معاون بهداشت وزارت بهداشت
علیرضا رئیسی در پاسخ به شایعاتی که در خصوص ثبت نام اصناف در گام هوشمندسازی فاصله گذاری مطرح می‌شود، گفت: فعالیت ما صرفا بهداشتی است و ارتباطی با هیچ موضوعی از جمله مالیات و مسائل اقتصادی ندارد و حتی به نفع اصناف هم هست چراکه با دریافت کد بهداشتی این اطمینان را به مشتریان می‌دهند که مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند.
کد خبر: ۸۳۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳ 16 April 2020
تابناک اجتماعیمعاون «بهداشت» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اینکه می‌گوییم اصناف باید کد بهداشتی بگیرند، هیچ ارتباطی با مالیات و مسائل اقتصادی ندارد و صرفا بهداشتی است.

به گزارش «تابناک»، دکتر علیرضا رئیسی در نشست خبری با اصحاب رسانه (به صورت آنلاین) در پاسخ به شایعاتی که در خصوص ثبت نام اصناف در گام هوشمندسازی فاصله گذاری مطرح می‌شود، گفت: فعالیت ما صرفا بهداشتی است و ارتباطی با هیچ موضوعی از جمله مالیات و مسائل اقتصادی ندارد و حتی به نفع اصناف هم هست چراکه با دریافت کد بهداشتی این اطمینان را به مشتریان می‌دهند که مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند.

وی افزود: این کدهای بهداشتی ارتباطی به پروانه کار یا هیچ مجوز و پروانه‌ای هم ندارد. البته برخی درباره پروتکل تصور اشتباهی دارند که باید به ایشان یاداوری کرد پروتکل واکسن نیست که با تجویزش کسی مبتلا نشود، بلکه تنها ریسک ابتلا را کاهش می‌دهد. برای این منظور هم باید خدمت دهنده و خدمت گیرنده هر دو پروتکل را رعایت کنند تا ریسک ابتلای هر دو طرف کاهش بیابد.
 
«پروتکل» واکسن نیست/ ضعف زیرساخت های حمل‌ونقل عمومی چیز جدیدی نیست/ کنکور به صورت حضوری هم قابل برگزاری است
 
معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: پروتکل در اصل قراردادی شهروندی بین ما و اصناف است که برای مشاغل مختلف تهیه شده و بسته به شغل، یک یا چندتایش در اختیار صنوف قرار می‌گیرد. نکته که در بازگشایی صنوف باید بدان توجه کرد این است که این اقدام به معنی عادی سازی نیست و نباید تلقی کرد شرایط عادی شده است، بلکه بحران ادامه دارد و بر این اساس رعایت فاصله گذاری هوشمند رصد می‌شود. البته مردم در گام های قبلی رعایت کردند و اوج رعایت و همراهی ایشان را در سیزده بدر شاهد بودیم.
 
وی در خصوص مسائلی مانند ترافیک که اجرای فاصله سازی هوشمند به دنبال داشته، گفت: مشکلات و ضعف زیرساخت های حمل و نقل عمومی موضوع تازه و جدیدی نیست و از قبل بوده و در مواقعی مانند اوج گیری آلودگی هوا هم بروز و خودنمایی داشته و محسوس بوده است. این نکته را نباید از نظر دور نگه داشت.
 
رئیسی در پاسخ به سوال «تابناک» در خصوص چرایی دایر بودن برخی مشاغل غیر مجاز بر اساس فاصله گذاری گفت: بر اساس طرح فاصله گذاری اجتماعی، مشاغل را به سه گروه تقسیم شدند که یک گروه که تامین کننده مایحتاج ضروری مردم بودند، مانند نانوایی ها، فروشگاه های مواد غذایی و... دایر بودند و در فاز دوم بازگشایی مشاغل کم ریسک را در دستور کار داریم و میزان اجرای این تصمیم هم محسوس بوده و در سطح جامعه به عینه قابل مشاهده است.
 
وی افزود: گزارش های فراوانی از برخورد با آنهایی که این نکات را رعایت نکرده‌اند از سراسر کشور داریم که منجر به بسته بودن بسیاری از مغازه ها شده است. البته کماکان بازگشایی مشاغل پر ریسک مانند باشگاه ها، قهوه خانه ها، تالارها و... در دستور کار نیست و همچنین وضعیت اماکن مقدسه و مساجد هم به روال سابق، بسته خواهد بود و هر تصمیم دیگری منوط به ارزیابی هایی است که از بازگشایی مشاغل کم ریسک به دنبال خواهد داشت و بر اساس آنها تصمیم خواهیم گرفت مشاغل دیگری را مشمول بازگشایی کنیم یا خیر.
 
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص تدارک برخی مسئولان برای برگزاری کنکور به صورت حضوری گفت: می‌شود کنکور را با تمهیداتی مثل رعایت فاصله گذاری به صورت فیزیکی هم برگزار کرد. البته در کنکور از قدیم برای جلوگیری از تقلب و امور دیگر فاصله گذاری رعایت می‌شده و تنها لازم است کمی فاصله ها را افزایش داد و نکات دیگری را رعایت کرد. حتی آموزش و پرورش هم می تواند آزمون های مدارس را با رعایت ملاحظات برگزار کند.

وی افزود: احتمالا کرونا در پاییز و زمستان همراه ما خواهد بود یا ممکن است در سال‌های بعد شاهد شیوع فصلی این بیماری باشیم. بر اسن اساس باید انجام همه امور را با رعایت ملاحظاتی در دستور کار قرار داد و امتحانات یکی از آنهاست.
 
«پروتکل» واکسن نیست/ ضعف زیرساخت های حمل‌ونقل عمومی چیز جدیدی نیست/ کنکور به صورت حضوری هم قابل برگزاری است/ آمار دقیق مبتلایان قابل برآورد نیست
 
رئیسی در ادامه در مورد آمار مبتلایان در کشور گفت: برای خیلی بیماری‌ها امکان برآورد آمار واقعی داریم چون بیماری برای ما شناخته شده است، اما در مورد کرونا هنوز شناخت کافی نداریم و حتی در مورد سرایت آن از یک نفر اول در چین اعلام شد که از یک نفر به ۳.۸ است، اما بعد گفته شد قدرت سرایت از یک نفر به ۱.۸ نفر است. با توجه به اینکه هنوز شیوع بیماری ادامه دارد و درصد زیادی از بیماران علامت ندارند، یکی از راه‌ها این است کل افراد را تست کنیم و برآورد شیوع کنیم.

وی افزود: اقدام دیگری که انجام می‌دهیم این است که با توجه به اینکه افرادی که این بیماری را گرفته اند و بعد بهبود پیدا کرده اند بحث تست سرولوژیک مطرح است که می‌توان افراد را تست کرد که آیا مواجهه قبلی داشته اند یا نه که بحث‌های زیادی دارد و البته این تست هم کاذب بالایی دارد. فعلا برآورد دقیقی نمی‌شود از آمار واقعی داشته باشییم و نمی‌توانیم آمار را در دو یا سه ضرب کنیم، اما اما قطعا مواردی که کشف کردیم، آمار واقعی نیست و هیچ جای دنیا به جز کره جنوبی که میزان تست آن‌ها بالا بود. سایر کشور‌ها فرصت نشده جمعیت بزرگی تست انجام شود برآورد دقیقی وجود ندارد.

رئیسی افزود: هر کشوری که آمار می‌دهد مثلا آمریکا ۵۶۰ هزار مبتلا دارد اگر تست‌ها بیشتر شود میزان ابتلا بیشتر از این است. اسپانیا، ایتالیا و حتی ایران هم مواردی که ما پیدا کردیم و قطعی شده را اعلام می‌کنیم به همین علت برنامه بیماریابی را اجرا کرده ایم و قطعا تعداد بیشتر از این است، اما اینکه چقدر بیشتر است معلوم نیست. البته مدل سازی هم می‌شود انجام داد اما این ویروس حساب کتاب ندارد و این مدل سازی‌ها درست نیست.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص برخی گمانه زنی ها در خصوص ابتلای 800 هزار هموطن مان و مرگ 56 هزار تن از ایشان گفت: اولین بار است که چنین چیزی می‌شنوم و حتی اگر همه فوتی‌های ARDS را در نظر بگیریم این تعداد نمی‌شود. درباره ARDS هم لازم است بگویم که مخفف "سندروم تنفسی حاد بزرگسالان" است که سالانه تعداد زیادی در دنیا و در ایران به دلیل آن فوت می‌کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: نمی‌توانیم هر سندروم حاد تنفسی را بگوییم کروناست؛ این کار غیر علمی است. اگر به جای ARDS می‌گفتیم علایم بیماری تنفسی عمومی منطقی‌تر بود؛ بنابراین یکسری افراد به علل تنفسی از بین می‌روند ممکن است در بین آن‌ها کرونا هم باشد، اما چرا اصرار داریم بگوییم آمار دو برابر یا سه برابر است؟ این چه کمکی به ما می‌کند؟ مهم این است که تخت بیمارستانی و آی سی یو برای بیماران کرونا مهیا باشد که وزارت بهداشت در این مسیر خوب عمل کرده است.
 
وی در ادامه گفت: نمی‌دانم چرا هر وقت کار خوبی در کشور شروع می‌شود عده‌ای باور نمی‌کنند و حرف‌های نادرست می‌زنند. در مورد کمپین فشار خون هم گفتند چقدر هزینه شد و چرا فشارسنج خریداری شد و کسی نگفت کاری خوبی شد که افراد فشار خونی را پیدا کردند و تحت درمان قرار دادید. در طرح غربالگری کرونا نیز با افراد تماس گرفته می‌شود و از او نظرسنجی می‌شود که از خدمات راضی بودند، ۹۸ درصد راضی بودند و دو درصد هم ناراضی بودند.
 
«پروتکل» واکسن نیست/ ضعف زیرساخت های حمل‌ونقل عمومی چیز جدیدی نیست/ کنکور به صورت حضوری هم قابل برگزاری است/ آمار دقیق مبتلایان قابل برآورد نیست

رئیسی در ادامه با اشاره به ارزیابی طرح غربالگری در کشور گفت: سه نامه زدیم، یکی به معاونت تحقیقات وزارت بهداشت که به عنوان یک بخش بیرونی این طرح را بررسی کنند، دومی به سازمان بهداشت جهانی و سومی به دانشگاه‌های علوم پزشکی که این طرح را ارزیابی کنید. خودمان هم بررسی می‌کنیم و طرح غربالگری کرونا در واقع در چهار جا بررسی می‌شود. در حال حاضر کمترین جایی که در کشور غربالگری شده تهران است و در بسیاری از استان‌ها بالای ۸۰ درصد غربالگری شده اند.
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص روزه داری گفت: موضوع روزه داری در کمیته علمی ستاد کرونا مطرح شده است و کمیته علمی باید رسمی مطرح کند، اما حدودی که توافق شده را اعلام می‌کنم و دو سه روز آینده کل اطلاعیه کمیته علمی رسانه‌ای می‌شود. از جمله مواردی که روی آن توافق وجود دارد، افرادی هستند که مثبت هستند یا کمتر از دو هفته از بیماری آن‌ها می‌گذرذ که این افراد مشمول روزه گرفتن نیستند. افراد بالای ۶۵ سال یا افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و امکان ایزوله شدن برای آن‌ها وجود ندارد نیز مشمول نمی‌شوند.

معاون وزیر بهداشت افزود: البته ما حکم شرعی نمی‌توانیم بدهیم و تنها از دید زیان بار بودن نظر می‌دهیم و علما و فقها نظر شرعی را بیان می‌کنند. البته این موارد برای برخی از افراد نیازمند بیان مجدد هم نیست چراکه در سالهای قبل هم روزه برای برای افراد زیان بار ارزیابی شده و تاکید شده روزه داری برای ایشان واجب نیست و در شرایط فعلی هم آن نظر تغییر نمی کند.
 
اما آیا پزشکان هم برای بازگشایی مطب هایشان نیازمند ثبت نام در سامانه هستند و براستی چه کسی قرار است بر روند اجرای پروتکل ها در مطب ایشان نظارت کند، در حالی که خود ایشان در خط مقدم مقابله با کرونا هستند؟ رئیس در پاسخ به این سوال گفت: بله پزشکان هم لازم است در سامانه ثبت نام کرده و کد بهداشتی دریافت کنند. اینکه چه کسی نظارت خواهد کرد هم پاسخ مشخصی دارد: کارشناسان بهداشت و محیط که از قدیم هم کارشان این بوده و برای رعایت موارد از همه جا از جمله مطلب ها نیز بازدید به عمل می‌آورده اند. این چیز جدیدی نیست.
 
وی افزود: اساسا تا افراد در سامانه ثبت نام نکنند، پروتکل برایشان ارسال نمی‌شود و کد بهداشتی دریافت نمی‌کنند. این کد مثل کد بهداشت یا سیب سلامت، به مراجعه کنندگان نشان می‌دهد که پروتکل ها دریافت شده و رعایت می‌شود و اطمینان بخش است. البته این گونه هم نیست که پروتکل ها صرف درباره موارد پزشکی باشد و مسائل مختلفی را از جمله بحث نوبت دهی و دفع زباله ها را هم شامل می‌شود. این را هم بگویم که تاکنون بیش از ۱۴ هزار مطب و درمانگاه ثبت نام کرده اند.

معاون وزیر بهداشت در پایخ به سوالی درباره استفاده از ماسک در مترو گفت: باید تعداد ماسک که در کشور استفاده می‌شود را محاسبه کنیم. مثلا می‌گویند روزانه دو میلیون نفر در مترو جا به جا می‌شود این امکان وجود ندارد که روزانه دو میلیون ماسک داده شود، اینکه اجبار کنیم و حتما مترو به کسی که ماسک ندارد سوار نکند، عملی نیستپیشنهاد ما این است که تا جای ممکن از حمل و نقل عمومی استفاده نشود، افرادی که علامت بیماری دارند نباید از این وسایل استفاده کنند.

وی در ادامه بر تست افراد خانواده مبتلایان تاکید کرد و گفت: اکنون در ۲۱ استان این کار را شروع کرده ایم و آزمایشگاه‌های سرپایی هم تجهیز شدند. در چند روز گذشته ۱۲ هزار تست انجام شد است. این کار بزرگی است که شروع شده است. در مورد افراد کم علامت که تشخیص داده می‌شوند، به سراغ خانواده‌های آن‌ها هم می‌رویم از خانواده آن‌ها هم تست گرفته می‌شود. ۲۴ درصد خانواده این افراد کم علایم هم تست مثبت داشتند. اگر این کار انجام شود به مرور انتقال جمعی و عمومی ویروس کرونا حذف می‌شود. کم کم تبدیل به صورت خوشه می‌شوند و آگر آن‌ها را قرنطینه کنیم به صفر می‌رسیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار