به دنبال درگیری سیل و آب گرفتگی در ۱۶ استان؛
به دنبال سیل و طوفان اخیر در کشور ر شماری و فوت شدند و رعایت برخی نکات بهداشتی در این شرایط ضروری است.
کد خبر: ۸۳۸۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸ 12 April 2020

به گزارش تابناک سمنان: بر اساس آخرین گزارش جهانی در مورد بلایا، سومین حادثه با مرگ و میر بالا در سال ۲۰۱۸، سیل بوده است.در بررسی‌های صورت گرفته از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۱۵ (در یک بازه ۲۰ ساله) بیش از ۴۳ درصد از بلایای طبیعی که در سراسر جهان رخ داده، سیل است. از اسفند ماه سال گذشته شاهد چندین سیل در اقصی نقاط کشور بوده ایم.

۱۶ استان گرفتار سیل و آب گرفتگی

مرتضی سلیمی با تشریح آخرین اطلاعات و آمار مربوط به عملیات امدادرسانی در حوادث جوی گفت: ۱۶ استان اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبی و شمالی، سمنان، فارس، قم، قزوین، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان و یزد در این مدت از حوادث جوی متاثر بوده اند که با تلاش امدادگران و نجاتگران هلال احمر عملیات امدادرسانی در ٢٩ شهر و روستا و یک محورکوهستانی انجام شده است.

او ادامه داد: طبق آخرین اطلاعات ارزیابی شده دریافتی از سوی نیرو‌های امدادرسان هلال احمر در ۱۶ استان یادشده یکهزار و ۵۲ نفر از متاثرین حوادث جوی از خدمات متنوع امداد و نجات بهره‌مند شدند که طی انجام این سلسله عملیات امدادی خدمات اسکان اضطراری به ۴۶ نفر از آنان ارائه و ۲۰ نفر دیگر از متاثرین حوادث یادشده به مناطق امن منتقل شدند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: همچنین در مدت یادشده و با تلاش امدادگران شرکت کننده در عملیات سیلاب با استفاده از پمپ‌های مکنده آب از ۶۹ منزل مسکونی متاثر از سیل و آبگرفتگی تخلیه و پنج دستگاه خودروی گرفتار که در آن‌ها شماری از زنان و کودکان نیز حضور داشتند با استفاده از تکنیک‌های نجات فنی از مسیر سیلاب رهاسازی شدند.

سلیمی توضیح داد: سلسله عملیات امداد و نجات، اسکان و رهاسازی متاثرین از حوادث جوی ۷۲ ساعت گذشته با تلاش ۳۷ تیم امدادی متشکل از ۱۸۱ امدادگر و نجاتگر هلال احمر در ۱۶ استان یادشده انجام شده است  و مردم در صورت قرار گرفتن در وضعیت‌های اضطراری و پیچیده انواع حوادث و سوانح جاده ای، جوی و اقلیمی و کوهستانی با شماره اضطراری ملی ۱۱۲ تماس بگیرند. تلفن گویای ندای امداد با شماره ۱۱۲ در هر کجا که پوشش تلفن همراه وجود داشته باشد، بدون نیاز به سیم کارت در دسترس است.

پیمان صابریان رئیس مرکز اورژانس تهران ضمن هشدار درباره بارش باران های سیل آسا پدر تهران گفت: با توجه به ورود سامانه‌های بارشی به کشور و همچنین استان تهران و بروز حوادث احتمالی جوی، اورژانس تهران در آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه سیل و طوفان قرار دارد.

صابریان به مردم توصیه کرد: مردم از سفر و اسکان در مناطق کوهستانی و کنار رودخانه‌ها به دلیل خطر سقوط سنگ از کوه و طغیان رودخانه‌ها جداً خودداری کنند. هم‌وطنان به دلیل انتشار ویروس کرونا، از مسافرت خودداری کنند، در خانه بمانند و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

سیل

مکان‌هایی که هنگام وقوع سیلاب باید از آنها دوری کنید

آرزو دهقانی دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره راهکارهای حفظ سلامتی در هنگام بروز سیل و سیلاب اظهار کرد:‌ هموطنان عزیز باید اخبار را پیگیری کنید مثل رادیو و حتی خبرگزاری ها یا اطلاعاتی که ممکن است با بلندگو در خیابان ها اعلام شود تا در صورت هشدار و دستور تخلیه، به سرعت محل را ترک کنید و جان خود و خانواده را نجات دهید.

او ادامه داد:‌ قبل از ترک منزل گاز، برق و آب را قطع کرده و سپس به ارتفاعات همچون بالای تپه بروید. در محل‌هایی پناه بگیرید که دور از رودخانه، نهر و جویبار باشد. بهتر است از جویبار، رودخانه ها، کانال خالی، فاضلاب، تنگه‌ها حتی اگر آرام هستند دور شوید، چون امکان طغیان آب وجود دار د.

 دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد:‌ هنگام وقوع سیل یا سیلاب وارد آب که ارتفاعش بیش از زانوی شماست نشوید. به هیچ عنوان  در جریان سیل راه نروید و یا در آن شنا نکنید و وارد سیلاب نشوید، زیرا احتمال دارد در تماس با خطوط نیروی برق دچار برق گرفتگی شوید و البته ممکن است جریان سیلاب به یکباره قوی شده و باعث غرق شدگی شود. در هنگام وقوع سیل درختان محل امنی برای بالا رفتن و پناه گرفتن نیستند و در صورت طغیان آب باید از آنها فاصله گرفت. چون احتمال شکستن درختان وجود دارد.

دهقانی اظهار کرد:‌ تا حد ممکن در سیلاب رانندگی نکنید زیرا در بیشتر خودرو‌ها ارتفاع ١٥ سانتیمتر آب می‌تواند به کف اتومبیل برسد و کنترل آن را مختل کند یا حتی باعث توقف حرکت آن شود. خودرو و وسیله‌نقلیه، محل امنی در مقابل سیل نیست و اگر وسیله‌نقلیه (به علت فرورفتن در آب یا گل) از حرکت ایستاد فوری باید آن را ترک کنید.

سیلاب

هشدارهایی که سلامتتان را در هنگام سیل تضمین می‌کند

 دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر رعایت برخی نکات بهداشتی در هنگام بروز سیل یا سیلاب اظهار کرد:‌ از آب سیل برای شستن ظروف، دست و صورت، تهیه غذا و نوشیدن و حتی شستن لباس استفاده نکنید.مراقبت‌های بهداشتی فردی و عمومی و بهداشت آب و غذا را انجام داده و دستها را مرتب با آب و صابون بشویید.

او ادامه داد: برای پیشگیری از مسمومیت و بیماری و حفظ سلامتی و به دلیل احتمال آلودگی مواد غذایی از غذا‌های کنسرو شده و آب معدنی یا از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.

20 توصیه بهداشتی برای حفظ سلامتی در سیل و سیلاب/ نکاتی که جانتان را در بارش های سیل آسا نجات می دهد

 بیماری‌های که پس از وقوع سیل جانتان را تهدید می‌کند

دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به خطر ابتلا به برخی بیماری ها بعد از وقوع سیل گفت:‌ پس از وقوع سیل، احتمال ابتلا به تب تیفوئید یا حصبه، وبا، هپاتیت A، لپتوسپیروزیس، ‌مالاریا و تب دنگی وجود دارد. سیل زدگان به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ناشی از آلودگی آب و غذا و بیماری‌های ناشی از ناقلین آب را قبل از مصرف بجوشانند و مواد غذایی را به خوبی بپزند. هموطنان در صورت مشاهده تب ادامه‌دار، سردرد، یبوست، تهوع و کاهش اشتها، اسهال آبکی با دفعات بالا، تهوع و استفراغ  سریعات به درمانگاه مراجعه کنند.

دهقانی افزود: پس از بروز سیل ممکن است برخی بیماری‌های عفونی شیوع پیدا کند، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها مواد خوراکی و غذایی را که به آب سیل آلوده شده‌اند حتماً دور بریزید.

حمله مارها پس از سیل

خطر حمله جوندگان و گزش مار پس از وقوع سیل

او با اشاره به خطر حمله برخی جانواران پس از وقوع سیل و آب گرفتگی شهرها و روستاها گفت: هموطنان عزیز در صورت بازگشت به منزل بسیار مراقب باشید زیرا ممکن است با برخی حیوانات وحشی از جمله جوندگان و مارها مواجه شوید. در طول سیل مارها و جوندگان خانه خود را از دست می دهند، لذا برای یافتن پناهگاه جدید و غذا به داخل خانه‌ها می­روند. برای بیرون رفتن از منزل از چکمه های کاری مناسب و شلوار بلند برای محافظت از پاها و دستکش استفاده کنید و با پای برهنه  راه نروید و بدون دستکش به گل و لای دست نزنید.

دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در صورت زخمی شدن بلافاصله تمام زخم ها را با صابون و آب پاک کنید. اگر دچار مار گزیدگی شدید پوست اطراف محل گزیدگی را نشویید و آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید، تا رسیدن نیروهای اورژانس بنشینید و یا دراز بکشید و عضو دچار گزیدگی را پایین تر از سطح قلب قرار دهید و روی محل گزیدگی یک پارچه تمیز بیندازید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار