دلیل عمده این رفتارهای غیرمسئولانه از سوی ناقلین ویروس کرونا وانتقال آسان به افراد سالم دیکر مناطق چیز جز بی مسئولیتی ناقلین ومهمتر از همه جدی نگرفتن این ویروس از سوی دیگر هموطنان وهم استانی هایمان است ،چرا که مردم تا چیزی را به چشمان خود نبینند آنرا باور نکرده وجدی نمی گیرند.
کد خبر: ۸۳۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸ 01 April 2020

تابناک ایلام::بیش از چهل روز است که کشور ما درگیر ویروس کرونا شده است ،ویروسی وارداتی ،ناشناخته با قد وقواره میکرونی  که تمامی ابزار قدرت کشور ونیروی دفاعی ودرمانی و کل سیستم امدادی ،اجرایی وخدماتی کشور را به میدان رویارویی فرا خوانده است.

کاری به سایر کشور ها نداریم، اما دراین مدت کوتاه ، این مهاجم میکرونی یک جمعیت هشتاد میلیونی را درگیر خود کرده،کل هوش وهواس آنها را به خود جلب نموده وتمامی رسوم وسنن موجود در جامعه را به تعطیلی کشانیده است ،اگر در ایام سال بخاطر یک بحران طییعی همچون سیل وبرف وزلزله ،تاخیر دو ساعته مراکز آموزشی با هزاران اما واگر وصل بود ،اما نزدیک به دو ماه است که دانش آموزان ودانشجویان رنگ مراکز آموزشی را به جشم نمی بینند،معلوم هم نیست این وضعیت تاکی استمرار خواهد داشت.

تا این لحظه تمامی مراکز تحقیقاتی وپژوهشی جهان هم از یافتن یک دارو یا هر شیوه ای برای درمان مبتلایان به این ویروس عاجز مانده اند.اما از همان روز اول توصیه ها حول این موضوع شکل گرفته اند که راه پیشگیری ابتلای به این ویروس بسته نشده است،ساده ترین وکم هزینه ترین راه هم دوری از تجمعات و رعایت اصول بهداشت شخصی؛ نظیر شستن دست ها با آب وصابون ویا ضدعفونی با محلول های ضدعفونی کننده است .

دراین مدت برجسته ترین توصیه مشترک تمامی کارشناسان ومراکز بهداشتی ودرمانی ایرانی وغیر ایرانی این نکته مهم بوده است " در خانه بمانید ". در خانه بمانیم ،چون هم از شر افراد ناقل این ویروس در امان می مانیم ،هم اینکه اگر ما ناقل باشیم ،با این کار عده ای از شر ویروسی که ما ناقل آن هستیم مصون می مانند.

اما متاسفانه به دلایلی که در یادداشت های قبلی به آن اشاره داشته ام ،مردم ما به دلیل بی اعتمادی به مسئولین دیگر حوزه ها ،این بار هم توصیه ودستورالعمل ها وآمارها مسئولین ارشد واستانی در حوزه مقابله با کرونا را نادیده گرفته وبا بی اعتمادی به تجزیه وتحلیل آن پرداختند ،نتیجه هم این شد که بدلیل بروز برخی رفتارهای غیرمسئولانه از سوی افراد ناقل ،این ویروس در کمتر از دو ماه تمامی استانهای کشور را فراگرفت ،اینک هم بیش از 48هزار از هموطنانمان به این ویروس گرفتار وبیش از 3هزار نفر راهم به کام مرگ کشانیده است.

دلیل عمده این رفتارهای غیرمسئولانه از سوی ناقلین ویروس کرونا وانتقال آسان به افراد سالم دیکر مناطق، چیزی جز بی مسئولیتی ناقلین ومهمتر از همه جدی نگرفتن این ویروس از سوی دیگر هموطنان وهم استانی هایمان نبوده  است ،چرا که مردم تا چیزی را به چشمان خود نبینند، آنرا باور نکرده وجدی نمی گیرند.

هربار درباره کرونا بحث کرده ویا از دوستان ،آشنایان ونزدیکان خواسته ایم که محض رضای خدا ،بخاطر سلامت خودتان ،ما وخانواده در خانه بمانید ،قید سفر ،تفریح ،بازار را بزنید ،از نزدیک شدن به همدیگر خودداری کنید ،ماسک بزنید ،دستانتان را مرتب بشویید و  توصیه های مراقبتی وبهداشتی ارایه شده را در زندگی روزمره به کار ببندید ،اما با گوش شنوایی مواجهه نشده ایم ،هر چند تعدادی رعایت کردند ،اما برخی هرگز آن را جدی نگرفتند وتازه اینکه مسئولیت پذیری و رعایت اصول بهداشتی دیگران را به سخره گرفتند ،چرا ؟! چون این ویروس را جدی نگرفتند!

هرباری که ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی و مراقبتی را توصیه می کردیم ،با این جملات کوتاه روبروی می شدیم؛" همه اش شایعه است " این ویروس برای مانیست " ما قوی هستیم "کی دیده کسی ویروس بگیره " کرونا سیاسی است ،کار خودشونه "این هم ترفند حکومت است ،حتما نقشه ای دارند" ای بابا آدم که نباید اینقدر ترسو باشه " بس کن توراخدا این حرفا همش فیلمه " یا اینکه " تو یک کرونایی یا قبر یک کرونایی را به من نشان بده "!

اما در ساعتی از شب که آمبولانس اورژانس در یکی از کوچه های محله امان حاضر شدو فردی را که می شناختیم را روی برانکارد اورژانس مشاهده کردیم ،آن وقت بود که دوهزاریمان افتاد که بله ! کرونا حقیقت دارد !تازه اینکه باز همان افرادی که کرونا را تا امروز جدی نگرفتند، با این توجیه که " حال تا جواب آزمایش بیاد" به بی مسئولیتی خود در قبال سلامت دیگران ادامه می دادند!

بیست وچهار ساعت بعد که جواب آزمایش آن فرد مثبت اعلام شد ،همه چه آنهایی که رعایت می کردند وچه انهایی که منکر کرونا بودند ،ماست در کیسه کردند! همه خود را قرنطینه کردند ،امروز کل محله رنگ مرگ به خود گرفت ،صدایی ازخانه ها بر نمی خاست !انگار اینجا شهر ارواح است ،نه به حضور پلیس نیاز است ونه پست بازرسی ،مردم از ترس حضور کرونادر محله ، خودشان را در خانه هایشان حبس کرده اند ، مقابل تنها  نانوایی محله که روزهای قبل جای سوزن انداختن نبود ،سوت وکور بود ،متصدی بی مشتری ،نانهای زیادی را دسته کرده بود ،چرا این اتفاق افتاد؟! مردم به چشم خودشان دیدند و باور کردند که کرونا جدی است !

این اتفاق حاوی عبرت بزرگی برای ما و همه مردم کشور است ،اینکه می گویند در خانه بمانید ،در پشتش منطقی علمی نهفته است ،منطقش هم این است که نه آلوده می کنیم ،نه آلوده می شویم .باور کردیم که تمامی توصیه ها با هم کمک خواهند کرد که فردی از مخاطرات این ویروس در امان بماند .

فردی که درگیر کرونا شده است ،به ناتوانی جسمی حرکتی مبتلاست وحتی راه هم نمی رود ،در محله هم آفتابی نمی شود که کرونا از کسی به ایشان منتقل شود !تمام عمرش در خانه حبس بود ،او بود یک تختواب ویک ویلچر ،اما چرا وچگونه آلوده شد!؟

بی مسئولیتی افرادی که به توصیه " درخانه بمانید " و" مسافرت نکنید" بی توجهی کردند ،کرونا را جدی نگرفتند و سلامت مردم را به سخره گرفتند ؛ در خانه نماندند ،مسافرت کردند ومیهمان نوروزی شدند ،میهمانی که از  صدهها کیلومتر دورتر یک ویروس کشنده را منتقل وبه میزبانش هدیه کرد،تا اینگونه معلول جسمی حرکتی صاحبخانه را گرفتار عواقب این بی مسئولیتی خود نماید.

آری! این اتفاق باید درسی باشد برای یکایک ما ایلامیان وایرانیان که این ویروس را جدی بگیریم ،برای سلامت خود ودیگران به توصیه های مراقبتی بهداشتی عمل کنیم ،باور کنیم که کرونا وجود دارد ،حقیقت دارد ،خاموش می گیرد ،آرام  می کشد و بی صدا روانه قبرستان می کند،قرار نیست تا دامن خود ونزدیکانمان را نگیرد اورا جدی نگیریم!باور کنیم که در ورای توصیه های " درخانه بمانید" مسافرت نکنید" کلی مفهوم کاربردی خوابیده که ضامن سلامت ما ودیگران است !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار