معاون سلامت دامپزشکی آذربایجان غربی گفت:پیش بینی میشود ۳ میلیون راس دام سبک و ۳۲۰ هزار راس دام سنگین واکسینه و ایمن سازی شوند.
کد خبر: ۸۳۶۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴ 05 April 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ،سید غلامرضا ملکی معاون سلامت دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: فاز اول مایه کوبی دام‌های سبک و سنگین استان علیه بیماری تب برفکی از اول فروردین ماه سال ۹۹ در سطح دامداری‌های استان آغاز شده است.

او افزود: پیش بینی میشود در صورت همکاری دامداران نزدیک به ۳ میلیون راس دام سبک و ۳۲۰  هزار راس دام سنگین در کلیه واحد‌های اپیدمیولوژیک با همکاری بالغ بر ۱۰۰ مرکز مایه کوبی بخش خصوصی و نظارت اکیپ نظارتی بخش دولتی در این فاز واکسینه و ایمن سازی گردند.

ملکی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کنترل بیماری فوق العاده مسری و مهلک تب برفکی، علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی – قرنطینه‌ای، واکسیناسیون مرتب و دوره‌ای جمعیت حساس دام‌ها استان است، گفت: دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، تردد نکردن در میادین دام سنتی، واکسیناسیون به موقع و ضد عفونی دامداری‌های خود در کنار ادارات دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

معاون سلامت دامپزشکی آذربایجان غربی از دامداران خواست برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری، همکاری و تعامل لازم را با گروه‌های دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی و سایر خدمات دامپزشکی داشته باشند و همچنین برای اطمینان از پوشش حداکثری این واکسیناسیون از خرید و فروش و جابجایی دام‌ها در مدت زمان اجرای طرح خودداری کنند.

او تصریح کرد: دامداران استان در خصوص واکسیناسیون دام‌های سنگین خود با ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم امنیت ناشی از مایه‌کوبی فاز‌های قبلی را حفظ کنیم.

معاون سلامت دامپزشکی استان بیان کرد: دامداران از خریداری و جابه‌جا کردن دام بدون رعایت ضوابط بهداشتی – قرنطینه‌ای خودداری کرده و رعایت اصول بهداشتی در محل دامداری خود از جمله فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی محل ورودی دامداری را اجرا کنند.

بیماری تب برفکی به عنوان مسری‌ترین و مهم‌ترین بیماری اقتصادی در صورت بروز نقش مهمی در افت تولید انواع فرآورده‌های پروتئینی با منشاء دامی، شیر و فرآورده‌های آن خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار