مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان خبر داد:
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: در 41 سال گذشته بیش از 47 هزار و 679 واحد مسکونی شهری و روستایی به متقاضیان تحویل داده شد.
کد خبر: ۸۳۸۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵ 13 April 2020

غلامحسین خانی در گفت و گو بد خبرنگار تابناک اظهار داشت: یک هزار واحد طرح رهبری ،مسکن محرومین،5 هزار و 111 واحد انبوه سازی مسکن روستایی ،مسکن غیر انتفاعی به متقاضیان شهری و روستایی تحویل داده شد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۶ تاکنون ، 27 هزار و 773 واحد مسکونی در قالب انفرادی سه جانبه و تعاونی مسکن تحویل متقاضیان شده است، ادامه داد: در استان اصفهان در راستای محرومیت زدایی و جهت تامین مسکن اقشار کم درآمد و محرومین تاکنون تعداد 74هزار و 783 واحدمسکونی شهری و روستایی به بهره برداری رسیده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان افزود: در حال حاضر نیز مجموع واحدهاي مسكوني در دست احداث به تعداد 3 هزار و 120 واحد است.

وی همچنین در ارتباط با طرح اقدام ملی گفت: بر پایه تفاهم نامه طرح اقدام ملی مسکن در استان اصفهان، بنیادمسکن متعهد به ساخت 7هزار و 165 واحد مسکونی در شهر های زیر 100 هزار نفر جمعیت می باشد که 3 هزار و 873 واحدمسکونی بر روی اراضی واگذار شده از طریق اداره کل راه و شهرسازی به بنیادمسکن انقلاب اسلامی احداث می شود.

خانی نیز به احداث یک هزار و 48 واحد در اراضی متعلق به بنیادمسکن در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت اشاره کرد و گفت: همچنین
با اداره کل راه و شهرسازی در تعداد 7 شهر که اراضی تاکنون تحویل نشده است در احداث 2 هزار و 350واحد مشارکت دارد.
وی افزود: بنیادمسکن استان اصفهان در احداث 700 واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی باشرکت عمران شهر جدید بهارستان مشارکت و همکاری دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با اشاره به اقدامات در حوزه عمران روستایی خاطر نشان کرد: استان اصفهان بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ دارای 3هزار و 497 روستا است که در سه منطقه جغرافیایی کویری،دشتی و کوهستانی استقرار یافته که تعداد 935 روستا بالای 20خانوار است.

خانی گفت: ازابتدا شروع فعالیت بنیاد طرح هادی برای 1 هزار و 505 روستا نقشه برداری و تهیه شد که در همین راستا تاکنون 919 روستای بالای 20خانوار استان دارای طرح هادی روستایی هستند و طرح بازنگری برای 446 روستا اجرا و تهیه طرح بازنگری مجدد در 60 روستا صورت گرفت.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان خاطر نشان کرد: باتامین اعتبارات استانی و ملی در پایان سال 1396 تمام روستاهای بالای 20خانوار استان دارای طرح هادی شدند و برای حدود 94 روستای زیر 20خانوار هم طرح تعیین محدوده تهیه شده است.
وی اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان از بدو فعالیت تا کنون در 698 روستا بالغ بر 800پروژه نسبت به اجرای طرح هادی حداقل در یک فاز اجرایی کرده است همچنین طرح بهسازی بافت باارزش و طرح بهسازی روستاهای هدف گردشگری نیز اجرایی شد.

خانی با اشاره به تهیه طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی برای 121 روستا در 18 دهستان از شهرستانهای استان در سال ۹۷ خبر داد، ادامه داد: از سال ۸۸ تا پایان ۹۷ حدود 78 هزار تن قیر رایگان به استان اصفهان اختصاص یافته که در 24 شهرستان استان، براي تعداد 765 روستا عمليات اجراي آسفالت معابر داخل بافت روستاها به مساحت 7 میلیون و 490 هزار مترمربع انجام پذیرفته است.

وی با اعلام اینکه در کنار تحویل قیر رایگان، کمک مالی از محل اعتبارات دهیاری جهت اجرای آسفالت در روستاها هزینه شده است، اشاره کرد: برای سال ۹۸ قیر رایگان بصورت ریالی معادل 254 میلیارد ریال اختصاص داده شده که تاکنون 118 میلیارد ریال اعتبار برای 85 روستا تخصیص داده شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت:ز بدو شروع عملیات صدور اسناد ، برای 211هزار و900 واحد مسکونی روستایی و شهری 236 هزار و 269 جلد و برگ سند مالکیت املاک روستایی و شهری صادروتحویل متقاضیان گردیده است که در سال 1398 تعداد 8 هزار و 548 برگ سند شهری و روستایی با کمک همکاران اداره کل ثبت اسناد و املاک استان صادر و تحویل مالکین شده است و همچنین در جهت آگاهي بيشتر و توجيه مردم در راستاي تثبيت مالكيت و پيشگيري از مهاجرت از روستا و شهرهاي كوچك و عدم گسترش بافت هاي ناكارآمد و استفاده از تسهيلات بانكي و غيره ... اقدامات لازم با همكاري اداره ثبت اسنادواملاک صورت گرفته تا بتوانیم بالاترين خدمت رساني را با صدور اسناد مالكيت به شهروندان داشته باشيم.

پیگیری بیش از ۴۳ هزار تخلف ساختمانی در روستاها طی ۴۱ سال گذشته

وی اظهار داشت: خدمات فنی صدور پروانه ساختمان روستایی به استناد بند الحاقی به ماده 69 قانون تشکیلات ، وظایف شوراهای اسلامی و شهرداران و ماده 36 قانون اصلاحی است که بر پایه موادی از قانون مذکور، بنیادمسکن موظف به پاسخ استعلام دهیاری برای ارائه خدمات فنی و مهندسی در صدور پروانه ساختمان های روستایی بر اساس ضوابط، مقررات فنی، طرح هادی مصوب و نظارت بر اجرای ساختمان‌های روستایی با هدف جلوگیری از ساخت و ساز غیراصولی و غیرمجاز در روستا، افزایش کیفیت ساخت و سازهای روستایی و دسترسی روستاییان به خدمات فنی و مهندسی است که در همین راستا تعداد 7 هزار و 894 هزارفقره خدمات فنی صدور پروانه ساختمان روستایی درسطح استان تا پایان سال گذشته و از اجرای قانون فوق الذکر تاکنون تعداد 43 هزار و 410 فقره انجام شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان متذکر شد: در یکساله گذشته بالغ بر 615 فقره تخلفات ساختمانی به‌ استانداری ، وقوع جرم دادگستری ، حفظ حقوق بیت المال اعلام شده که بالاترین نوع تخلفات ساختمانی به ترتیب شامل ساخت و ساز بدون استعلام از بنیاد مسکن در حدود 235 مورد ، عدم رعایت آیین نامه2 هزار و 800 زلزله و اصول ایمنی سازه 210 مورد ، ساخت و ساز بدون اخذ پروانه 145 مورد ، ساخت و ساز خارج از محدوده طرح و درکاربری باغات چسبیده به طرح 73 مورد ، ساخت و ساز در گذر و تصرف خیابان و کوچه و حریم رودخانه ها و قنات 35 مورد ، عدم رعایت کاربری های طرح هادی مصوب 52 مورد ثبت شده است.

وی بیان داشت: همچنین یک هزار و ۱۱۵ تغییر کاربری در سال گذشته به دبیرخانه رسیده که تعداد 996 مورد آن تاکنون مطرح و دارای رأی است.

وی گفت:با توجه به حادثه خیز بودن ایران و اتفاقات تلخ و ناگوار و تلفات جانی ناشی از حوادث غیر مترقبه، از سال ۷۵ تسهیلات بهسازی مسکن روستایی تا سال ۸۴ پرداخت می شد که با توجه به زلزله بم و میزان تلفات جانی و مالی فراوان این حادثه در سال ۸۲ اولین طرح آمارگیری از ویژگیهای مسکن روستایی در سطح کشور برگزار که منجر به شناسایی واحدهای مقاوم و غیر مقاوم روستایی شد .

۷ درصد از واحدهای مسکونی روستایی در سال ۸۲ مقاوم بودند

مدیر کل بنیاد مسکن روستایی انقلاب اسلامی استان اصفهان بیان داشت: تنها 7 درصد از واحدهای مسکونی روستایی مقاوم هستند بر همین اساس از سال ۸۴ بر اساس مصوبات هیات دولت، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف به مقاوم سازی 200هزار واحد مسکن روستایی بصورت سالیانه شد که از شروع به کار این طرح در استان اصفهان تاکنون كل واحدهاي روستايي تحت پوشش تسهيلات ویژه بهسازي مسكن روستايي 77 هزار و 523 واحد است که از این تعداد 58 هزار و 711 واحد به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: لازم به ذکر است به ازای هر 75مترمربع زیر بنا یک شغل بطور مستقیم و 7/0 شغل بطور غیر مستقیم ایجاد می شود. برای نمونه در سال 1396 تعداد 26هزار شغل ایجاد شده است.

وی گفت: در آذرماه ۵۸ بازسازی واحدهای حادثه دیده ناشی از سیل در خوروبیانک بعنوان اولین کار بازسازی بنیاد در منطقه لردکنو کلید خورد. سال ۵۹ شروع جنگ تحمیلی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با حضور در مناطق جنگ زده نسبت به بازسازی واحدهای آسیب دیده اقدام و همچنین در سال ۶۵ در حادثه بمباران اصفهان، با توزیع مصالح ساختمانی به قیمت تعاونی(شیشه،سیمان،آهن و...) بین مردم آسیب دیده به بازسازی منازل کمک کرد.
خانی ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی علاوه بر بازسازی واحدهای آسیب دیده ناشی از حوادث طبیعی در استان، بعنوان ستاد معین و در بیرون از استان سابقه درخشانی دارد که می توان به بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از زلزله31خرداد۶۹ رودبار و منجیل(گیلان و زنجان و ساخت بالغ بر 8هزار و 490واحدو بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از زلزله 5 دی ۸۲بم(کرمان) و ساخت 9 هزار و 600واحد و بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از زلزله 11 فروردین۸۵ بروجرد(لرستان)18 هزار و 800واحداشاره کرد.

وی بیان داشت: بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از زلزله 21 مرداد ۹۱ و رزقان(آذربایجان شرقی) بالغ بر 2 هزار و 354واحد و بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از زلزله 21 آبان ۹۶ سرپل ذهاب(کرمانشاه) بالغ بر 20 هزار واحد
و بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از سیل 12 فروردین ۹۸ پلدختر(لرستان) و ساخت 4هزار و 600واحد صورت گرفت.

خانی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان در قالب ستاد معین بازسازی در مناطق سیل زده و زلزله زده خارج از استان از سال 1369 تاکنون موفق به بازسازی 50.076 واحد شهری و 13.759 واحد روستایی (مجموعا 63 هزار 835 واحد مسکونی شهری و روستایی) شده است و همچنین از سال ۷۹ تاکنون اعتباری بالغ بر 2هزار و 112 میلیارد ریال جهت مناطق حادثه دیده درون استانی ابلاغ گردیده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص طرح نظام فنی روستایی اعلام کرد: مصوینت و امنیت روستاییان به وجود واحدهای مسکونی مقاوم و امن در مقابل حوادث و بلایای طبیعی بستگی دارد‌ که اجرای این طرح برای گسترش و اجرای مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها در سطح روستاهای کشور، جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه و غیر اصولی در سطح روستاها، ترویج استفاده از مصالح بومی و استاندارد، طراحی و تهیه نقشه های اجرایی و نظارت فنی بر ساخت و سازهای روستایی مصوب شده است.
وی افزود: با راه اندازی این طرح از سال 1384 تا 1392 بیش از 1 میلیون و 700 هزار واحد مسکن روستایی با رعایت اصول فنی و مقررات ملی ساختمان در کشور احداث شده اند.

وی گفت: نظام فني روستايي-بیمه مسکن روستایی، نظارت ، طراحي و محاسبه جهت احداث خانه هاي روستائي توسط اشخاص حقيقي عضو نظام فني روستايي انجام ميگيرد كه در اين راستا تعداد 345 نفر ناظر نظام فني روستايي و 55 دفتر خدمات فني و طراحي در سطح استان مشغول فعاليت است و تعداد 15 هزار و 524 واحد مسکونی تحت پوشش بیمه هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار