تابناک گیلان/ معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه اصناف و مراکز صنعتی از فردا باید با ثبت نام در سایت وزارت بهداشت و امضای تعهدنامه مجوز بازگشایی بگیرند و در غیر این صورت، فعالیت آن‌ها غیرقانونی است و بازرسان نیروی انتظامی، تعزیرات، وزارت بهداشت و بازرسان بخش خصوصی بر کار اصناف و واحد‌های صنعتی بر این امر نظارت دارند.
کد خبر: ۸۳۸۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵ 11 April 2020
 
تابناک گیلان/ معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه اصناف و مراکز صنعتی از فردا باید با ثبت نام در سایت وزارت بهداشت و امضای تعهدنامه مجوز بازگشایی بگیرند و در غیر این صورت، فعالیت آن‌ها غیرقانونی است و بازرسان نیروی انتظامی، تعزیرات، وزارت بهداشت و بازرسان بخش خصوصی بر کار اصناف و واحد‌های صنعتی بر این امر نظارت دارند.
 
 
 
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه اصناف و مراکز صنعتی از فردا باید با ثبت نام در سایت وزارت بهداشت و امضای تعهدنامه مجوز بازگشایی بگیرند و در غیر این صورت فعالیت آن‌ها غیرقانونی است.

به گزارش «تابناک»؛ محسن فرهادی در نشست خبری با اصحاب رسانه ـ که آنلاین برگزار شد ـ در این باره گفت: از روز شنبه (۲۳ فروردین) در همه استان‌های کشور، جز تهران گام دوم فاصله گذاری اجتماعی با رعایت الزامات سلامت محیط کار در واحد‌های صنفی اجرا می‌شود و در تهران با توجه به شرایط جمعیتی این برنامه از سی ام فروردین اجرایی خواهد شد؛ گامی که بر اساس آن واحد صنفی یا صنعتی در راستای ارائه خدمت هم باید سلامت خود و مشتریان را تامین کند و هم فعالیت اقتصادی خودش را انجام دهد.

وی افزود: از فردا صبح همه مالکان، مدیران و متصدیان واحد‌های صنفی و صنعتی، مثلا مسئول نانوایی نه کارگران آن، باید به سایت وزارت بهداشت، به آدرس salamat.gov.ir مراجعه و اطلاعات خودشان را شامل کد ملی، آدرس و مشخصات واحد صنفی و صنعتی وارد کنند و تعهد دهند که مقررات بهداشتی را رعایت می‌کنند و می‌توانند با رعایت شرایط بهداشتی فعالیت خودشان را منطبق کنند.
 
اصناف بدون مجوز وزارت بهداشت و امضای تعهدنامه اجازه بازگشایی ندارند/ نسخه دوم پروتکل ها بارگزاری شده است/ زباله های خانگی هم عفونی محسوب می‌شوند

فرهادی با تاکید بر اینکه هیچ جای دنیا نظارت ۲۴ ساعته ممکن نیست، گفت: گام دوم فاصله گذاری اجتماعی زمانی موفق می‌شود که تمام کسانی که ذی نفع هستند یعنی همه خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان و آحاد مردم مشارکت داشته باشند. در این صورت می‌توانیم موفقیت این برنامه را در ریشه کنی کرونا محقق کنیم. هیچ جای دنیا نمی‌توانند ۲۴ ساعته نظارت داشته باشیم، مگر اینکه خود مردم الزامات بهداشتی را رعایت کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه در این برنامه همه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برای تدوین این برنامه همکاری خوبی داشتند، گفت: اصناف و مراکز صنعتی با ثبت نام در سایت وزارت بهداشت می‌توانند مجوز فعالیت بگیرند و در غیر این صورت مجوز فعالیت نخواهند داشت و از فعالیتشان جلوگیری می‌شود. خیلی قصد تعطیل کردن و پلمب نداریم اما بازرسان نیروی انتظامی، تعزیرات، وزارت بهداشت و بازرسان بخش خصوصی بر کار اصناف و واحد‌های صنعتی نظارت خواهند داشت.
 
الزاماتی که نانوایی ها باید رعایت کنند، مثالی بود که فرهادی در تشریحش گفت: بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی اصناف از قبل بوده و اکنون با توجه به شرایط کرونا به روز رسانی شده است. بسیاری از این اقدامات جدید خرجی ندارد و از آن‌ها نخواسته ایم کار عمرانی انجام دهند؛ مثلا در نانوایی‌ها (یا بسیاری از اصناف) گفته ایم که حق گرفتن پول نقد ندارند باید دستگاه پوز داشته باشند. باید جلوی نانوایی یا واحد صنفی میزی گذاشته شود که مردم وارد نشوند و مردم باید به رعایت فاصله اجتماعی حداقل یک متری تشویق شوند. در مورد نانوایی فقط کسی که نان به مردم می‌دهد باید ماسک و دستکش داشته باشد و شاطر و بقیه کادر نانوایی ملزم به استفاده از این وسایل نیستند. گذاشتن میز بیرون نانوایی هم ممنوع است.
 
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به سوال «تابناک» در خصوص چگونگی تهیه پروتکل ها گفت: سعی کردیم با تمامی دستگاه ها تعامل کنیم، به این صورت که نظرات اولیه توسط متخصصان طب کار گردآوری شد و بعد با اصناف و دستگاه ها تعامل صورت گرفت تا نهایی شود. مثلا در مترو با شهرداری و شرکت مترو این کار انجام شد و برای اتوبوس های بین شهری پروتکل با نظر راه و شهرسازی تهیه شد. در کل مشاغل هم اتاق اصناف که در کنار همکاران ما در وزارت بهداشت در صف اول هستند، نقش بسزایی در تهیه این طرح داشتند و در نهایت، نسخه دوم پروتکل ها بارگذاری شده است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگر «تابناک» در خصوص ایراداتی که به برخی پروتکل ها وارد شده و راه رفعشان گفت: نسخه دوم پروتکل ها را آن هم تنها ساعاتی پیش بارگذاری کردیم و اینکه چگونه برخی فرصت ایراد گرفتن به آنها را یافته‌اند محل تعجب است؛ اما باید تاکید کنیم این پروتکل ها ماحصل یک هفته کار شبانه روزی و واقعی است و شاید غلط املایی یا تایپی یا حتی جمله بندی داشته باشد، اما هیچ تعصبی در آنها وجود ندارد و هر ایرادی اصناف به آنها بگیرند آماده تغییر هستیم. البته تنها یک اشکال در این خصوص وجود دارد؛ اینکه نسخه قبلی را دانلود کرده‌اند و نمی‌دانیم چگونه بارگزاری نسخه جدید را به اطلاع شان برسانیم.
 
فرهادی در ادامه به تهیه راهنما برای برخی اصناف که مشمول بازگشایی نمی‌شوند هم اشاره کرد و گفت: ما حتی برای دانشگاه ها و حتی مدارس هم راهنما تهیه کردیم که قرار نیست بارگذاری و اجرا شوند. البته این پروتکل ها بارگذاری نشده اما پروتکل سالن های سینما و تئاتر هم از این دست است که راهنمایش تهیه شده؛ اما قرار نیست اجرایی شود. این فرایند ادامه‌دار است و بسته به تصمیمات، ممکن است تغییراتی در مشاغل مشمول این گام هم به وجود آید. مثلا اخیرا تالارهای پذیرایی خواسته‌اند شکل کارشان را تغییر داده و غذای بیرون بر عرضه کنند.
 
اصناف بدون مجوز وزارت بهداشت و امضای تعهدنامه اجازه بازگشایی ندارند/ نسخه دوم پروتکل ها بارگزاری شده است/ برای آنهایی که مشمول بازگشایی نیستند هم راهنما تهیه کرده‌ایم/ زباله های خانگی هم عفونی محسوب می‌شوند

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت گروه های دیگر جامعه مانند زباله گردها گفت: در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا، نامه مکتوبی به شهرداری و سازمان محیط زیست زدیم و اعلام کردیم که باید از فعالیت زباله گرد‌ها جلوگیری کنند. بسیاری از این افراد سنین پایینی دارند و مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند و آنان را به کار‌هایی وامی‌دارند که خطرناک است و انتقال ویروس کرونا زباله گرد‌ها و افراد مرتبط با آن‌ها را تهدید می‌کند و می‌بایست فعالیتشان متوقف شود، اما ضمن احترام به همکاران در شهرداری ها، اتفاقی نیفتاد.
 
وی افزود: مسئولیت این امر متوجه آنهایی است که این افراد را وادار به زباله گردی می‌کنند و همچنین آنهایی از فعالیت آن‌ها جلوگیری نمی‌کنند. زباله گردی به هر شکلی که باشد باید متوقف شود، زیرا زباله‌ها به شکلی که باشد در وضعیت فعلی عفونی تلقی می‌شوند و مشکوک به آلودگی به ویروس کرونا هستند. همه زباله‌ها در شرایط فعلی عفونی تلقی می‌شوند، چه زباله‌های بیمارستانی و چه زباله‌های خانگی و تا زمانی که شرایط بهداشتی بعد از امحای زباله و طی مراحل بازیافت انجام نشده باشد قطعا همه این پسماند‌ها عفونی هستند.
 
فرهادی در ادامه گفت: همه این موارد در پروتکل های دفع پسماندها آمده است. مثلا تاکید شده که جمع آوری دستی زباله ممنوع است و کارگران جمع آوری زباله باید لباس محافظتی کامل داشته باشند. زباله گردی نیز در همه شهر‌ها و روستا‌ها به طول کلی ممنوع است و شهرداری مسئول ممانعت از این کار و مسئول دفع بهداشتی زباله‌ها هستند. دفع زباله‌ها نیز باید به شکل سوزاندن باشد، به جز اقلامی که برای بازیافت تفکیک می‌شود. البته بازیافت دستی و جداسازی دستی هم ممنوع است و حتما باید از تکنولوژی جدید برای این کار استفاده شود، ولی می‌توان مثلا شیشه‌ها را ذوب و بازیافت کنند.

وی در خصوص زباله‌های بیمارستانی گفت: این زباله ها هم باید در محل بیمارستان بی خطرسازی و بعد تحویل شوند. از مردم در همه شهر‌ها و روستا‌ها هم می‌خواهیم در دفع زباله‌های خود دقت بیشتری داشته باشند و زباله‌ها را در کیسه‌های دربسته بگذارند و گره بزنند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص انتقال کرونا از طریق آب، گفت: امکان حضور ویروس در آب هست. باید در تصفیه خانه‌ها پروتکل مراکز آب و فاضلاب رعایت شود و اصول تصفیه آب و دفع بهداشتی فاضلاب در نظر گرفته شود. با توجه به حساسیت آب شرب در پروتکل بهداشتی وزارت بهداشت آمده است که میزان کلر در تصفیه خانه‌ها باید از نیم درصد به ۸ دهم درصد افزایش یابد. در این صورت ویروس کرونا یا کاملا از بین می‌رود یا غیر فعال می‌شود؛ بنابراین، از نظر آب شرب تصفیه شده نگرانی وجود ندارد. پروتکل دفع بهداشتی فاضلاب نیز ابلاغ شده و اجرا می‌شود.

فرهادی درباره اجرای طرح ترافیک در گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی در تهران گفت: وزارت بهداشت مخالفت خود را با اجرای طرح ترافیک در تهران در ستاد ملی کرونا اعلام کرده است، زیرا اگر این طرح اجرا شود مردم برای تردد و رفتن سر کار مجبورند یا از تاکسی استفاده کنند، یا اتوبوس یا مترو که در همه آن‌ها احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

وی افزود: در مورد تاکسی‌ها ابلاغ شده است که در صندلی عقب پیش از دو نفر نمی‌توانند سوار کنند، اتوبوس‌ها نیز باید با نصف ظرفیت و با رعایت فاصله در نشستن صندلی‌ها فعالیت کنند و در مترو‌ها هم فرد ایستاده‌ای نباشد و در صندلی‌ها فاصله نیم تا یک متری رعایت شود. اجرای این پروتکل‌ها موجب صف می‌شود بنابراین از شهرداری خواسته ایم فعلا طرح ترافیک را اجرا نکند و فکر هم نمی‌کنیم از فردا اجرای طرح ترافیک در تهران شدنی باشد.

اصناف بدون مجوز وزارت بهداشت و امضای تعهدنامه اجازه بازگشایی ندارند/ نسخه دوم پروتکل‌ها بارگزاری شده است/ برای آن‌هایی که مشمول بازگشایی نیستند هم راهنما تهیه کرده‌ایم/ همه زباله‌ها «عفونی» تلقی می‌شوند حتی زباله خانگی/ مخالفت وزارت بهداشت با اجرای طرح ترافیک در تهران
 
فرهادی درباره انتقال ویروس کرونا از توالت گفت: ویروس کرونا از طریق هوا منتشر نمی‌شود، اما در توالت و دستشویی‌ها احتمال انتقال از طریق دستگیره، روشویی و متعلقات آن وجود دارد. همچنین احتمال انتقال ویروس از طریق ادرار و مدفوع هم هست. البته گندزدایی در توالت‌ها با استفاده از آب ژاول امکان پذیر است و گندزدایی با آب ژاول یا همان وایتکس به نسبت یک به ۹۹ درصد باید انجام شود. برای گندزدایی اماکن عمومی بهتر است از مواد شیمیایی مرغوب تری استفاده شود. البته دارندگی و برازندگی؛ اما اگر مواد شیمیایی استاندارد نباشد، می‌توان از ضدعفونی کننده‌های الکلی استفاده کرد و اگر این مواد هم نبود می‌توان از مواد ضدعفونی کننده بر پایه آب ژاول و وایتکس که عوارض تنفسی دارد استفاده شود.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص راهنماهای بهداشتی در اماکن مذهبی گفت: در سخنان مقام معظم رهبری نیز شنیدیم که توصیه فرمودند: مردم در منازل خودشان دعا کنند اگر اماکن مذهبی بسته باشند، مشکلات کمتری در انتقال ویروس خواهیم داشت، اما اگر بسته نباشند یکی از راهنما‌ها به این بخش مربوط است که با تعامل با سازمان حج و زیارت این پروتکل‌ها اجرایی می‌شود. راهنما‌های بهداشتی در اماکن مذهبی می‌تواند به روز شود، اما رعایت اصول بهداشتی در این اماکن سخت‌تر از جا‌های دیگر است و در روز‌های آینده تکلیف آن مشخص می‌شود.

وی با اشاره به ماه رمضان، افزود: ما تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و در آن زمان نیز موارد لازم در نظر گرفته می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار