فاصله اندکی از سایت این سازمان برداشته شد یا مقاله اصلی که درباره این دارو منتشر شد، مقاله درباره تحقیقی است که بر روی شش میمون مطالعه شده است؛ قاعدتا وقتی روی انسان یا حیوان مطالعه می‌کنیم، خود انسان یا حیوان را در مطالعه مورد شمارش قرار می‌دهیم، اما در این مقاله به جای شش میمون ۳۶ لوب ریه آن‌ها را جزو آمار آوردند و نتیجه مطالعه به همین دلیل مورد شک قرار می‌گیرد. ما اشتیاق رسانه را در حوزه دارو به دلیل اینکه مردم دوست دارند در این زمینه خبر‌های خوبی بشنوند، درک می‌کنیم، اما تاکید می‌کنیم که درباره روش‌های درمانی هم مردم و هم مراکز علمی با احتیاط رفتار کرده و به امید‌های واهی درباره دارو‌ها دل نبندیم.
 
حتی به مقالات علمی درباره کرونا هم تردید کنید/ دو هدف اصلی ما حفظ سلامت و معیشت مردم است/ با سونامی اطلاعات غلط درباره کرونا مواجه‌ایم
 
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه هرگونه افزایش حضور مردم در اجتماع، تردد در سطح شهر‌ها و بازگشایی‌های غیر ضروری می‌تواند مضر باشد، بر لزوم جدیت در رعایت مقررات بهداشتی تاکید کرد و گفت: از همه مردم می‌خواهم نرم افزار ماسک را نصب کنند تا براحتی از مناطق سفید، زرد و قرمز مطلع شوند. البته نباید یادمان برود که این وضعیت ها پایدار نیستند و ممکن است تغییر کنند.
 
وی در ادامه در خصوص دسته بندی شهرها افزود: این نکته را مدنظر قرار دهید که دسته بندی شهرها بر اساس رنگ، به این صورت است که مثلا شهری 13 مبتلا در صدهزار نفر جمعیت در دو هفته داشته باشد، سفید است و اگر این تعداد مبتلا به 14 عدد برسد، زرد می شود. باید بدانید این تغییر رنگ به معنی وقوع فاجعه نیست و اتفاق خارق العاده ای رخ نداده و روند ابتلا تغییر نکرده است.

حریرچی با تاکید بر اینکه مشکل بوجود آمده برای اغلب کشورهای جهان، نه ویروس و بیماری، که آثار آن بر اقتصاد است، گفت: این نگرانی پیش روی کشور ما هم هست، به ویژه تبعات آن بر روی اقشار ضعیف جامعه، که البته با توجه به ویژگی های جامعه ایرانی کمتر از کشورهای دیگر است اما باز هم جا دارد مورد توجه همه مان قرار گیرد و مراقب باشیم آثار اقتصادی این بیماری برای زندگی اطرافیانمان زیاد نشود؛ مبادا سفره افطاری کسی خالی بماند.
 
وی افزود: دو هدف اصلی ما در مقابله با کووید19، حفظ سلامت مردم و حفظ معیشت و اقتصاد مردم است. قاعدتا با عدم رعایت درصدی از دستورالعمل های بهداشت در حین بازگشایی، نوعی از تناقض و رقابت در این دو هدف به چشم می خورد. هرگونه افزایش حضور مردم در جامعه و تردد در شهرها که در راستای حفظ معیشت مردم نباشد، می‌تواد خطرناک و مشکل آفرین باشد و باید از آن پرهیز کرد.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: درباره مدارس گفته می‌شود اولین جایی باشند که بسته می‌شوند و آخرین جایی باشند که باز می‌شوند. برخی درباره دانشگاه‌ها هم چنین نظری داشتند. همانطور که اعلام شده با توجه به اینکه روند کلی کشور در حوزه کرونا نزولی است، اگر این روند نزولی حفظ شود و ادامه یابد، ممکن است بعد از ماه رمضان تصمیمات و پیشنهاداتی در ستاد کشوری ارائه شود.
 
وی افزود: قاعدتا اگر بازگشایی دانشگاه‌ها را داشته باشیم، حضور در کلاس‌ها اختیاری خواهد بود نه اجباری. امیدواریم که اگر شرایط به همین خوبی پیش روند و این روند نزولی حفظ شود، بتوانیم آخر ترم امتحانات را به صورت حضوری برگزار کنیم و برای ترم بعد آماده شویم.
 
معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ابتلا به کرونا در استان خوزستان، گفت: ما همچنان نگران خوزستان هستیم و روند ورودی در این استان صعودی است. بر همین اساس از مردم خوزستان درخواست می‌کنیم که به فاصله‌گذاری اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند. گرچه باید توجه کرد که اپیدمی در خوزستان نسبت به سایر استان‌ها و برخی استان‌های جنوبی کشور نسبت به سایر استان‌ها دیرتر آغاز شده و این موضوع باعث شده که شاهد اوج گیری و تشدید بیماری کرونا در این استان نسبت به سایر استان‌ها باشیم.

وی افزود: تاکید می‌کنم که گرمای آب و هوای یک منطقه دلیل از بین رفتن کرونا نیست و مثال بارز آن هم استان خوزستان و درجاتی از استان بوشهر است؛ بنابراین باید در همه استان‌ها اقدامات بهداشتی و درمانی را رعایت کنیم و آماده باشیم تا بعد از فصل گرما هم با این ویروس مواجه خواهیم شد.
 
حریرچی تاکید کرد: اهواز دومین شهر کشور از نظر میزان حاشیه نشین محسوب می‌شود و در حال حاضر تمرکز موارد افزایش بیماری در خوزستان هم در اهواز است که حتما باید تدابیر مناسبی برایش چیده شود.
 
حتی به مقالات علمی درباره کرونا هم تردید کنید/ دو هدف اصلی ما حفظ سلامت و معیشت مردم است/ تصمیم‌گیری درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بعد از ماه رمضان/ همچنان نگران خوزستان هستیم و روند ورودی در این استان صعودی است/ تهران پاشنه آشیل کنترل کرونا در کشور است
 
وی درباره روند ابتلا به کرونا در تهران هم گفت: در تهران به دلیل جمعیت بالا، درصد بالایی از ابتلا‌ها را داشته است. امروز هم جلسه ستاد استان تهران با حضور وزیر بهداشت و مسولان استانی و سایر دستگاه‌های استانی بود. تهران هم از نظر خصوصیات خاصی که از نظر تراکم جمعیت و جمعیت شناوری که روزانه به تهران اضافه می‌شود و از نظر تبادلی که با مناطق دیگر دارد و از این نظر که تعداد قابل توجهی از مردم به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند، جای مهم و خطیری برای ماست و می‌تواند در کنترل کرونا پاشنه آشیل ما باشد.
 
معاون وزیر بهداشت درباره بازگشت از تصمیمات بازگشایی در مناطقی که شیوع در آنها افزایش پیدا کند، گفت:  قاعدتا سیاست ما به صورت شهرستانی و بر اساس کم خطر، خطر متوسط و خطر بالاست. اگر در جایی بازگشایی‌ها موجب افزایش بیماری شود و یا به دلیل خصوصیت اپیدمی یک شهرستان و یا خصوصیات اجتماعی آنجا، اگر بازگشایی باعث شود که با تشدید موارد ابتلا مواجه شویم، حتما تصمیمات سختگیرانه‌تر و بازگشت به گذشته را خواهیم داشت.
 
وی افزود: پیش بینی ما این است که روند نزولی ابتلا به کرونا در یک یا دو ماه آینده در کشور ادامه خواهد داشت و موارد افزایش نسبی در برخی استان‌های کشور مشاهده خواهد شد که این مسئله آمار کل کشور را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. افزون بر این وقتی روند نزولی است و ابتلا از میلیون نفر به چندین نفر می‌رسد، نوسان‌های جزئی، طبیعی است. به عنوان مثال شهرستان ۱۰۰ هزار نفری که روزی یک تا چهار نفر بستری دارد را نمی‌توان این گونه آنالیز کرد که اگر این شهرستان یک روز دو نفر بستری دارد و دو روز بعد تعداد بستری‌هایش چهار مورد بود، بگوئیم که ۱۰۰ درصد افزایش موارد ابتلا داریم. زیرا ارقام جزئی است و نباید خیلی حساس باشیم، بلکه باید روند نزولی کلی را ببینیم و نوسان‌گیری که در منحنی‌های آماری انجام می‌شود را مورد توجه قرار دهیم
 
معاون وزیر بهداشت افزود: بنابراین اگر اتفاق غیر مترقبه‌ای نیفتد انتظار موج شدیدی از بیماری را در دو سه هفته‌ آینده نداریم. باید به دو گانه سلامت و معیشت مردم توجه کنیم. تندروی از هر دو وجه مطلوب نیست؛ نباید صرفا بازگشایی‌ها را به حداکثر رساند و سلامت را مورد توجه قرار ندهیم و در عین حال نباید بدون توجه به معیشت، فقط به سلامت مردم در برابر کرونا توجه کنیم، بلکه باید تعادل را در این زمینه حفظ کنیم. البته این پیش‌بینی‌ها تا پاییز است و در پاییز ممکن است اتفاقات دیگری رخ دهد.
 
اما آیا انجام تست کرونا در آزمایشگاه های خصوصی مجاز است؟ حریرچی برای پاسخ به این سوال ابتدا تلفنی با مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو صحبت کرد و بعد گفت: طبق بخشنامه وزارت بهداشت، آزمایشگاه‌های خصوصی مجاز هستند که فقط نمونه‌هایی که وزارت بهداشت می‌فرستد را مورد آزمایش قرار دهند و تعرفه آن هم 18.4 کا است که حدود 490 هزار تومان می‌شود.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره ترس شدید برخی از مردم از ابتلا به کرونا گفت: مقداری ترس و مقداری آگاهی و واهمه از کرونا مفید است، اما نباید دچار وسواس و سندروم‌های خاص شد. ما مواردی از تماس‌های تلفنی داریم که برخی اعضای خانواده بسیار حساسند و برخی کم توجهند و اختلافات قابل توجهی در این زمینه رخ می‌دهد. باید توجه کرد که کرونا تا مدت قابل توجهی با ما خواهد بود و باید یاد بگیریم که چگونه با این ویروس زندگی کنیم. به عنوان مثال اکنون برای همه تقریبا نهادینه شده که دست ندهند و روبوسی نکنند و ... شاید یک دستاورد این است که با رعایت این موارد سایر بیماری‌ها مانند سرماخوردگی معمولی یا آنفلوآنزا و ... هم کمتر شود.

حریرچی درباره دایر شدن تور‌های گردشگری و افزایش خطر ابتلا از این طریق، گفت: ما مجوزی برای تور‌های گردشگری نداده‌ایم و هنوز مجوز بازگشایی به هتل‌ها داده نشده است. در حوزه حمل و نقل عمومی برای موارد اضطراری و اجباری مجوز داده شده است. مردم در مواردی که باید ضروری سفر کنند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاد کنند، باید توجه داشت در تور‌ها برای صرفه اقتصادی باید یک اتوبوس یا ون پر شود. این درحالیست که ۸۰ الی ۹۵ درصد موارد بیماری به ویژه در جوانان که در تور‌ها شرکت می‌کنند می‌تواند مبتلا به کرونای بی‌علامت یا کم علامت باشد. باید بدانیم که صنعت گردشگری از نظر اشتغال حائز اهمیت است، اما تصمیمات برای این صنعت در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شود و مجوزی صادر نشده است و هر گونه اقدام این چنینی مثل برگزاری تور خارج از مجوز‌ها غیر قانونی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره درباره وضعیت بازگشایی تالار‌های برگزار کننده مراسم‌ها، گفت: فعلا تصمیمی برای بازگشایی تالار‌ها گرفته نشده است. البته در زمان عادی هم در ماه رمضان کسی عروسی برگزار نمی‌کرد. در عین حال من به عنوان یک شهروند، نه به عنوان یک مسئول، می‌گویم که اکنون به تدریج داریم یاد می‌گیریم که بدون تکلف و بدون خرج مازاد و بدون رفتن زیر بار قرض و بدون اینکه دل افراد دیگر را سوزاند، مراسم برگزار کرد. برخی افراد خوشبختانه تمکن مالی دارند و می‌توانند مراسم‌های آنچنانی را برگزار کنند و گاهی وقت‌ها آهی که مردم می‌کشند، خیلی از کار‌ها را می‌کند.

وی افزود: به نظرم این یک فرهنگ مناسب است که جوانی خرج چند ده میلیونی را برای خودش سرمایه قرار دهد و خانه و کسب و کارش را توسعه دهد. مجددا تاکید می‌کنم که این موضوع را به عنوان یک شهروند مطرح می‌کنم. ما از کودکی شنیده بودیم که اگر کسی فوت می‌کرد، همسایه‌ها غذای آن خانه را می‌پختند و می‌فرستادند تا به فرد عزادار کمک کنند، اما امروزه وقتی فردی فوت می‌کند، صاحب عزا نمی‌داند عزاداری کند یا برود تالار برای مراسم هماهنگ کند و فلان غذا را ترتیب دهد. خواهش می‌کنم که به این تغییرات فرهنگی توجه کنیم. باور کنید در کشوری که یک نفر با یارانه زندگی می‌کند، این هزینه ها نه تنها تاثیری در تسلی و علو درجات فرد فوت شده ندارد، بلکه بار ما را سنگین‌تر می‌کند؛ خواهشم این است که به موارد مثبتی هم که در این ایام حاصل شده، توجه کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار