حجت‌الاسلام جاسم موسی‌پور عضو شورای شهر اهواز از افرادی است که داوطلبانه متوفیان کرونایی را غسل می‌دهد.
کد خبر: ۸۳۸۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵ 14 April 2020

به گزارش  تابناک سمنان: روحانی‌ای است که در حوزه درس روحانیت خوانده و در دانشگاه مهندسی عمران. عضو شورای شهر اهواز است. از آن آدم‌هایی که به جای حرف زدن عمل می‌کند تا ثابت کند اگر تصمیم داریم ایران پیشرفت کند باید اعتماد مردم را جلب کنیم و برای این هدف، اول باید مسوولان از خودشان شروع کنند و به‌جای نشستن پشت میز و حرف زدن وارد عمل شوند و تصمیمات و حرف‌هایشان را با عمل نشان دهند.

در اوج کرونا و در شرایطی که روزانه چند نفری به دلیل ابتلا به این ویروس جانشان را از دست می‌دهند و باید مراسم کفن و دفن آن‌ها در شرایط ویژه و با احترام انجام شود، موسی‌پور وارد میدان شده و به غسالخانه می‌رود و میت‌های کرونایی را غسل می‌دهد. با عضو شورای شهر اهواز هم‌صحبت شدم تا برایمان از انگیزه اش برای این کار بگوید.

غسالان داوطلب
حجت‌الاسلام موسی‌پور می‌گوید: با آغاز بحران کرونا، شرایط ویژه‌ای برای کفن و دفن اموات کرونایی به وجود آمد. فتوای رهبر معظم انقلاب بر غسل متوفیان کرونایی باعث شد مسوولان حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع پیدا کنند. تصمیم گرفته شد نکات بهداشتی در آرامستان اهواز به‌شدت رعایت شود و شرایط غسل اموات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شروع شود. غسالان بهشت‌آباد و طلاب داوطلب کار خود را شروع کردند. تا این‌که شرایط کار سخت‌تر شد و دستور آمد که باید غسالان بعد از کار دو هفته دور از خانواده قرنطینه شوند که این موضوع شرایط را دشوار کرد. با هماهنگی امام‌جمعه اهواز تصمیم گرفته شد قرنطینه حذف شود، اما شرایط رعایت موازین بهداشتی سختگیرانه‌تر شود.

به همین دلیل من به رئیس آرامستان اهواز پیشنهاد کردم حالا که طلاب داوطلبانه برای غسل اموات کرونایی وارد عمل شده‌اند، من هم یک طلبه هستم و این کار را انجام می‌دهم تا هم طلبه‌های جهادی و هم غساله‌های رسمی با اطمینان بیشتری کار خود را انجام دهند و نگرانی آن‌ها کمتر شود. غسالان با تجهیزات کامل وارد غسالخانه می‌شوند، کلاه، ماسک، لباس، عینک، دستکش و کفش مخصوص برای این کار تهیه شده که به هیچ عنوان آب و آلودگی وارد بدن غسالان نمی‌شود. غسالخانه‌ای خارج از شهر برای این کار ساخته شده، آب بعد از خروج از غسالخانه با کلر ضدعفونی شده و وارد زمین می‌شود تا ویروس کاملا از بین برود و باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی نشود.

ناگفته‌های عضو شورای شهری که درگذشتگان کرونایی را غسل می‌دهد!

چه غریبانه رفتند از این خانه
عضو شورای شهر اهواز می‌گوید: اموات کرونایی در غربتی عجیب کفن و دفن می‌شوند. بنا به توصیه‌ها فقط چند نفر از افراد درجه یک برای مراسم می‌آیند. نماز میت را طلاب جهادی با رعایت فاصله می‌خوانند. تدفین‌شان هم شرایط خاصی دارد و با توجه به پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.
به آقای موسی‌پور می‌گویم با نگاهی به عکس‌های تدفین متوفیان کرونایی که از اروپا و آمریکا منتشر می‌شود، می‌توان به این نتیجه رسید که با متوفیان ایرانی محترمانه رفتار می‌شود و وابستگان و اقوام آن‌ها باید خیال راحت‌تری از این بابت داشته باشند؟‌
می‌گوید: دقیقا. در کشور ما اصلا گور دسته‌جمعی اموات کرونایی نداریم. کفن و دفن کاملا شرعی برگزار می‌شود و شرعی یعنی احترام و تکریم متوفی. به همین دلیل فتوای حضرت آقا به‌شدت مورد توجه روحانیون قرار گرفت که در این حکم شرعی سهل‌انگاری نشود و جسد و روح انسان‌ها کاملا مورد تکریم قرار گیرد. وقتی خانواده متوفیان با چشم خود می‌بینند که طلاب جهادی با دقت و احترام کامل، فرد متوفی را کفن و دفن می‌کنند، قلبشان قوی می‌شود و باور می‌کنند که تنها نیستند و مسوولان و داوطلبان جهادی کنارشان هستند و نباید نگران باشند.

حجت‌الاسلام موسی‌پور درباره برگزاری مراسم سوگواری در ایام کرونا می‌گوید: بهترین تسلی و آمرزش برای روح متوفی برگزار مراسم معنوی برای اوست. این مراسم به گردهمایی‌های حضوری نیازی ندارد. می‌توان از شبکه‌های اجتماعی برای حضور و دورهمی‌های مجازی استفاده کرد. ختم قرآن برایشان برگزار کنیم، برایشان دعا بخوانیم و هزینه مراسم را به نیازمندان بدهیم. فرق ایران اسلامی با دیگر کشور‌های دنیا در دوره کرونا این است که نه خدا فراموش شده و نه امام زمان (عج) و نه دیگر معصومان (ع). با توکل و توسل به خداوند و امامان معصوم (ع) از این دوره با سربلندی بیرون خواهیم آمد و به جهانیان ثابت خواهیم کرد مردم ایران در شرایط سخت، حواسشان به یکدیگر است و به یاری خدا و حمایت همه، هیچ‌کس در ایران تنها و نیازمند نخواهد ماند.

از موسی‌پور می‌پرسم روند ابتلای مردم اهواز به کرونا چگونه است؟‌
می‌گوید: مثل سراسر کشور است و منحنی‌های ابتلا فراز و فرود زیادی ندارد. اما مردم باید بیشتر رعایت کنند و در خانه بمانند. متاسفانه در برخی نقاط خوزستان مردم زیاد رعایت نکردند و مراسم ختم و عروسی را با حضور مهمانان زیادی برگزار کردند که همین باعث شد برخی از نقاط خاص را در اهواز قرنطینه کنیم و استاندار و مسوولان استان برخی روستا‌ها را کاملا قرنطینه کردند که از شیوع بیماری جلوگیری کنند. اطلاع‌رسانی‌های درباره رعایت بهداشت خیلی خوب است و مردم باید با مسوولان همراه شوند و حتی‌المقدور در خانه بمانند و کسانی که مجبورند به سرکار بروند هم بهداشت فردی و اجتماعی را کاملا رعایت کنند.

منبع: روزنامه جام جم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار