مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان گفت: پس از استحصال آب از طریق منابع زیرزمینی و سطحی، به منظور ارتقاي كيفي آب در حد استاندارد كشوری و بین المللی، با بهره‌گیری از 13 تصفیه‌خانه در سطح استان فرایند تامین آب شرب بهداشتی انجام شده و در مجموع آب با بالاترین حد کیفیت استاندارد به شبکه توزیع منتقل می‌شود.
کد خبر: ۸۴۳۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷ 28 April 2020
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "سیدمحسن حسینی" در پاسخ به شبهات مطرح شده درخصوص کیفیت آب استان، با بیان اینکه نظارت بر تأمین کیفیت و بهداشت آب شرب، اجرای استانداردها و قوانین ملی مرتبط با آن و دفع پساب بهداشتی از اهداف اصلی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان است، افزود: آب شرب استان در 44 واحد آزمایشگاه کنترل کیفیت آب پایش شده و تمامی آزمون‌های کیفی با تواتر زمانی و مکانی مشخص، تحت نظارت کارشناسان مجرب و مطابق دستورالعمل‌ها و استانداردهای ملی و جهانی آب شرب انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه 99.93 درصد جمعیت شهری و 77.32 درصد جمعیت روستایی استان از خدمات آب شرب بهداشتی بهره‌مند هستند، اظهار کرد: آب شرب بهداشتی در استان گیلان از طریق چاه و چشمه‌های پراکنده به‌صورت فعال و رزرو و همچنین منابع سطحی از جمله سد آیت ا... بهجت، چشمه سفیدآب و رودخانه بهارستان و سپیدرود تامین می‌شود.
حسینی با برشمردن آزمایشگاه‌های کنترل کیفی شرکت اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب استان گیلان دارای 44 واحد آزمایشگاه کنترل کیفیت آب با تجهیزات مدرن و پیشرفته از جمله دستگاه‌های گازکروماتوگرافی، دستگاه طیف سنج پلاسمای جفت القایی‌ICP ، یون کروماتوگرافی و ... در بخش‌های میکروبی، فیزیکوشیمیایی، بیولوژی، ریزآلاینده آلی و ریزآلاینده معدنی است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: به منظور كنترل بهداشتي آب شرب شهروندان استان گیلان، در این آزمایشگاه‌ها تمامی آزمون‌های کیفی با تواتر زمانی و مکانی مشخص، پایش کیفی منابع تامین، مخازن ذخیره و شبکه‌های توزیع تحت نظارت کارشناسان مجرب و مطابق دستورالعمل‌ها و استانداردهای ملی و جهانی آب شرب (1053‌، 1011 و WHO ) انجام می‌گیرد و صحت انجام آزمون‌ها هر ساله توسط شرکت‌های معتبر تحت عنوان آزمون مهارت تخصصی (PT)  مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان افزود: نتايج اين آزمون‌ها نشان مي‌دهد كه آب شرب شهروندان از نظر پارامترهای مورد پایش در حد استاندارد كشور و مطلوب است که  همزمان و همراه با اين آزمون‌ها در شرکت آب و فاضلاب استان، مراكز بهداشت در سطح استان نيز با انجام آزمون‌های مذکور امر نظارت بر آب شرب را به‌عهده دارند.
وی با تأکید بر لزوم ارتقای کیفیت آب در خدمات‌رسانی مناسب تصریح کرد: به منظور ارتقای کیفیت آب شرب، هر ساله شرکت آب و فاضلاب استان گیلان مطابق دستورالعمل‌های کشوری با تدوین و اجرای برنامه شستشوی مخازن و شبکه توزیع، نسبت به تخلیه رسوبات از شیرهای تخلیه و شستشوی شبکه توزیع اقدام می‌کند. همچنین سامانه ارتباطات مردمی 122 آماده پاسخگویی به مردم عزیز استان در خصوص مشکلات مرتبط با کیفیت آب شرب است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با تشریح شهرهای برخوردار از تصفیه‌خانه بزرگ آب گیلان اظهار داشت: واحد اول تصفیه‌خانه بزرگ آب گیلان با ظرفیت تولید 3 متر مکعب در ثانیه از سال 1377 آب شرب 10 شهر استان (شهرهای رشت، انزلی، خمام، آستانه، کیاشهر، سیاهکل، لاهیجان، لنگرود، کومله و شلمان و روستاهای مسیر) را تامین می‌کند.
وی در ادامه افزود: در سال 1393 با اتمام عملیات ساخت سد آیت الله بهجت روی رودخانه شهربیجار، آب این رودخانه با مطلوبیت بسیار بالا به عنوان منبع اصلي آب سطحي ورودي به تصفيه‌خانه بزرگ قرار گرفت که با اتمام ساخت و وارد مدار شدن پروژه عظیم فاز دوم تصفیه‌خانه بزرگ در تابستان سال 99 و افزایش ظرفیت تولید تا 6 مترمکعب در ثانیه، منجر به ارتقای کیفیت آب شرب 14 شهر و بسیاری از روستاهای استان گیلان شده و جمعیت شهری و روستایی بیشتری از مردم استان گیلان از آب تولیدی تصفیه‌خانه برخوردار می‌شوند.
حسینی با اشاره به بافت زمین شناسی منطقه و بالا بودن غلظت يون آهن و منگنز در منابع آبي زيرزميني مناطق جلگه‌ای استان یادآور شد: ایجاد طعم و رنگ قهوه‌اي آب به‌دلیل مجاورت آب استحصالی از چاه‌های این مناطق با هوا است که در حال حاضر با استفاده از سيستم نوين حذف آهن و منگنز، در نهایت مقادیر یون‌های موجود در آب شرب شبکه توزیع استان گیلان مطابق استاندارد ملی ایران - شماره 1053 - در محدوده مجاز قرار داشته و با بهره‌برداری از فاز دوم تصفیه‌خانه بزرگ و پروژه‌های اجرای خطوط انتقال آب، بیشتر چاه‌ها در مناطق جلگه‌ای از مدار بهره‌برداری خارج خواهند شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با برشمردن طرح‌های آبرسانی در دست اجرا تصریح کرد: طرح آبرسانی به آستارا، تأمین آب شرب رشت، ایجاد و تکمیل تأسیسات آب شهرهای رشت و انزلی، طرح آبرسانی به شهرهای رشت و انزلی و خمام و طرح آبرسانی به شهرهای صومعه سرا، فومن و شفت در حال اجراست که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح 7857 میلیارد ریال برآورد شده است.
همچنین سه طرح دیگر آبرسانی استان که توسط شرکت آب منطقه‌ای در دست اقدام است شامل پروژه‌های آبرسانی شرق دور (شهرستان‌های رودسر و املش)، غرب دور (شهرستان‌های تالش، رضوانشهر، و ماسال)، شرق نزدیک (شهرستان‌های لاهیجان، لنگرود و آستانه) و همچنین طرح آبرسانی به رودبار از سد دیورش است که اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه‌ها حدود دو هزار میلیارد ریال است.
در بخش روستایی استان نیز در تمامی شهرستان‌ها طرح‌هایی تحت عنوان نواحی دوازده‌گانه استان و همچنین شهرستان‌های سیاهکل و رودبار در قالب مجتمع‌های روستایی در دست اقدام است و در 69 روستا نیز در قالب اعتبارات صندوق توسعه ملی در سطح استان پروژه با اعتباری بالغ بر 17.5 هزار میلیارد ریال در حال اجراست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار