رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اظهار کرد: در روز چهار اسفندماه سال گذشته سه بیمار کرونا مثبت در استان داشتیم که یکی در اندیمشک که ایستگاه قطار قم به اهواز است، دیگری در اهواز که سابقه سفر به شهر قم داشته و دیگری در هندیجان که وی نیز به قم سفر کرده است و پس از آن شرایط از ۶ اسفندماه سال ۹۸ برای ما مهیا شد که آزمایشگاه در اهواز شروع به کار کرد و استان خوزستان و لرستان را پوشش می‌داد.
کد خبر: ۸۳۵۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ 31 March 2020

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ارتباط ویدئو کنفرانس با استاندار خوزستان اظهار کرد: از همه فعالان استان و کادر درمانی تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. مردم عزیز استان خوزستان همیشه در شرایط سخت کشور چه در زمان دفاع مقدس و چه در دوران ساختن کشور در خط مقدم مبارزه بودند و امروز نیز بار سنگین امنیت غذایی کشور، انرژی، بسیاری از بخش‌های صنعتی و خدمات کشور را استان خوزستان بر عهده دارد. همچنین خوزستان بندرگاه‌های بزرگ و جاده‌های اصلی دارد.

به گزارش"تابناک" وی افزود: امیدواریم سال جدید سال پر از موفقیت برای همه مردم ایران و خوزستان باشد و برای همه آنها آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم شرایط از نظر این ویروس، عادی و معمولی شود و ما نیز بتوانیم به خدمت مردم خونگرم استان خوزستان برسیم و طرح‌های مهم پیش رو در سال ۹۹ را افتتاح کنیم.

رئیس جمهور بیان کرد: از همه سپاسگزارم. مدیران کشوری و استانی و به ویژه بخش‌های بهداشت و درمان کارهای بزرگی را انجام می‌دهند. همچنین برای تولید کشور و تامین نیازهای مردم کشور؛ بندرها، جاده‌ها و حمل و نقل، کشاورزان و صنعتگران کار بسیار بزرگی انجام می‌دهند و به همه آنها خسته نباشید می‌گوییم و آرزوی موفقیت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه خطاب به دکتر فرهاد ابول‌نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: استان خوزستان جزو استان‌های حاد کشور نیست و کل موارد مثبت در خوزستان کمتر از ۷۰۰ نفر است و تعداد موارد بستری نیز زیاد نیستند.

رئیس جمهور با اشاره به اظهارات ابول‌نژادیان مبنی بر کمبود و خستگی نیروی کادر پرستاری افزود: اگر خسته شدن نیروی کادر درمانی عام است، باید برای این مساله فکری شود زیرا این سوال را یکی دو مرتبه در ستاد ملی مبارزه با کرونا از دکتر نمکی کرده‌ام اما وی عنوان کرد مشکلی نداریم.

 وی گفت: از نظر استخدام نیز مجوز ۱۰ هزار استخدامی در اختیار وزارت بهداشت گذاشته‌ایم و در صورت تکمیل این عدد می‌توانیم مجددا مجوز استخدام را بدهیم و از این نظر مشکلی نداریم.

رئیس جمهور خطاب به دکتر سید محمد علوی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که عنوان کرد در مورد این ویروس گزارشاتی وجود دارد که در شرایط گرما نه تنها پایداری خود را حفظ می کند بلکه حالت تهاجمی تر نیز پیدا کند، بیان کرد: دیگر متخصصین نیز تقریبا می‌گویند مشخص نیست در آینده با چه شرایطی مواجه شویم اما برخی متخصصین عنوان می‌کنند که به طور عام، فعالیت این گونه ویروس‌ها در فصل گرما کاسته می‌شود که امیدواریم شاهد چنین پیش‌بینی برخی از دوستان باشیم.

روحانی خطاب به دکتر فرهنگ کره‌بندی رئیس بیمارستان رازی اهواز و یکی از پرستاران این بیمارستان که در این دیدار حضور داشت، نیز گفت: اینکه روند در اهواز ثابت است خبر خوشحال‌کننده‌ای است و امیدواریم در روزهای آینده، روند کاهشی باشد.

وی افزود: تلاش و فداکاری کادر درمانی در تاریخ ثبت می‌شود و مردم هیچ‌گاه این روزهای فداکاری، جهاد و ایثار را فراموش نخواهند کرد.

 

مردم خوزستان همیشه در خط مقدم مبارزه هستند/ اولین مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان از قم بودند/ کنترل روند صعودی ابتلا به کرونا در برخی شهرها

فرهاد ابول نژادیان در گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی با اظهار کرد: در روز چهار اسفندماه سال گذشته سه بیمار کرونا مثبت در استان داشتیم که یکی در اندیمشک که ایستگاه قطار قم به اهواز است، دیگری در اهواز که سابقه سفر به شهر قم داشته و دیگری در هندیجان که وی نیز به قم سفر کرده است و پس از آن شرایط از ۶ اسفندماه سال ۹۸ برای ما مهیا شد که آزمایشگاه در اهواز شروع به کار کرد و استان خوزستان و لرستان را پوشش می‌داد.

وی افزود: تاکنون تعداد آزمایش‌های انجام شده در این آزمایشگاه دو هزار و ۹۵۳ آزمایش بوده‌اند که دو هزار و ۲۴۶ آزمایش منفی و ۶۹۴ مورد مثبت شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز عنوان کرد: تعداد مراجعه‌کنندگان ما در استان خوزستان از ابتدای اسفندماه با علائم این ویروس ۳۱ هزار و ۷۲۷ مورد بوده است که از تعداد مبتلایان ۴۰۳ بیمار مرخص شدند و فوت‌شدگان ما ۷۸ بیمار هستند و اکنون ۱۹۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

ابول نژادیان تصریح کرد: بنا بر دستورالعمل وزارت بهداشت غربالگری را در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های استان در حال انجام است که تاکنون حدود چهار میلیون نفر از مردم استان خوزستان مورد غربالگری قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۳۳ نفر درمان تک دارویی و دو دارویی برای آنها در منزل شروع کردیم و ۲۹۵ نفر نیز در این غربالگری به بیمارستان‌ها ارجاع داده شده‌اند.

وی بیان کرد: ضریب نسبت پرستار به تخت در استان خوزستان سال‌هاست که پایین بوده است و سهمیه پرستاری که برای استخدام به ما داده شده است کم بود، ۶۸ درصد ضریب پرستار به تخت بیماری ما در استان خوزستان بوده است و در صورتی که این میزان باید حداقل دو به یک تخت باشد یعنی به ازای هر تخت یک پرستار وجود داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا برخی پرستاران از دیگر بیمارستان‌ها به بیمارستان و بخش‌های ویژه پذیرش بیماران کرونا منتقل شدند.

ابول نژادیان گفت: در استان خوزستان تمامی بخش‌های خصوصی، سپاه و ارتش به کمک ما آمدند و کمک‌های خوبی انجام شده است.

غلامرضا شریعتی نیز در این ارتباط ویدئویی با رییس‌جمهوری بیان کرد: روند موجود نشان‌ می‌دهد که دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا در خوزستان رو به تاثیرگذاری است و توانسته نتایج قابل توجهی را درپی داشته باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در خوزستان شاهد کاهش روند سرایت بیماری توسط افراد مبتلا در خوزستان هستیم؛ در هفتم اسفند پارسال درصد ابتلای افراد ۱.۱۸۱۲ صدم درصد بود و این میزان در ۲۲ اسفندماه به ۱.۰۰۸ صدم درصد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در روند ابتلا به این بیماری در آخرین روز اسفند گذشته در خوزستان ۱.۰۷ صدم درصد بود ، گفت:روند ابتلا به این بیماری در ۶ فروردین به ۱.۰۶ صدم درصد کاهش یافت.

شریعتی افزود: اقدامات و مداخلات صورت گرفته برای مقابله با شیوع این ویروس در خوزستان ۴۰ درصد تاثیرگذار بوده و انتظار داریم در آینده این روند بهبود بیشتری داشته باشد.

رییس ستاد مقابله با کرونا در خوزستان همچنین بابیان اینکه ۶۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان بهبهود یافته‌اند، گفت: تاکنون نیز ۲۸.۲ درصد از افراد مبتلا به این ویروس در خوزستان زیرنظر و ۱۱.۸ درصد فوت شده‌اند.

شریعتی ادامه داد: تعداد افراد جدید مبتلا به ویروس کرونا در خوزستان ۲۳ نفر هستند که مجموع بیماران به ۶۹۴ نفر افزایش یافته که از این تعداد ۴۰۳ نفر ترخیص، ۷۸ مورد فوت و ۱۹۰ بیمار هم بستری هستند.

وی گفت: ۵۴ درصد بیماران را مردان و ۴۶ درصد دیگر را زنان تشکیل می‌دهند اما در بین افراد فوتی ۵۸ درصد مرد و ۴۲ درصد زن هستند.

استاندار خوزستان افزود:۴۳ درصد از مبتلایان بیماری زمینه‌ای دارند و از بین فوتی‌ها ۸۱ درصد داری بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دارندگان بیماری‌های زمینه‌ای و سن بالای ۶۰ سال فاکتورهای مهم در بحث مبتلایان و افراد فوت شده هستند، گفت:  در استان خوزستان ۲۸ بیمارستان برای نگهداری و مراقب بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته که دارای یک هزار و ۵۱ تخت هستند.

شریعتی افزود: همچنین تعداد ۱۰۶ تخت آی سی یو به بیماران مبتلا به این ویروس اختصاص یافته که هم اکنون ۶۰ تخت آن اشغال شده است و این درحالی است که همه این بیماران افراد مبتلای قطعی نیستند و در بین آنها بیماران مشکوک نیز وجود دارند.

وی با اشاره به اینکه در خوزستان ۵۲۸ پزشک و یک هزار و ۴۴۰ پرستار درگیر مقابله با این ویروس هستند، گفت:درمجموع سه هزارو۹۴ پرسنل و کادر درمانی در خوزستان در بیمارستان‌های مربوط به نگهداری افراد بیمار در حال خدمت هستند.

وی با بیان اینکه مساله نگهداری و مراقبت از بیماران مبتلا در حال طولانی شدن است، افزود: نیروهای درمانی در آستانه خستگی قرار دارند که این موضوع را باید با اقدامات و برنامه‌ریزی‌ که انجام خواهد شد مدیریت کنیم.

استاندار خوزستان همچنین در بخش دیگری از این ارتباط ویدوئی در پاسخ به سوال رییس جمهوری مبنی بر میزان تاثیرگذاری گرما بر عملکرد ویروس کرونا، پاسخ داد: از آنجا که این ویروس ریه را برای استقرار و زندگی انتخاب می‌کند، این نظریه را به وجود می‌آورد که این بیماری سرما دوست است و ممکن است با آغار فصل گرما، عملکرد این ویروس کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در این صورت پیش‌بینی می‌شود تا در فصل گرما و تابستان این مساله در خوزستان برطرف شود و شرایط به حالت عادی بازگردد اما همواره باید بررسی‌ها در این رابطه تکمیل و به صورت علمی ارایه شود.

استاندار خوزستان همچنین در ادامه این ارتباط ویدیویی در خصوص فعالیت‌های تجاری در خوزستان گفت: خوشبختانه با اقدامات بهداشتی که صورت می‌گیرد، روند واردات و تامین کالا از طریق بنادر خوزستان در حال انجام است.

شریعتی خاطرنشان کرد: تامین نیاز کشور به کالاهای وارداتی از طریق بنادر این استان با جدیت دنبال می‌شود و تلاش شده تا وقفه‌ای در این زمینه رخ ندهد.

دکتر فرهنگ کره‌بندی رئیس بیمارستان رازی اهواز در این ویدئوکنفرانس در پاسخ به سوال وی در مورد شرایط خوزستان از نظر شیوع کروناویروس و پیش‌بینی روزهای آینده، اظهار کرد: از زمان شیوع کروناویروس در خوزستان تاکنون، ۶۵۲ بیمار در بیمارستان رازی اهواز بستری شده‌اند که ۲۵۰ بیمار از این تعداد ترخیص شدند. متاسفانه ۲۷ نفر از این بیماران فوت کردند. در حال حاضر نیز ۱۰۲ نفر در این بیمارستان‌ بستری هستند.

وی افزود: در حال حاضر پیک بیماری به گونه‌ای است که تقریبا  ثابت شده است. هنوز اطلاعی نداریم که در آینده شیوع این بیماری افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر اما از ابتدای فروردین ماه تاکنون، روند تقریبا ثابت بوده است.

کره‌بندی در پاسخ به سوال رئیس جمهور در مورد ابتلای پرستاران و پزشکان بیمارستان رازی اهواز به کرونا اظهار کرد: ابتلای دو نفر از پرسنل بیمارستان قطعی شد و دو سه نفر از پرسنل نیز علائمی داشتند که در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

رئیس بیمارستان رازی اهواز در پاسخ به سوال رئیس‌جمهور در مورد اینکه در بیمارستان کمبودی وجود دارد یا خیر، گفت: تقریبا از نظر تجهیزات، وضعیت سراسر کشور یکسان است. مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز تمام تلاش خود را می‌کنند تا کمبودها را برطرف کنند و در وضعیت ایده‌آل قرار بگیریم.

کره‌بندی در پاسخ به سوال رئیس جمهور در مورد اینکه آیا از نظر نیروی انسانی مشکلی وجود دارد یا خیر، بیان کرد: قبل از این بحران، بیمارستان‌های خوزستان دچار کمبود پرستار بوده‌اند اما در این بحران با مدیریتی که انجام شد، نیروهای انسانی دیگری از بیمارستان‌های دیگر به بیمارستان رازی اهواز منتقل شدند و در حال حاضر کمبود از نظر نیروی پرستاری نداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار