دادگستری اردبیل: با متخلفان برخورد می‌کنیم
رییس کل دادگستری استان اردبیل گفت: با متخلفان و افرادی که در دفن اصولی پسماندهی بیمارستانی کوتاهی کرده باشند، برخورد می‌شود.
کد خبر: ۸۳۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵ 04 April 2020

به گزارش تابناک اردبیل،‌ پخش تصاویر و فیلم‌هایی از رها شدن مقادیر قابل توجهی از پسماندهای بیمارستانی از جمله ماسک ، کلاه و کاور پرستاری در مزارع حاشیه یکی از روستاهای اردبیل موجب حساسیت و نگرانی افکار عمومی و مطالبه عمومی برای رسیدگی سریع به رفع این معضل شده است.

این تصاویر در بین شهروندان اردبیلی از آن جهت نگران‌کننده‌تر شده که در تصاویر گله گوسفندانی مشاهده می‌شود که در میان پسماندهای بیمارستانی مشغول چرا و تعلیف هستند.

محل دفن زباله شهرستان اردبیل در ۱۵ کیومتری شهر اردبیل و در نزدیکی روستای طالب‌قشلاقی قرار گرفته است، این محل همچنین نزدیک چندین روستای پرجمعیت شهرستان اردبیل واقع بوده و محلی است که چندان از نظر بهداشتی استاندارد نمی‌باشد.

نبود دفن بهداشتی زباله‌ها در این محل باعث می‌شود که زباله‌ها با وزش باد در اطراف این محل بویژه مزارع روستاهای همجوار پراکنده شده و محیط زیست را آلوده سازد.

آخرین مورد این وضعیت غیربهداشتی مربوط به اواخر اسفندماه می‌شود که حجم قابل توجهی از زباله‌های بیمارستانی به صورت غیر اصولی در طبیعت رها شده و با وزش باد به دشت و مزارع پراکنده شده است.

اینکه آیا این وسایل بیمارستانی مربوط به پرستاران و پزشکان مشغول در بخش‌های کرونا بوده و یا خیر؛ هنوز معلوم نیست ولی به هر حال رها شدن آن و دفن غیر اصولی این زباله‌ها  تهدیدی جدی برای محیط زیست و بهداشت و سلامت جامعه است.

کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر پسماندهای بیمارستانی رها شده  با این حجم در طبیعت مربوط به بخش‌های درمانی بیماری کرونا  باشد می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شوده و بر مسوولان است تا سریعا برای رفع  این خطر اقدام کنند.

در پیگیری موضوع پراکنده شدن  پسماندهای بیمارستانی، جعفر آسوده دهیار روستای طالب قشلاقی گفت که در روزهای اخر اسفند موضوع پخش شدن این زباله‌ها در دشت و مزارع روستا  توسط چوپان‌ها به شورای روستا گزارش شد و بلافاصله موضوع به بخشداری ، فرمانداری و استانداری اطلاع‌رسانی شد.

وی بیان‌کرد: گروهی از طرف مرکز استان به محل آمده و بازدید از وضعیت داشتند اما هنوز پس از گذشت بیش از ۲۰ روز اقدامی برای پاکسازی منطقه نشده است.

خبرنگار ایرنا در این رابطه با مسعود امامی یگانه، فرماندار اردبیل تماس تلفنی گرفت که وی گفت: متاسفانه دفن زباله‌ها در محل فعلی مناسب نبوده و چندین بار در این زمینه به شهرداری تذکر داده شده است.

امامی افزود: از شهرداری خواسته شده تا در محل دفن زباله اردبیل در نزدیکی روستای طالب قشلاقی می‌بایست اصول بهداشتی و دفن اصولی رعایت شود.

وی با اشاره به موضوع پراکنده شدن پسماندهای بیمارستانی در منطقه گفت: جلساتی در این زمینه برگزار شده و تیم کارشناسی فردا به محل اعزام و پس از گزارش آنها تصمیم مقتضی گرفته خواهد شد.

در این حال سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردبیل با اشاره به این موضوع گفت: بر اساس اعلام مسوولان قضایی استان ، شهرداری  موظف به دفن اصولی پسماندها شده است.

فاضل عبدی روز پنجشنبه اظهارداشت: این اداره از زمان شیوع بیماری ویروسی کرونا، موضوع نظارت بر پسماندهای عفونی در محل دفع زباله شهری اردبیل را طبق شیوه‌نامه‌های ابلاغی سازمان مرکزی در کارگروه مدیریت پسماند مطرح کرده است. 

وی افزود: در ۲ هفته گذشته ۲ اخطاریه زیست محیطی در خصوص انجام مدیریت صحیح و اصولی پسماندها بویژه پسماندهای عفونی به سازمان مدیریت پسماند شهرداری اردبیل صادر شده است.

عبدی گفت: پیرو این اخطاریه‌ها و پیگیری موضوع از سوی فرماندار اردبیل به عنوان رییس کارگروه مدیریت پسماند و ورود مقام قضایی به موضوع، شهرداری موظف به دفن اصولی پسماندها و پاکسازی محل شده و این اقدام همزمان با روز طبیعت شروع کرده است.

 وی با اشاره به اینکه حفاظت محیط زیست شهرستان اردبیل تا حصول نتایج لازم و رفع آلودگی مراتب را با جدیت پیگیری می‌کند از شهروندان خواست با رعایت مسائل زیست محیطی و عدم رهاسازی پسماندهای عفونی شامل ماسک و دستکش یکبار مصرف در خیابان و معابر در مدیریت این پسماندها همکاری کنند.

در این حال رییس کل دادگستری استان اردبیل هم از بررسی موضوع توسط تیم کارشناسی در منطقه خبر داده  و افزود: با متخلفان و افرادی که در دفن اصولی پسماندهی بیمارستانی کوتاهی کرده باشند، برخورد می‌شود.

ناصر عتباتی گفت:  قاضی ویژه رسیدگی به جرائم بهداشتی دادسرای اردبیل به همراه مدیرعامل سازمان پسماند و کارشناسان محیط زیست برای بررسی مسئله به محل اعزام شده و ضمن بررسی موضوع و صدور دستورات لازم با متخلفان که در امر بهداشت مردم کوتاهی کرده‌اند، برخورد خواهد شد.

در این حال مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اردبیل هم  گفت: زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها، توسط بخش خصوصی بوسیله دستگاه‌های مکانیزه بی‌خطرسازی شده و به صورت پرس‌شده جمع آوری و به محل دفن دایمی انتقال می‌یابد.

سیامک فولادی از مراکز درمانی خصوصی و مطب‌ها خواست نسبت به تفکیک زباله‌های عادی و زباله‌های حاوی کاور و سایر تجهیزات درمانی خود اقدام کنند.

او بیان‌کرد: این مراکز می‌بایست با جمع‌آوری و تفکیک زباله‌های خود در کیسه‌های جداگانه، موجب بروز اشکالاتی در دفن زباله‌ها نشوند و  در غیر این صورت پیگیری‌های قانونی انجام خواهد گرفت.

دکتر علیرضا پوستی هم اظهارکرد: از محل دائمی دفن زباله در نزدیکی روستای طالب قشلاقی اردبیل بازدید شده و مشخص شد که منشاء پسماندهای  پراکنده در اطراف روستا این محل نبوده‌است.

وی بیان‌کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که رهاسازی زباله‌های بیمارستانی ازسوی افرادی در نزدیکی محل دفن زباله صورت گرفته تا به نظر برسد منشاء زباله از محل دفن بوده است.

به گفته وی، بین محل دفن دائم زباله و محلی که زباله‌های بیمارستانی رها شده بودند، فاصله زیادی وجود دارد و دشتی کاملا عاری از زباله مابین این ۲ مکان وجود دارد که نشان می‌دهد منشاء این زباله‌های رهاشده، محل دفن دائم نیست.

وی اضافه کرد: زباله‌های بیمارستانی پس از بی‌خطرسازی توسط نیروهای زحمتکش شهرداری دفن می‌شوند و انتقال آنها در بسته‌بندی‌های خاصی انجام می‌شود که بسیار محکم و مطمئن هستند.

پوستی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر و با شیوع بیماری کرونا، حتی زباله منازل هم عفونی محسوب می‌شود، باید جمع‌آوری، انتقال و دفن زباله با دقت و سرعت بیشتری صورت پذیرد.

وی همچنین از پاکسازی دشت طالب‌قشلاقی ازسوی ماموران شهرداری اردبیل خبر داد.

کارشناسان معتقدند که در این اوضاع کرونایی مسوولان می‌بایست بیش از گذشته در مورد بهداشت محیط حساس بوده و نظارت کافی بر امور داشته باشند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار