کد خبر: ۸۴۵۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰ 05 May 2020

تابناک/قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی عنوان کرد: به رسانه ها قول خواهم داد که زمان بودجه ریزی سهم تئاتر استان ها، تهران و جشنواره ها شفاف و روشن مشخص باشد تا هیچ ابهامی برای کسی باقی نماند.

آشنا: سهم تئاتر استان ها و جشنواره ها شفاف خواهد شد/ تدوین مجدد شیوه نامه جشنواره تئاتر فجر

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، روز گذشته جلسه شورای مشورتی روسای انجمن هنرهای نمایشی کشور با قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی برگزار شد. در این جلسه محمدرضا درند، رئیس انجمن هنرهای نمایشی کرمانشاه، بهمن صادق حسنی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان، محمد یاقوت پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، محمد صفار، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران و حسن روند، کارشناس هماهنگی تئاتر استان ها حضور داشتند.

از آنجایی که مدیران استان ها به لحاظ مسائل مختلف دغدغه های خود را در این جلسه مطرح کردند و قادر آشنا نیز نقطه نظرات و رویکرد خودش را مطرح کرده بود، با آشنا به گفت وگو در این باره نشستیم:

*آقای آشنا از اسفند ماه گذشته شما به عنوان مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی منصوب شدید، هر چند این دوره مصادف با ایام شیوع کرونا و تعطیلی سالن ها در سراسر کشور شد اما با این حال تلاش کردید تا با استفاده از بودجه معوقات گروه های نمایشی را پرداخت کرده و در عرصه های مختلف فعال باشید. روز گذشته هم با مدیران استان ها جلسه مشورتی برگزار کردید حال سوال ما این است که چقدر امور استان ها و تئاتر آن برای شما اولویت خواهد داشت با توجه به اینکه پیش از این هم شما یک بار مدیریت هنرهای نمایشی را در سال های قبل تجربه کرده اید؟

-بله درست است، یکی از برنامه هایی که از ابتدای حضور مجددم در هنرهای نمایشی مطرح کردم، توجه به تئاتر استان ها و انجمن های نمایشی استان ها بود. با توجه به شناخت قبلی که از برخی روسای انجمن ها و تئاتر استان ها دارم،حتی  ارتباط عاطفی، دوستی و قبلی که داشتیم همه اینها مزید بر علت شد که درخواست دیدار حضوری برخی از این مدیران را در این دوره کرونایی قبول کنم.

البته من به دلیل شیوع کرونا و ماه مبارک رمضان خیلی مایل به جلسه حضوری برای رعایت سلامت همه دوستان نداشتم و از آنها درخواست کردم که همان ابتدا جلسه مجازی با ویدئو کنفرانس داشته باشیم ولی ظاهرا گفته های ما مانع حضور دوستان نشد . تعدادی از دوستان به نمایندگی از انجمن های نمایشی سراسر کشور حضور پیدا کردند.

در جلسه ای که ما داشتیم نزدیک به دو ساعت نکات خیلی خوبی از سوی دوستان پیرامون مسائل مربوط به امور استان ها مطرح شد، من هم به همه آنها گوش دادم. نزدیک به هفت ـ هشت مسئله از سوی دوستان مطرح شد که همه از نظر من درست بود و نیاز به گفت وگو داشت. 

*فقط در حد نقطه نظرات و طرح مسائل همکاران استان ها یا اینکه راهکاری هم برای رفع برخی مشکلات از سوی شما مطرح شد؟

-ببینید اول اینکه ما مدیران باید بیشتر به این نکته توجه کنیم که گوش شنوا داشته باشیم گاهی گفت وگو دوسویه یا چند سویه خیلی مشکلات و سوءتفاهمات را رفع می کند و مسائل را به جلو می برد، بنابراین به نظر می رسد که نیاز بیشتری برای گفت وگو وجود دارد.

اما نکاتی که در این جلسه مطرح شد، یکی این بود که در تصمیم گیری های کلان کشوری در عرصه نمایشی بالاخره نمایندگی های استانی هم حضور داشته باشند. برای مثال اگر بخشنامه ای قرار است صادر شود و تصمیمی راجع به  مباحث کلان تئاتر گرفته شود، استان ها که بخش عظیمی از هنر نمایشی کشور هستند هم حضور داشته باشند این حرفشان هم درست است و من هم به آنها قول دادم که در فرآیند تصمیم گیری در مباحث کلان کشور حتما از نظرات دوستان استفاده میکنیم.

با همکاران تئاتر استان ها قول دادم که در فرآیند تصمیم گیری مباحث کلان کشور حتما از نقطه نظراتشان استفاده کنیم

البته این را هم باید بگویم که در همین چند مدت کوتاه که دوباره در این اداره کل فعال شده اند، تلاش کردیم در یکی ـ دو موردی که پیش آمد از نظرات استان ها هم استفاده کنیم.

*آقای آشنا مسئله مهم در این وضعیت و شرایط کنونی و حتی قبل تر از آن مسائل مالی است، در این زمینه چه مباحثی را مطرح کردید و دیدگاهتان در این عرصه برای استان ها چیست بهرحال استان ها از هر لحاظی که حساب کنیم از استان تهران محروم تر هستند چرا که کمتر دیده می شوند و در دسترس قرار دارند؟

-اتفاقا نکته بعدی راجع به نگاه به حوزه مالی استان ها بود. واقعیت این است که این مسائل مالی فقط مربوط به من نمی شود و همه مدیران از گذشته تا آینده دوست دارند به همه استان ها و همه کشور در عرصه تئاتر کمک بکنند.  نظر من این است که استان ها در زمینه تخصیص مسائل مالی نیاز به توجه بیش از این دارند. بهرحال مدیر کل حوزه فرهنگ و هنر را رصد می کند و تئاتر هم سهمی دارد اما وقتی ما در تهران مبلغی را برای تئاتر تخصیص می دهیم باید به استان ها توجه بیشتر بکنیم.

من همانطور که در دور گذشته مدیریتم به استان ها توجه ویژه داشتم الان هم مقید هستم که در این زمینه اولویت را به استان ها بدهم و به دوستان هم قول دادم که بیش از این به استان ها توجه کنم البته درصدی را هم مطرح کردم که به همکاران گفتم تلاش دارم در این حد به استان ها توجه کنم اما از گفتنش الان معذور هستم، چون باید بودجه را کامل دریافت کنیم.

قطعا به همه رسانه ها قول خواهم داد که زمان بودجه ریزی سهم استان ها، تهران و جشنواره ها را شفاف و روشن ارائه کنم تا هیچ ابهامی برای کسی نماند. یعنی هر مبلغی خرج می شود، بگویم که چقدر سهم جشنواره و چقدر انتشارات و مسائل دیگر شده تا مردم بدانند پولی که می آید در سال به کجا رسیده است. من در سال های 91 و 92 هم همینکار را انجام دادم و همه مسائل مالی را شفاف سازی کردم.

*آقای آشنا گویا مدتی پیش نمایندگان استان ها در زمینه دستورالعمل جشنواره فجر اعتراضاتی داشتند، در این زمینه شما آیا تصمیمی خواهید گرفت یا تغییری در شیوه نامه نخواهید داد؟

-بله دوستان اعتراضاتی داشتند و نامه هم نوشته بودند،  به نوعی درخواست تجدید نظر کردند به هرحال این هم اتفاق خوبی بود، مدیرکل قبل از من زحمت زیادی کشیده بود اما به نظر من اگر نظر استان ها همان زمان گرفته می شد، بهتر بود.

من یادم می آید در دوره قبل نظر همه استان ها را از طریق نمایندگانشان گرفتیم و کارشناسی کردیم و مجدد برای نمایندگان استان ها که شش انجمن به عنوان نماینده شان هستند، فرستادیم . دو مرتبه آنها نظر دادند و اصلاحاتی که گفتند اعمال شد، الان هم گفتم که صحبت هایشان شاید همه قابل اعمال نباشد اما برخی را اعمال کردیم و در یک هفته آینده شیوه نامه جدید را با نظر خودشان ابلاغ می کنیم .

با توجه به اعتراض نمایندگان استان ها برای شیوه نامه جشنواره فجر قرار است تا هفته آتی نظرات استان اعمال و شیوه نامه جدید تدوین شود

راجع به کرونا و خسارت گروه ها نیز به آنها گفتم برای ما فرقی بین تهران و شهرستان ها نیست، همه کشور را یکپارچه می بینیم و قطعا استان ها را هم در این فضا خواهیم دید. 

*در ارتباط با مصوبه هیئت دولت مبنی بر بخشودگی یا امحال اجاره ها در شرایط کنونی چه کردید؟ الان چند ماهی می شود که شرایط به حالت عادی برای هیچ گروه و تماشاخانه و صنف و انجمنی نیست.

-ما هفته گذشته از مدیران کل استان ها خواستیم تا این مصوبه را حداقل راجع به بخش نمایش اعمال کنند و بعد هم مطمئنا پیگیری خواهیم کرد. به اعتقاد من با نظر مساعد شخص دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر حسینی، معاون وزیر می توانیم این اتفاق را رقم بزنیم تا نگرانی انجمن ها هم رفع شود.

نکته دیگر درباره مجله نمایش هم مسئولان استان ها نکاتی داشتند که مجله نمایش به استان ها کم توجه می کند و آنها خواستار توجه بیشتر شدند که من حتما این را پیگیری می کنم و سازوکارهایی را باید درا ین راستا بچینیم. قبلا نمایندگان ما به استان ها سفر می کردند و در این زمینه گفت وگو میکردند، الان هم شیوه را می توان اصلاح کرد ولی بهرحال این حق مسلم استان ها است که باید زحماتشان دیده شود.

*یکی از نگرانی های این روزها انجمن های تئاتر بحث ادغام آنها است در این زمینه آیا تدبیری اندیشیده یا خواهید داشت؟

-ببینید من در جلسه هم به دوستان گفتم این بحث ادغام انجمن ها، تغییر و تحولات هیئت امنا و ... قدری آنها را نسبت به آینده نگران کرده بود من مطرح کردم که بهرحال هر چه زمان جلوتر می رود، مباحث پخته تر می شوند، ساختارها اصلاح و حوزه ها تخصصی تر می شوند ما باید هر چه بیشتر به سمت سالم سازی فضاها، شفافیت و قانون مند شدن پیش برویم.

انجمن های نمایشی براساس ضرورت شکل گرفته و ادامه فعالیت هایشان نیز نیاز جدی است، چون طیف عظیمی از جمعیت هنرهای نمایشی در استان ها هستند بنابراین انجمن نمایش پایگاه و مرجع هنرمندان استانی ما است و براساس تجربه ، انجمن ها بازوی توانمند معاونت هنری هستند چرا که کار آنها کارمندی نیست آنها حقوقی هم نمی گیرند بلکه داوطلبانه کار می کنند بنابراین وظیفه ما این است که کمکشان کنیم.

در نهایت نظر من این است که این بازوی توانمند باید برای اداره کل هنرهای نمایشی باقی بماند . نمایندگان استان ها نگران ثبت شدن گروه ها بودند من هم مطرح  کردم که ثبت گروهها و انجمن های نمایشی استان ها به صلاح استان ها است، چرا که وقتی اساسنامه ای ثبت می شود، قابل پیگیری قانونی است از خود مدیر کل تا واریز پول به حساب انجمن ها و ...همه به نفع انجمن ها خواهد بود.

انجمن های نمایش پایگاه و مرجع هنرمندان استانی و بازوی توانمند معاونت هنری هستند بنابراین وظیفه ما کمک به آنها است

دستورالعمل ها باید مشخص باشند، کار و فعالیت ها وقتی مشخص است معاونت هنری هم تلاش دارد آنها را به سمت ثبت شدن سوق دهد بنابراین من حرفم این است که این جای نگرانی ندارد بلکه هویتی است که برای انجمن ها قائل می شوند. اتفاق بعد از این جلسه من برای اینکه نگرانی انجمن ها رفع شود هم بلافاصله با مشاور معاون وزیر فرهنگ صحبت کردم و قرار شد با همکاری معاون برنامه ریزی اداره کل ، مشاور برنامه ریزی معاون وزیر فرهنگ و اداره کل حقوقی وزارتخانه شیوه نامه ای طراحی شود هم نظرات انجمن ها در وزارتخانه و هم در استان ها اعمال و منع قانونی هم نداشته باشد.

* سوای بحث استان ها، الان نگرانی خسارت گروه ها و تماشاخانه ها در کل ایران وجود دارد در این زمینه صحبت هایی شده فراخوانی هم از سوی وزارتخانه داده شده اما اینکه چقدر موثر است و چه اندازه عملیاتی خواهد شد شما چطور فکر می کنید؟

-ببینید تا الان ما به دو شیوه جلو رفته ایم، یک مدل همین فراخوانی است که از سوی وزارت کار و امور اجتماعی و دخالت و ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده که مستنداتش موجود است اما شیوه دیگر از سوی اداره کل هنرهای نمایشی است که خودمان مسئولی گماشته ایم، تا مستندات گروه ها را جمع آوری کند. بنابراین اگر خسارت ها براساس مدل اول پرداخت شد که هیچ ولی اگر نشد براساس مدل پرداخت دوم صورت خواهد گرفت.

ما این آمادگی را داریم که با کار کارشناسی جلو برویم بهرحال ما بررسی میکنیم وقتی یک گروهی از کرونا آسیب دیده از سالن ، شورای نظارت و سایر بخش ها استعلام می گیریم و در نهایت براساس خسارتش ، کمکی به آنها میکنیم.

*فکر می کنید چه زمانی این اتفاق بیافتد؟

-هنوز واقعا مشخص نیست، دولت و دکتر صالحی تا معاون توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه صادقانه پای کار هستند من خودم از قدیمی های وزارت ارشاد هستم اما تا به حال ندیده بودم این همه مسئول با هم پیگیر موضوعی باشند از شخص وزیر تا معاونان همه پای کار هستند که این اتفاق خوبی است امیدوارم به زودی به ثمر بنشیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار