کد خبر: ۸۴۷۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳ 09 May 2020

علیرضا شجاعی ۲۰ اردیبهشت‌ماه در جلسه بررسی تسهیلات تولید و اشتغالزایی با اشاره به اینکه سهم ابلاغی برای استان در بخش تسهیلات روستایی و عشایر حدود ۳.۶ درصد تسهیلات کشور در این حوزه بوده است، اظهار کرد: تسهیلات پرداختی در این حوزه ۳.۲ درصد بوده است که علت عدم جذب در این حوزه اشباع تسهیلات در بخش کشاورزی است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری افزود: کاهش ۵ درصدی نرخ بیکاری در استانف نتیجه عملکرد موفق دستگاه‌های اجرایی در حوزه  جذب تسیهلات مربوط به حوزه اشتغال است.

وی در ادامه با بیان اینکه در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ حدود یک‌هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان در قالب ۷۴۰ فقره طرح به دستگاه‌های اجرایی ارسال شده است، گفت: از این تعداد ۲۱۷ طرح با اعتباری بالغ بر ۵۸۰ میلیارد تومان مصوب و به بانک‌ها ارسال شد.

شجاعی اضافه کرد: از تعداد طرح‌های ارسالی به بانک ۱۷۷ طرح با اعتبار ۲۷۵ میلیارد تومان عقد قرارداد شد که از این تعداد تنها ۱۲۲ طرح با اعتباری بالغ بر ۲۷۴ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: تسهیلات تبصره ۱۸ یک ظرفیت بسیار خوب برای حل مشکلات تولید و اشتغال است و نیاز است از این ظرفیت استفاده بیش‌تری شود.

وی با شاره به اختلاف ۹۰ درصدی طرح‌های ارسالی به بانک‌ها و طرح‌های مصوب در پرداخت تسهیلات، توضیح داد: به نظر می‌رسد طرح‌ها بدون انجام مراحل کارشناسی دقیق به بانک‌ها ارسال می‌شود علت عدم پذیرش طرح‌ها در بانک‌ها باید بررسی شود.

شجاعی در خصوص سهم یارانه طرح‌های کشاورزی در بانک‌ها، یادآور شد: سال گذشته حدود ۹ میلیارد تومان اعتبار به بخش یارانه کشاورزی اختصاص یافت که باتوجه به پرداخت ۵۲ میلیاردی تسهیلات در بخش کشاورزی سهم یارانه این طرح‌ها حدود ۳ میلیارد تومان بود، علت عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها به طرح‌های حوزه کشاورزی تنها مربوط به عدم اختصاص یارانه نیست و سایر عوامل باید باید بررسی شود.

بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات بخش کشاورزی منتظر تخصیص یارانه هستند

همچنین در ادامه جلسه سید اسماعیل صالحی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: از تعداد ۲۰۰ طرح کشاورزی معرفی شده به بانک‌های عامل در سال ۹۸ تنها تسهیلات به ۵۷ طرح با اعتباری حدود ۹ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی با تأکید بر اینکه بانک‌ها موظف هستند از منابع داخلی ۱۵ درصد را به پرداخت تسهیلات بخش کشاورزی اختصاص دهند، افزود: اما این مصوبه مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

صالحی بیان کرد: بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات بخش کشاورزی منتظر تخصیص یارانه هستند، طرح‌های معطل پرداخت تسهیلات موجب سرگردانی متقاضیانی شده است که برای دریافت تسهیلات مصوبه ستادتسهیل را نیز دارند.

بانک‌ها به حدود ۴۲ واحد حدود ۱۱۷ میلیارد تومان تسهیلات در بخش رونق تولید به طور مستقیم پرداخت کرده‌اند

در پایان جلسه محمدکاظم منزوی معاون امور صنایع سازمان صمت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای پرداخت تسهیلات رونق تولید از منابع داخلی بانک‌ها سقفی وجود ندارد، اظهار کرد: طبق آمار سامانه به حدود ۲۸ طرح در استان حدود ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ تومان تسهیلات از بخش رونق پرداخت شده است.

وی ادامه داد: همچنین بانک‌ها به حدود ۴۲ واحد حدود ۱۱۷ میلیارد تومان تسهیلات در بخش رونق تولید به طور مستقیم پرداخت کرده‌اند.

منزوی با اشاره به اینکه سهیمه‌ای در بخش بند الف تبصره ۱۸ به چهارمحال و بختیاری اختصاص پیدا کرده است، یادآور شد: ۱۵۶ فقره طرح جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده است که تنها به ۲۸ طرح اعتباری بالغ بر ۱۶۸ میلیارد تومان پرداخت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار