کلان شهر شیراز از جمله مناطق در معرض تنش آبی به ویژه در ماه‌های گرم سال است، تابستان گذشته و نیم فصل منتهی به آن بسیاری از مناطق این شهر با کمبود آب ، افت فشار و قطعی‌ها مکرر مواجه بودند ، امسال با همه گیری کرونا و افزایش مصرف آب برای شستشو و رعایت موازین بهداشتی از هم اکنون نگرانی‌ها برای بروز تنش آبی و کمبود و افت فشار آب در تابستان پیش رو افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۴۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰ 07 May 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:گلایه‌های شهروندان شیراز و ساکنان شهر صدرا که از جمله شهرهای اقماری شیراز است از افت فشار و قطعی آب هر سال از اواسط خرداد ماه تا اواخر شهریور تداوم دارد ، شیر آب برای شهروندان ساکن شهر صدرا و مناطقی از شیراز تقریبا در سه یا چهار ماه از سال فقط شب ها شیراز اندکی تراوش دارد و اغلب شهروندان در این مناطق آب را از خارج از شبکه توزیع شهری می خرند ، افت فشار و قطع مکرر آب در این مناطق معمولا در ماه‌های یاد شده گله‌مندند که بی آبی در فصل گرمای تابستان آنها را به ستوه آورده است.

مسؤولان شرکت آب و فاضلاب شیراز پیشتر شهروندان را توصیه به استفاده از مخزن آب کرده اند تا مخازن شب‌ها پر و روزها استفاده شود، هر چند برخی از شهروندان صدرا که مبادرت به هزینه کرد و خرید مخازن در سالهای گذشته کرده اند نیز همچنان گله مندند که مخازن حتی شب‌ها هم پر نمی‌شود. این موضوع با نزدیک شدن به ماههای گرم سال بیش از پیش خود را نشان می‌دهد و به نظر می رسد با آمدن کرونا و افزایش زود هنگام مصرف آب در شیراز و صدرا مشکل کمبود و تنش آبی نیز زودتر از سالهای گذشته چهره بنماید.

نگرانی مدیران کشوری آبفا از افزایش مصرف آب در شیراز

مدیر عامل و مسوولان شرکت آب و فاضلاب شیراز اخیرا در نشستی به صورت ویدئو کنفرانس دغدغه های موجود مبنی بر افزایش مصرف آب در شیراز در شرایط شیوع کرونا را با مدیران شرکت مهندسی آبفا کشور در میان گذاشتند.

مدیرعامل و رییس هیئت‌مدیره شرکت مهندسی آبفا کشور با تأکید بر حفظ سلامت شهروندان با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیز لزوم خدمت‌رسانی مداوم به مردم شیراز اظهار داشت: با توجه به نامعلوم بودن اتمام و ریشه‌کنی ویروس کرونا، ارتقاء تاب‌آوری تأسیسات باید موردتوجه بیشتری قرار بگیرد.

حمیدرضا جانباز افزود: فضای موجود و دیدگاه‌ها به این سمت است که بارندگی‌های اخیر مشکل کمبود آب را برطرف نخواهد کرد و این موضوع کار را برای شرکت و تأمین‌کنندگان آب دشوارتر می‌کند.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفا کشور نیز در این نشست از راه دور با نگرانی از افزایش مصرف آب در شیراز خاطرنشان کرد: مصرف آب در شیراز با شیوع ویروس کرونا تا حدود ۳۰ درصد هم افزایش داشته که در میان سایر شرکت‌ها در کشور بالاترین میزان مصرف بوده است و این میزان مصرف در فصول گرم با وارد مدار شدن کولرهای آبی نیز افزایش می‌یابد.

حمیدرضا کشفی الحاق روستاهای جدید به شرکت آبفا شیراز را مستلزم تامین زیرساخت‌ها و احداث مخازن جدید دانست و در ادامه سخنان خود دقت نظر جهت بهداشت فردی و حفظ ایمنی برای شهروندان را را مورد تاکید قرار داد.

شاهرخ پاکروح، معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز گفت: آب‌رسانی به روستاها و تأمین آب و راه اندازی خط دوم انتقال آب از سد درود زن به شیراز و نیز افتتاح بخش لجن تصفیه‌خانه شماره ۲ شیراز در برنامه کاری امسال قرار دارد.

امکان بروز مشکل در تابستان پیش رو

بهرام زاهدی مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شیراز نیز با بیان اینکه میزان مصرف آب در زمان شیوع ویروس کرونا در شیراز افزایش یافته است گفت: مصرف آب در شیراز از زمان شیوع ویروس کرونا بین ۲۶ تا ۳۰ درصد رشد داشته است. از ابتدای اسفند با اعلام شیوع ویروس کرونا مصرف روزانه آب افزایش چشمگیری داشته است.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی آبفا شیراز تصریح کرد: در زمان شیوع ویروس پیک مصرف آب با فصول گرم برابری دارد و این میزان مصرف منابع آبی را با مشکل مواجه می کند.

وی به همزمانی رعایت بهداشت عمومی و مصرف بهینه آب تاکید کرد و افزود: رعایت بهداشت عمومی و پیشگیری از شیوع بیماری مهلک کرونا در اولویت قرار داد ولی با عدم رعایت مصرف بهینه آب با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

زاهدی افزود: کاهش مصارف غیرضروری آب مانند شستشوی خودرو، حیاط منازل و...همچنین کاهش زمان استحمام به ۵ دقیقه و بستن شیر آب در زمان شستشوی دست می تواند میزان به قابل توجهی از هدر رفت آب جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا شاهد کمبود آب در تابستان پیش رو در شیراز نباشیم. شهروندان باید برای مصرف آب از منابع ذخیره‌سازی در منازل شخصی خود و در صورت نیاز از پمپ‌های آب در مواقع افت فشار آب استفاده کنند.

مدیر روابط عمومی شرکت آبفای شیراز عنوان کرد: ۷۸ درصد از آب‌های موردنیاز شیراز از چاه‌های زیرزمینی و مابقی آن نیز از طریق سد درود زن تأمین می‌شود. روزانه مصرف هر خانوار شیرازی به طور میانگین ۱۲۰لیتر است، ولی در حال حاضر به بیش از ۲۹۰ لیتر رسیده است، این میزان با بالاترین مصرف آب در فصل تابستان برابری می‌کند.

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب شیراز با بیان اینکه اگر مصرف آب همین گونه ادامه یابد، تأمین آب مورد نیاز مردم با مشکل مواجه می‌شود، اضافه کرد: با توجه به افزایش مصرف مشترکان در تلاش هستیم با توجه به شیوع ویروس کرونا از قطعی آب جلوگیری کنیم که این مهم مستلزم رعایت کردن برخی نکات توسط مصرف کنندگان است.

زاهدی در خصوص کاهش مصرف آب به مشترکان توصیه کرد: اگر برای شستن دست‌ها ۲۰ ثانیه زمان نیاز باشد و در طول این مدت زمان تماماً شیر آب باز باشد بیش از ۶ لیتر آب هدر می‌رود از این رو افراد برای شستن دست‌ها مسائل مربوط به رعایت مصرف آب را مد نظر داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار