سخنگوی وزارت بهداشت
«به زودی گام سوم فاصله گذاری در کشورمان به اجرا درخواهد آمد»؛ سخنگوی وزارت بهداشت کشورمان با تاکید بر این نکته گفت: در این گام هوشمندسازی فاصله گذاری در دستور کار قرار خواهد گرفت که پایه آن اتکا به فناوری های اطلاعات و ارتباطات است و زیرساخت آن فراهم شده.
کد خبر: ۸۳۵۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰ 02 April 2020
تابناک اجتماعی«به زودی گام سوم فاصله گذاری در کشورمان به اجرا درخواهد آمد»؛ سخنگوی وزارت بهداشت کشورمان با تاکید بر این نکته گفت: در این گام هوشمندسازی فاصله گذاری در دستور کار قرار خواهد گرفت

به گزارش «تابناک»؛ دکتر کیانوش جهانپور در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه (به صورت آنلاین) ضمن تقدیر از همراهی مردم کشورمان روز طبیعت را در خانه ماندند و بیرون نرفتند، ابراز امیدواری کرد در سایه این همراهی و به مدد الهی بتوانیم هرچه سریعتر به فاز کنترل و مهار بیماری برسیم.
 
به زودی گام سوم فاصله‌گذاری آغاز می‌شود؛ «فاصله‌گذاری هوشمند»/ هیچ دارویی در هیچ جای جهان با «اینستاگرام» عرضه نمی‌شود!/ استقبال مردم از ماندن در خانه در سیزده بدر فراتر از انتظار بود
 
سخنگوی وزارت بهداشت کشورمان در پاسخ به سوال «تابناک» در خصوص استقبال مرم از ماندن در خانه در روز سیزده بدر گفت: آخرین گزارش ها حکایت از آن دارد که امروز حضور مردم در شهرهای بزرگ و متوسط و حتی شهرهای کوچک در خارج از منازل به شدت محدود بوده و استقبال عمومی مردم از توصیه های ویژه این روز را شاهد بوده‌ایم.
 
وی افزود: البته در این خصوص عدد نداریم و برای طرح گزارش کمی لازم است، گزارش های مراجعی مانند نیروی انتظامی و وزارت کشور دریافت و تجمیع شود؛ اما به صورت کیفی شاهد مشارکتی فراتر از انتظار بوده‌ایم، به گونه ای که کمترین تخلف رخ داده و کمترین برخورد قانونی رقم خورده است.
 
جهانپور در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای مطرح توسط یکی از اعضای هیات علمی در خصوص کشف دارو گفت: اینکه ایشان ادعا کند دارویی که قبلا در چین و ژاپن تست شده را ساخته و این ادعا را در اینستاگرام منتشر کند قطعا در هیچ جای جهان و هیچ محفل آکادمیکی پذیرفته نیست و هر جا طرح شود، تاکید خواهند کرد که غیرحرفه ای و ناپسند است، چون روال تایید دارو و ورود آن به فهرست داروها مشخص است، هیچ روالی برای ورود به زمره داروها با استفاده از اینستاگرام وجود ندارد!
 
وی افزود: این روال را قبلا در خصوص برخی طب های ادعایی هم شاهد بودیم و حالا در طب مدرن هم شاهد شکل گیری آن هستیم. دوستانی که بر خلاف اخلاق پزشکی و روال جاری تمایل دارند ادعایی مطرح کنند، می توانند با انتشار مقاله این کار را بکنند، به ویژه که برخی از ایشان مقالات زیادی هم دارند و راه نوشتن و انتشار مقاله را هم بلدند و می دانند اینستاگرام و شبکه های اجتماعی محل انتشار مقاله نیست.
 
سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا در تشریح گام سوم فاصله گذاری در کشورمان گفت: همان گونه که وزیر محترم بهداشت خبر داده‌اند، به زودی گام سوم فاصله گذاری اجتماعی در دستور کار قرار خواهد گرفت و اجرایی خواهد شد که فاصله گذاری هوشمند یا فاصله گذاری اجتماعی هوشمند (smart social distancing) است. همان گونه که می دانید از روز نخست شیوع گام نخست فاصله گذاری اجتماعی را در دستور کار قرار دادیم که شامل تعطیلی مدارس و دانشگاه ها بود و رویکردمان در آن بر اقناع مردم برای ماندن در خانه و در گام دوم که در سال جدید شروع شده، محدودیت های قانونی را در دستور کار قرار داده‌ایم.
 
وی افزود: پس از گام دوم که تشدید محدودیت های فاصله گذاری اجتماعی (significant social distancing) بود و برخی ترجیح می‌دهند آن را فاصله گذاری فیزیکی بخوانند، حالا به دنبال هوشمندسازی فاصله سازی هستیم که در آن از فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره گرفته می‌شود که زمینه تکنولوژیکی آن مهیاست و زیرساخت های اجرایش هم فراهم شده است. البته برای تعیین حدود این فاصله گذاری باید منتظر ارزیابی ریسک و ارزیابی خطر در روزهای منتهی به بیستم فروردین یعنی موعد فعلی پایان مرحله دوم باشیم.
 
جهانپور در تشریح فاصله گذاری هوشمند گفت: در این مرحله به دنبال سوق دادن امور به سمت فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی هستیم و حتی بر این بستر رصد مردم را در دستور کار قرار خواهیم داد تا در صورت لزوم کاهش یا افزایش محدودیت ها در دستور کار قرار دهیم. البته لازم است یادآوری کنم که اجرای این مرحله نیازمند تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا و تایید رئیس جمهور محترم است.
 
به زودی گام سوم فاصله‌گذاری آغاز می‌شود؛ «فاصله‌گذاری هوشمند»/ تشریح روند اجرای فاصله گذاری هوشمند/ هیچ دارویی در هیچ جای جهان با «اینستاگرام» عرضه نمی‌شود!/ استقبال مردم از ماندن در خانه در سیزده بدر فراتر از انتظار بود
 
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در خصوص گزارش های رسیده درباره کاهش مصرف لبنیات گفت: متاسفانه لبنیات مورد ظلم مضاعف قرار گرفته است؛ به فاصله کوتاهی بعد از اجرای پروژه آفلوتاکسین و ادعای سمی بودن لبنیات در کشورمان که کوشیدیم با آموزش از اثرات سو آن بکاهیم و کاهش مصرف را جبران کنیم، شاهد شیوع ویروس کرونا بودیم که کاهش مصرف لبنیات را به دنبال داشته است.
 
وی افزود: این روزها بیشتر نیازمند مصرف لبنیات هستیم و امیدواریم مردم به این نکته بی توجهی نشان ندهند و خرید و مصرف این محصولات را در دستور کارشان قرار دهند. با توجه به امکان خرید آنلاین، می شود لبنیات را هم به سبد خرید افزود و مصرف کرد. افزون بر این امیدواریم دولت حمایت از صنایع لبنی را هم در دستور کار قرار دهد تا شاهد بهبود اوضاع این صنایع و مصرف لبنیات در کشور باشیم.
 
اما آیا سیگاری ها کمتر به کویید 19 مبتلا می‌شوند؟ جهانپور در پاسخ گفت: آن گونه که مطالعات جهانی، به ویژه مطالعات صورت گرفته در چین نشان می‌دهد و حتی بر اساس تجربیات مواجهه با سندروم های تنفسی در گذشته، سیگاری ها، مصرف کنندگان مواد مخدر و حتی آنهایی که اعتیاد استنشاقی دارند، پیش آگهی بدتر نشان می‌دهند و احتمال مرگ شان بیشتر است.
 
جهانپور در پاسخ به این که آیا توقف پیوند اعضا صحت دارد یا خیر، گفت: از آنجایی که بیمارستان های بزرگ کشورمان که پیوند اعضا در آنها صورت می‌گیرد، زیر بار کرونا رفته‌اند، این تصمیم اجتناب ناپذیر بوده اما معاونت درمان وزارت بهداشت در تلاش است با تجمیع بیماران و تعیین بیمارستان هایی که صرفا خدمات کرونایی بدهند، مقدمات بازگشت اوضاع به روال قبل را فراهم آورد که در آن صورت پیوند اعضا هم از سر گرفته می‌شود.
 
وی افزود: از آنجایی که شاهد کاهش مراجعه بیماران کرونایی هستیم و در فاز مدیریت قرار داریم، امکان تجمیع بیمارستان ها وجود دارد، ضمن اینکه به دلیل شیوع کرونا و توصیه به ماندن در خانه در نوروز امسال، شاهد کاهش چشمگیر تصادفات جاده ای بوده‌ایم، به طوری که میزان مرگ و میر به یک سوم کاهش یافته و این موضوع هم در وضعیت پیوند اعضا تاثیر گذار بوده است.
 
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص نسخه نویسی الکترونیک گفت: در یک سال اخیر، هدف گذاری اصلی وزارت بهداشت این بوده که موارد بر جای مانده در زمینه نظام الکترونیک سلامت محقق شود. این کار در گام اول با استقرار پرونده الکترونیک سلامت اجرا شد و گام‌های بعدی شامل نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک و نظام ارجاع الکترونیک است. البته در بحران کرونا فعلا این موارد محوریت ندارد، هرچند در اوضاع کنونی هم این موارد مورد نیاز است و اگر زودتر محقق شده بود، می‌توانست کمک بیشتری کند. امیدواریم در ماه‌های باقی مانده از دولت بتوانیم این موارد را محقق کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار