کد خبر: ۸۳۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷ 26 August 2015

رییس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی از تولید واکسن سیاه سرفه تا پایان سال جاری پس از توقف پنج ساله خبرداد.

به گزارش ایرنا، حمید کهرام روز سه شنبه همزمان با دومین روز از هفته دولت، در جمع خبرنگاران به برنامه های پیش روی این موسسه اشاره کرد و گفت: تا پایان سال جاری 10 طرح در دست اقدام است که یکی از مهمترین آن ها تولید مجدد واکسن سیاه سرفه است.

وی افزود: این واکسن قبل از این توسط این موسسه تولید می شد ولی به دلیل ضعف در تولید آن و تکنولوژی قدیم تولید این واکسن، حدود پنج سال تولید آن متوقف شد ولی با برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم بتوانیم این واکسن را تا پایان سال جاری مجدد وارد بازار کنیم.

وی کیفیت بخشی به واکسن بروسلوز (تب مالت) را طی دو برنامه از دیگر برنامه های این موسسه در سالجاری دانست و اظهار داشت: بیش از 30 سال از تولید واکسن بروسلوز در کشور ما می گذرد که متاسفانه پس از طی این مدت طولانی هنوز این واکسن با روش های قدیمی تولید می شود که با قدم بلندی که برای فرمانتوری شدن تولید این واکسن داریم علاوه بر اینکه این واکسن با تکنولوژی روز دنیا تولید می شود، کیفیت واکسن و ماندگاری آن بسیار بالا می رود.

کهرام طولانی کردن عمر قفسه ای این واکسن را بخش دوم برنامه تولیدی این واکسن عنوان کرد و گفت: تضمین کیفیت این واکسن پس از تولید حدود دو ماه به طول می انجامد که پس از دریافت این تضمین واکسن فقط فرصت چهار ماهه برای مصرف دارد که عمر قفسه ای نسبتا کوتاهی را دارد.

وی افزود: با تغییر تکنولوژی های انجام شده عمر قفسه ای این واکسن به هشت ماه خواهد رسید ولی هنوز تضمین کیفیت این محصول انجام نشده و به تولید انبوه نرسیده است.

***واکسن فلج اطفال نماد موسسه رازی است

رییس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: تولید آزمایشگاهی واکسن IPV (واکسن فلج اطفال) در دست اجرا است بطوریکه از 40 سال پیش تا کنون این واکسن به صورت قطره ای و خوراکی در کشور مصرف می شود ولی طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی بایستی تا دو سال آینده این واکسن به صورت تزریقی در تمام دنیا تبدیل شود.

وی اضافه کرد: ویروسی که در این واکسن استفاده می شود ویروس زنده و به صورت خوراکی مصرف می شود تا بدن به آن ایمنی پیدا کند بطوریکه از حدود 15 سال پیش تا به امروز ابتلا به فلج اطفال در کشور ما مشاهده نشده است.

کهرام گفت: در حالیکه در کشورهای همسایه شرقی و غربی ما این بیماری به مراتب دیده می شود و مسافران از آن کشورها این ویروس را وارد کشور ما می کنند ولی به دلیل ایمنی بالا در کشور ما هیچ مشکلی به وجود نمی آید.

وی با اشاره به اینکه واکسن فلج اطفال نماد موسسه رازی است، افزود: این واکسن پیچیده ترین واکسنی است که در موسسه تولید می شود و با تبدیل شدن روش استفاده از این واکسن از خوراکی به تزریقی، ویروس این بیماری از زنده به کشته شده تبدیل می شود.

وی گفت: هم اکنون به شدت برای دست یابی به این تکنولوژی در حال کار هستیم و حدود 80 درصد پیشرفت داشته ایم تا بتوانیم آن را به صورت آزمایشگاهی تولید کرده و در سال 95 به سمت تولید صنعتی این واکسن برسیم.

رییس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی روغنی کردن واکسن تب برفکی را از دیگر برنامه های این موسسه در سال جاری برشمردو افزود: بیماری تب برفکی یکی از خطرناک ترین بیماری ها در دام سنگین است و با تولید این واکسن به روش جدید ایمنی زایی آن در دام طولانی تر می شود.

وی تولید واکسن های آنتروتوکسمی به روش جدید و واکسن prp که واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک است را از دیگر برنامه های موسسه دانست و اظهار داشت: طاعون نشخوارکنندگان حدود دو ماه پیش در بعضی از مناطق کشور مقداری شیوع یافت که چون تولید این واکسن توسط موسسه کم بوده و به روش کشت بافت تولید می شود باید به سوی تولید فرمانتوری شدن (تولید انبوه با استاندارد جهانی) برود تا تولید انبوه برای مصرف همگانی دام ها را داشته باشیم.

وی مقاوم شدن این واکسن به گرما را از دیگر طرح ها دانست و بیان کرد: هم اکنون از لحاظ نیاز به این واکسن بازار اشباع شده در حالیکه از لحاظ این واکسن همیشه کمبود داشته ایم.

وی بیشترین نیاز به این واکسن را در دو دوره از بهمن تا اردیبهشت هر سال و از شهریور تا آبان ماه دانست و افزود: با تمهیدات انجام شده حدود شش ماه است که انبارهای ما از این واکسن اندوخته شده است.

کهرام اضافه کرد: همچنین تولید واکسن تب سه روزه در کشور که یکی از بیماری های مهم گاوها است، یکی دیگر از طرح های سال جاری است که تا قبل از این، این واکسن از خارج وارد می شد.

***واکسن بروسلوز مورد نیاز کشور در شش ماهه اول سال تولید شد

کهرام یکی دیگر از واکسن های مهم و مورد نیاز در بخش دام کشور را واکسن بروسلوز عنوان کرد و گفت: در سال گذشته این بیماری به نسبت در کشور افزایش یافت که منجر به افزایش تولید این واکسن در کشور شد بطوریکه تمامی واکسن مورد نیاز شش ماهه اول سال توسط این موسسه تولید شده است.

وی افزایش 50 درصدی واکسن گامبرو را از دیگر برنامه های سال جاری دانست و افزود: با این میزان افزایش 30 درصد واکسن مورد نیاز بازار را تولید می کنیم.

موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی از 90 سال پیش تاسیس شده و امسال برای پاسداشت نودمین سال تاسیس آن در دی ماه سالجاری مراسمی برگزار می شود که در آن ضمن رونمایی از تمبر یادبود موسسه از کتاب تاریخچه موسسه نیز رونمایی می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار