رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: شیراز با پیشینه تاریخی غنی و استوار بر شانه‌های فرهنگی کهن، میراث‌دار تمدنی است که قابلیت‌های بسیاری برای تبدیل شدن به جهان‌شهری ماندگار دارد.
کد خبر: ۸۴۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 05 May 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مرتضی جعفری با حضور در مسجد وکیل شیراز، در آیین آغازین روز شیراز، عنوان کرد: پاسداشت روز شیراز، در جمع شما مردمان به مهر و مدارا و شهیر مایه مباهات است، مردمانی که در دوران همه‌گیری ویروس ناشناخته کرونا، همچنان با پیروی از روش اخلاقی بزرگان این دیار، نوع‌دوستی و از اعضای یک پیکره بودن را فراموش نکرده‌اند و در مصائب و دشواری‌ها دستگیر یکدیگرند.

او گرامی‌داشت شیراز را پاسداشت نیکی‌ها و ارجمندی‌ها خواند و افزود: این فرهنگ‌شهر به واسطه توانمندی‌های بالقوه، شایستگی و درخشندگی بسیار دارد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز با بیان اینکه هر عصری، تکیه بر مفاهیمی دارد که تصور عموم مردم را به خود جلب می‌کند، افزود: جهانی‌شدن امری است که به عنوان یکی از این مفاهیم عصر کنونی از اهمیت برخوردار است و در اندازه و مقیاسی بسیار بزرگتر و وسیع‌تر از امور محلی، فرامحلی و ملی، در مقیاسی بین‌المللی، به توسعه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و… می‌اندیشد و در آن مقیاس، اعمال نفوذ می‌کند.

جعفری افزود: توسعه و پویایی هر یک از این امور در کلانشهرها، در فرایند جهانی شدن، منوط به شناخت و درک درستی از موقعیت فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و… است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اظهار داشت: در شرایطی که برخورداری از تسهیلات و تجهیزات مناسب زیرساختی و خدماتی، بهبود فناوری‌ها و زیرساخت‌های شبکه‌ای و پیشرفته اطلاعاتی و ارتباطی و کارایی و پایداری آنان به‌عنوان پیش‌شرط‌های تحقق رشد و توسعه اقتصادی، عمرانی و سیاسی محسوب می‌گردند، نشانه‌ها و نماد‌های بسیاری نیز وجود دارند که در امر فرایند جهانی شدن فرهنگی تاثیرگذارند.

جعفری وجود نمایشگاه‌های قرآنی، هنری، نگارخانه‌ها و مکان‌هایی مناسب برای برگزاری جشنواره‌های موسیقی و ارائه هنر‌های بصری همچون تئاتر و نیز پرداختن به دیگر زیر ساخت‌های فرهنگی همچون موزه‌ها، رسانه‌ها، انتشارات، توسعه صنایع دستی، توجه به جاذبه‌های گردشگری، مراکز فرهنگی مهم و جهانی را از این شمار دانست.

او زیرساخت‌های متنوع فرهنگی همچون میراث تاریخی، صنعتی و هنری، معماری، سنت‌های بومی و محلی همچون موسیقی محلی، غذا، لباس و بازی‌های بومی، جشنواره‌ها، آیین‌ها و مراسم مذهبی، منابع فکری و انسانی و… را از قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد حوزه گردشگری خواند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: در روزی که به بایستگی و شایستگی «روز شیراز» نام گرفته است، باید بر آن شویم تا با تعاملات فرهنگی و اجتماعی بیشتر، بیش از پیش، به موفقیت، سرزندگی و شادابی شیراز و مردمانش بیندیشیم.

جعفری با تاکید بر ضرورت تقویت ساختار‌ها و شبکه‌های مؤسسات اجتماعی، بر اهمیت بازشناسی خلاء‌های فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد.

او بیان کرد: تغییر الگو‌های ناکارامد و زیرساخت‌های فرهنگی ویژه درراستای توسعه طرح‌های جاذب تجارت، سرمایه و تخصص‌های پیشرفته با همت جمعی از سوی همه نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی و مردمی، به سوی جهانی شدن فرهنگی شیراز، نقش حائز اهمیتی در اقتصاد این شهر خواهد داشت.

جعفری با اشاره به اینکه برنامه‌های مهمی برای یادروز شیراز در سال جاری تدارک دیده شده است، عنوان داشت: اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری با حضور خوانندگان و گروه‌های موسیقی مطرح کشور به صورت زنده که هر شب از ساعت ۲۱ تا ۲۲ برگزار می‌شود و نیز تهیه و توزیع بیش از ۱۰هزار بسته معیشتی، فرهنگی و بهداشتی بین اقشار آسیب‌دیده شهرمان تحت عنوان پویش “شیراز، شهر مهر” در زمره برنامه‌های ویژه شهرداری شیراز به پاسداشت این مناسبت است.

معاون فرهنگی شهردار شیراز افزود: تهیه و تولید پیش از ۱۰ کلیپ و فیلم کوتاه با هدف معرفی کم شناخته‌های گردشگری و فرهنگی شیراز، همچنین مسابقات مکاتبه‌ای “آرزویی برای شهرم”، برگزاری مسابقات ورزشی در خانه و اجرای تئاتر خانوادگی با موضوع معرفی اماکن گردشگری از جمله برنامه‌های شهروندمدار شهرداری شیراز در این مناسبت است.

جعفری با اشاره به اجرای دورهمی شیراز‌شناخت درراستای بازنمایی توانمندی‌های گردشگری این شهر، عنوان داشت: این برنامه بهصورت زنده هر شب از ساعت ۱۸ تا ۱۹ تقدیم شهروندان و دوستداران شیراز خواهد شد.

برچسب ها: شیراز ، گردشگری ، جهانشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار