مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه با بیان اینکه ۴.۲ درصد از جمعیت استان را عشایر شامل می‌شوند، گفت: کرمانشاه ۶.۷ درصد از جمعیت عشایر کشور را دارا است.
کد خبر: ۸۴۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ 23 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،بهزاد محمدی در خصوص وضعیت جامعه عشایری، اظهار داشت: حدود 14 هزار خانوار عشایر استان در قالب 80 هزار نفر جمعیت و 14 ایل و یک طایفه مستقل عمدتا دوره ییلاق در سطح استان و دوره قشلاق را در مناطق گرمسیری استان و استان‌های همجوار سپری می‌کنند.

وی با بیان اینکه 4.2 درصد از جمعیت استان را عشایر شامل می‌شوند، گفت: کرمانشاه 6.7 درصد از جمعیت عشایر کشور را دارا است.

مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه به نقش عشایر در حوزه تولید اشاره و بیان کرد: حدود 1.5 میلیون واحد دامی در اختیار عشایر استان است و سالانه 30 درصد پروتئین مورد نیاز استان، 13 هزار تن تولید گوشت قرمز، 27 هزار تن شیر و انواع لبنیات دامی، یک‌هزار و 700 تن پشم و کرک، 900 تن روغن حیوانی و 22 هزار قطعه انواع صنایع دستی تولید می‌کنند.

وی تصریح کرد: رتبه چهارم کشور را به لحاظ تعداد دام در بین استان‌های عشایرنشین کشور داریم و به لحاظ تعداد خانوار نیز رتبه هشتم را دارا هستیم.

محمدی با بیان اینکه 64 درصد جامعه عشایری بالای 6 سال باسواد هستند، افزود: بیشتر جامعه عشایر کرمانشاه به خاطر شرایط اقلیمی استان درون کوچ هستند، یعنی هم زمان ییلاق و قشلاق را در داخل استان می‌گذارند، چیزی حدود 100 خانوار به استان‌های همجوار (ایلام، خوزستان و لرستان) کوچ می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: عشایر استان براساس آخرین سرشماری علاوه بر بحث دامداری، 27 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغات را در اختیار دارند.

این مسؤول در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی عشایر با توجه به شیوع ویروس کرونا در استان، اظهار داشت: کوچ بهاره عشایر با حذف استقرار در میان‌بندها به ییلاق حداقل با تاخیر یک‌ماه نسبت به سنوات گذشته انجام می‌شود که باید از کوچ سنتی پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: براساس مصوبه هیأت وزیران عشایر قبلا درهنگام کوچ باید از ادارات دامپزشکی مجوز می‌گرفتند و از کامیون‌های کددار زیر نظارت راهداری استفاده می‌کردند، اما با مکاتباتی که با ادارات ذی‌ربط صورت گرفته این محدودیت‌ها به خاطر بیماری کرونا برداشته شده و عشایر بدون هیچ محدودیتی می‌توانند با کامیون‌ها نسبت به کوچ بهاره اقدام کنند.

محمدی از جامعه عشایر استان خواست از هرگونه توقف و ارتباط با جمعیت شهرها و روستاهای مسیر کوچ جدا خودداری کنند و افزود: در صورت داشتن علائم بیماری حتما به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

وی در خصوص واکسیناسیون دام عشایر، گفت: واکسیناسیون عمدتا توسط اداره کل دامپزشکی در مناطق قشلاقی انجام می‌شود.

مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه خطاب به عشایری که دغدغه تمدید پروانه اسلحه مجاز دارند، گفت: مجوزها تا آخر اردیبهشت‌ماه تمدید شده است.

وی اظهار داشت: عشایر هم در بحران کرونا متحمل خسارت‌هایی شده‌اند که پیشنهاد دادیم مبلغی را به عنوان یارانه کوچ برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

محمدی با تاکید بر هویت‌گذاری و بیمه دام، گفت: عشایر قبلا برای هویت‌دار کردن و بیمه دام برای هر راس چیزی حدود 6 هزار و 500 تومان پرداخت می‌کردند که خوشبختانه صندوق بیمه کشاورزی به منظور توسعه بیمه دام حدود 3 هزار را خود بابت هر راس دام پرداخت می‌کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار