اگرچه بارانهای سال گذشته فارس مرهمی بر زخمهای دریاچه های خشکیده استان بود اما دریاچه کافتر اقلید از این نوشدارو بی بهره مانده تا اینکه پس از ۱۵ سال کافتر نیز اخیرا آبگیری شد.
کد خبر: ۸۴۰۱۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸ 18 April 2020

تابناک فارس به نقل از مهر:دریاچه کافتر با وسعتی بیش از هفت هزار هکتار در بخش مرکزی شهرستان اقلید در شمال استان فارس قرار دارد.

این دریاچه در ۳۵ کیلومتری جنوب اقلید فارس و در ارتفاع دو هزار و ۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و طول آن در حدود ۲۴ کیلومتر و عرض آن شش کیلومتر است و یکی از دریاچه‌های آب شیرین استان فارس و از زیستگاه‌های بسیار ارزشمند پرندگان مهاجر محسوب می‌شود.

کافتر در کنار روستای کافتر واقع شده و دومین دریاچه آب شیرین بعد از دریاچه پریشان است که زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی‌های کپور و آمور به شمار می‌رود.

تا قبل از خشکسالی سالانه حدود یک هزار تن ماهی کپور از دریاچه صید می‌شد و صید ماهی در این دریاچه به ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن در سال نیز می‌رسید.

طی چند سال اخیر خشکسالی‌های پی در پی استان فارس تالاب‌های و دریاچه‌های بزرگ این استان را با معضلات زیادی مواجه کرد که کافتر نیز در زمره این تالاب‌ها و دریاچه‌ها به شمار می‌رود اما با این تفاوت که طی این سال‌ها بارش‌های به نسبت مناسبی که در استان فارس رخ داد بسیاری از تالاب‌ها را از بحران‌های بزرگ ناشی از بی آبی نجات داد و شرایط آنها را تا حدی بهبود بخشید اما دریاچه کافتر همچنان خشک بود. حال بعد از گذشت ۱۵ سال بارش‌های اخیر استان فارس برای دریاچه کافتر نیز دستاوردی داشته است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان فارس در رابطه با وضعیت دریاچه کافتر به عنوان یکی از مهمترین دریاچه‌های آب شیرین استان توضیح داد: این دریاچه بیش از ۱۵ سال است که اصلاً آبگیری نشده و کاملاً خشک بوده است.

نبی الله مرادی بیان کرد: در این سال‌ها سایر دریاچه‌های استان با وجود خشکی حداقل در زمان بارندگی تا حدودی آب داشتند اما دریاچه کافتر تنها دریاچه‌ای بود که در این مدت اصلاً آبدار نشد.

وی با اشاره به اینکه دریاچه کافتر در منطقه‌ای واقع شده که فقط بارش برف می‌توانست در احیای آن تأثیرگذار باشد، ادامه داد: باوجود اینکه سال گذشته بارش‌ها خوبی در استان فارس بود اما این دریاچه همچنان خشک باقی ماند تا اینکه بارندگی‌های اخیر در فارس باعث شد کافتر نیز آبدار شود.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان فارس گفت: در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ هکتار از این دریاچه آبگیری شده که بسیار امیدوار کننده است.

مرادی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه همه باید با همکاری هم برای تداوم این آب اقدام کرد، متأسفانه وجود چاه‌های غیرمجاز در اطراف دریاچه کافتر بسیار نگران کننده است که در این راستا دستگاه‌های مربوط باید وارد عمل شده تا علاوه بر مسدود کردن این چاه‌ها حتی برداشت آب از چاه‌های مجاز را هم مدیریت کرد.

وی افزود: در این سال‌ها به دلیل خشک بودن دریاچه کافتر در حریم رودخانه شادکام نیز تجاوزاتی صورت گرفت که در این راستا نیز باید چاره اندیشی شود و با برنامه ریزی دقیق نسبت به برخورد با متخلفان اقدام کرد.

معاون فنی محیط زیست استان فارس گفت: به طور حتم اگر مدیریت برداشت آب از چاه‌های مجاز، تغییر الگوی کشت و… در دستور کار باشد می‌توان امیدوار بود که این دریاچه در سال‌های آینده احیا شود.

کد خبر 4903223

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار