مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب عنوان کرد:
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به تلاش برای تحقق شعار "جهش تولید" گفت: همه‌ طرح‌های اولویت دار این شرکت با وجود شرایط اضطراری کرونا، ضمن رعایت مسایل بهداشتی و ایمنی و توجه به دستورهای کادر جهادگر درمانی، به ‌صورت پیوسته در حال پیگیری و اجرا هستند.
کد خبر: ۸۳۹۸۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸ 18 April 2020

احمد محمدی از خیز این شرکت برای تحقق اهداف سال جهش تولید خبر داد و اظهار کرد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در جایگاه نخستین تولیدکننده نفت خام ایران، یکی از موفق ترین سازمان‌های ایرانی در مواجهه با تحریم بوده است. با اوج گیری تحریم ها استفاده از ظرفیت درونی شرکت و توانمندی‌های موجود در بخش خصوصی کشور موجب شد آثار کوتاه مدت تحریم‌ها به کلی خنثی شده و تاثیر درازمدت آن ها از حیث تامین تجهیزات راهبردی، جلب سرمایه و تامین نقدینگی به تدریج در مسیر تا حد زیادی مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه کشور ما امروز در جایگاهی است که آثار مخرب تحریم ها را به راحتی جبران کرده است و قادر خواهد بود از بروز هرگونه اخلال در روند امور مرتبط با تولید جلوگیری کند، افزود: در این زمینه در درازمدت باید برای روزآمدی تکنولوژی ها، کاهش آثار و عوارض زیست محیطی تولید نفت و گاز گام های بلندی در کشور برداشته شود.

افزایش ظرفیت تولید با به ثمر نشستن بسته های اجرایی طرح توسعه ۲۸ مخزن

محمدی با تشریح دستاوردهای این شرکت در خصوص افزایش ظرفیت تولید در سال ۱۳۹۸ گفت: تحقق اهداف برنامه تولید از حیث تولید نفت خام، تامین خوراک پالایشگاه های کشور و پتروشیمی های مستقر در خوزستان مهمترین دستاورد شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در زمینه انجام وظایف ذاتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته تولید برخی از شرکت‌های بهره بردار از عدد برنامه مصوب پیشی گرفته است، تصریح کرد: در سال ۹۹ نیز افزایش ظرفیت تولید از طریق به ثمر نشستن بسته های اجرایی طرح توسعه ۲۸ مخزن، اجرای برنامه های حفاری و تعمیر چاه ها و حفظ و افزایش ظرفیت فرآورشی با تعمیر و بازسازی تاسیسات و ماشین آلات فرآیندی و خطوط لوله محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تشریح آخرین وضعیت طرح توسعه ۲۸ مخزن نفتی گفت: این طرح اولویت اصلی این شرکت و یکی از اولویت های شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت است که با جدیت کامل دنبال می شود. در این‌ زمینه علی رغم شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته و به وجود آمدن شرایط اضطراری، این طرح متوقف نشده است.

فرآیند مناقصات ۴ بسته قراردادی جدید در مراحل پایانی قرار دارد

محمدی ادامه‌ داد: با مدیریت بهینه منابع انسانی و رعایت زمانبندی لازم، فرآیند مناقصات ۴ بسته قراردادی جدید از این طرح شامل بالارود، مارون ۳، مارون ۶ - چیلینگر و گرنگان در مراحل پایانی قرار دارد و به زودی پیمانکاران آن ها مشخص و قراردادها امضا خواهد شد.

وی عنوان کرد: آغاز امور مناقصه ۳ بسته دیگر شامل سولابدر، بینک و لالی بنگستان نیز در روزهای پیش رو کلید خواهد خورد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به لزوم به سرانجام رسیدن مناقصات تمام ۲۷ بسته طرح افزایش و نگهداشت تولید ۲۸ مخزن این شرکت حداکثر تا ۳ ماه آینده، خاطرنشان کرد: تاکنون تکلیف ۱۳ بسته از این طرح مشخص شده است و تا اردیبهشت ماه تکلیف ۴ بسته دیگر نیز مشخص خواهد شد.

ساخت داخل حدود ۵ هزار قطعه نفتی تا پایان سال ۹۹

محمدی اظهار کرد: توجه به تولید داخل مهمترین دستاورد و نقطه قوت کشور در برابر توطئه ها و تلاطم های ناشی از تحریم است و به فرمایش مقام معظم رهبری نیز منشاء قدرت و عامل استقامت ما در برابر تهدیدات ناشی از تحریم تجاری و مالی همین مساله است. خدمت بزرگ صنعت نفت به کشور، افزایش اعتماد به نفس ملی و اثبات ادعای توانستن در هیاهوی کَرکننده تبلیغات منفی و جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشور است.

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت ظرفیت بزرگی برای جهش تولید در کشور ایجاد خواهد کرد، افزود: تنها در بخش ساخت داخل نیاز این شرکت به حدود ۷۵۰۰ قلم کالای پرمصرف، نویدبخش تحرک و تکاپو در حوزه ساخت داخل است که به واسطه آن بسیاری از تولیدکنندگان سهمی در فرآیند طراحی و تولید این اقلام خواهند داشت.

محمدی ادامه داد: در راستای این برنامه لیست بیش از ۷۵۰۰ قلم از اقلام یدکی ماشین آلات فرآیندی، حفاری، بهره برداری، برق و ابزار دقیق، تاسیسات سطح الارضی، تحت الارضی در قالب لوح فشرده در دو گروه اصلی تهیه و به ۴ انجمن و تشکل صنعتی مرتبط با ساخت داخل ارائه شد و علاوه بر آن در سایت WWW. nisoc.ir نیز با عنوان نمایشگاه مجازی، اقلام یادشده جهت رؤیت عموم سازندگان عضو و غیرعضو انجمن های سازندگان بارگذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق برآورد کارشناسان مدیریت تدارکات و امور کالا، پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۳۹۹ کار ساخت و بومی سازی دانش فنی ساخت حدود ۵ هزار قلم از این قطعات به سرانجام برسد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح کرد: با اقدامات انجام شده طی سالیان اخیر در خصوص بومی سازی اقلام استراتژیک، همه اقلام حفاری، تجهیزات سرچاهی، مواد شیمیایی و کالای مورد نیاز عملیات حفاری از منابع داخلی تامین شده است و در این بخش هیچ نیازی به خارج از کشور وجود ندارد.

محمدی با اشاره به تولید انواع مته های حفاری در کشور گفت: طی ۱۰ سال گذشته با پشتیبانی و راهبری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب کار تولید فناورانه مته های حفاری توسط مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان آغاز شد که نتایج ارزنده این تلاش در قالب تولید مته های صخره ای و دکمه ای توسط جهاد دانشگاهی در سال گذشته نمایان شد.

۹۰ درصد گازهای مشعل مناطق نفتی جنوب جمع آوری خواهد شد

وی با تشریح دستاوردهای زیست محیطی این شرکت در یک سال گذشته گفت: در این بخش نیز کلیه اقدامات و تمهیدات متکی به توان داخل است. به عنوان مثال طراحی و ساخت مشعل های بدون دود که از تکنولوژی خاصی برخوردار بوده و پیش تر از خارج وارد می شد، بیانگر ظرفیت بالقوه سازندگان ایرانی برای نقش آفرینی در این حوزه است.

محمدی افزود: با بهره گیری از توان شرکت های داخلی هم اکنون ۴ قرارداد عمده و یک تفاهم نامه جمع آوری گازهای مشعل با هدف کاهش آلاینده های زیست محیطی و همچنین تامین خوراک پتروشیمی ها، در دست اجرا داریم که پیامدهای مثبت زیست محیطی و اقتصادی برای استان های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر به همراه دارند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: این قراردادها شامل جمع آوری‌ گازهای مشعل منطقه گچساران و شرق استان خوزستان با شرکت پالایش بیدبلند خلیج فارس، جمع آوری گازهای مشعل منطقه مارون و اهواز با شرکت پتروشیمی مارون، دو قرارداد مزایده فروش گازهای همراه با دو شرکت بخش خصوصی و تفاهم نامه با شرکت پتروپالایش بختیاری با هدف جمع آوری گازهای همراه نفت شمال استان خوزستان می شود که با اجرای آن ها ۹۰ درصد گازهای مشعل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب جمع آوری خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه طرح های زیست محیطی در درجه نخست برای افزایش سلامت مردم اجرا می شوند، اظهار کرد: این شرکت برای کاهش آلاینده های هوا در شهر اهواز در کوتاه مدت، نصب سامانه بهسوزی مشعل در سال ۱۳۹۷ در واحد بهره برداری شماره ۳ اهواز و نصب سامانه بهسوزی مشعل در واحد بهره برداری شماره ۲ اهواز را در سال گذشته اجرا کرده است که ضمن کاهش آلاینده های زیست محیطی در مجاورت کلانشهر اهواز از سوزاندن روزانه ۲۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت جلوگیری می شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خاطرنشان کرد: این شرکت همسو با کاهش آلاینده های هوا، مسائل مربوط به آلودگی خاک را نیز دنبال می کند و استفاده از خدمات شرکت‌های دانش بنیان در پاکسازی خاک های آلوده را در دستور کار خود دارد.

محمدی گفت: سال گذشته برای نخستین بار در کشور طرح مدیریت پسماندهای حفاری به روش بیولوژیک (کمپوستینگ) در این شرکت اجرا شد و به بهره برداری رسید که علاوه بر تسریع در پاکسازی خاک های آلوده، در مقایسه با Zero Discharge حدود ۵۰ درصد ارزان تر است.

۹۸، سالی بدون تلفات و آسیب‌های انسانی و حوادث مهم صنعتی

وی عنوان کرد: از ۱۰ سال پیش تا کنون ۷ دستگاه حفاری متعلق به شرکت ملی حفاری ایران به سیستم مدیریت پسماند(Zero Discharge) مجهز شده که در این مدت بیش از ۱۰۰ حلقه چاه بدون ایجاد آلایندگی خاک حفاری شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، پشت سر گذاشتن سالی بدون تلفات و آسیب‌های انسانی و حوادث مهم صنعتی را نشانه اثربخش بودن اقدامات پیشگیرانه در زمینه اجرای دقیق دستورالعمل ها و راهنمایی های مرتبط با HSE در ستاد و شرکت های بهره برداری عنوان کرد و گفت: این دستاورد نشانه اجرای نظام مدیریت HSE پیمانکاران، اصلاح نظام صدور پروانه کار سرد و گرم، افزایش کمیت و کیفیت نظارت‌های ایمنی و روشمندسازی آن در سراسر مناطق عملیاتی است.

محمدی افزود: این دستاورد ارزشمند در شرایطی حاصل شده است که سیلاب بی سابقه خوزستان در ابتدای سال و شیوع بیماری کرونا در ماه های پایانی شرایط دشواری را فراروی کارکنان این شرکت قرار داده بود.

وی ادامه داد: همه‌ طرح‌های اولویت دار شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با همت و پشتکار همکاران این شرکت و با وجود شرایط اضطراری کرونا، ضمن رعایت مسایل بهداشتی و ایمنی و توجه به دستورات کادر جهادگر درمانی، به‌ صورت پیوسته در حال پیگیری و اجرا هستند.

عبور از مشکلات ناشی از تحریم و کمبود نقدینگی

محمدی در ادامه با اشاره به عبور از مشکلات ناشی از تحریم و کمبود نقدینگی، اظهار کرد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خط مقدم تحریم است و در یک سال گذشته شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و از موانع بسیار بزرگی عبور کردیم که تاریخ صنعت نفت در ۱۰۰ سال گذشته به یاد ندارد.

وی تصریح کرد: ظرفیت تجربی و تخصصی این شرکت، برخورداری از نیروی انسانی کارآمد، انسجام و انضباط کاری و مجموعه ای همگن از عوامل پیش برنده در بخش های ستادی و عملیاتی موجب شده است تا شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در سال گذشته علاوه بر تحقق اهداف تولید، در مواردی از حدنصاب های تعیین شده نیز فراتر رفته و از برنامه های ابلاغی پیشی بگیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار