با احیای تالاب یعقوب آباد و دوباره جان گرفتن آن با بارش‌های بهاری، استقبال پرندگان مهاجر از این تالاب نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.
کد خبر: ۸۴۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶ 07 May 2020
 

 افزایش پرندگان مهاجر پس از احیای تالاب یعقوب آباد در استان قزوین

 
به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: امسال با افزایش بارش‌های بهاری و مدیریت زهکش مجاور تالاب یعقوب آباد، بخش وسیعی از اراضی تالابی و حاشیه آن به زیر آب رفته است.
سیاوش رضاراده  افزود: عمق کم آب به همراه پوشش خوب گیاهی، مطلوبیت استفاده پرندگان را افزایش داده است به نحوی که در حال حاضر می‌توان انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی از قبیل حواصیل ارغوانی، حواصیل خاکستری، اگرت کوچک، گاوچرانک، حواصیل زرد، درنا، لک لک، کشیم گردن سیاه، پرستوی دریایی بال سفید، آبچلیک تک زی، آبچلیک شکیل، فالاروپ گردن سرخ، کاکایی سر سیاه، کاکایی صورتی، کاکایی خزری، چنگر معمولی، چنگر نوک سرخ، چوب پا، خروس کولی، دم جنبانک زرد، سسک تالابی بزرگ و سنقر تالابی در این تالاب مشاهده کرد.
وی گفت : تالاب یعقوب آباد به مساحت 2 هزار و ۵۰۰ هکتار واقع در جنوب غربی شهر آبیک، در سال‌های اخیر به علت خشکسالی و برخی برنامه‌های عمرانی، به یکی از کانون‌های ریزگرد تبدیل شده بود، اما چند سالی است که تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، برنامه‌های احیای آن عملیاتی شده و به مرحله اجرا در آمده است.
رضازاده افزود : این تالاب در داخل منطقه شکار و تیراندازی ممنوع الله آباد قرار دارد و یکی از سایت‌های سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی محسوب می‌شود.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش گفت : از مهمترین تهدیدات این تالاب می‌توان به از بین رفتن پوشش گیاهی بر اثر چرای بی رویه دام، تخلیه آب بوسیله زهکش احداث شده و عدم رعایت حقابه محیط زیستی تالاب در فصول خشک اشاره کرد.
رضازاده افزود :  افزایش مطلوبیت کارکرد این تالاب نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوای شهر آبیک خواهد داشت.
منبع : صدا و سیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار