در آستانه سیزدهم فروردین که در تقویم رسمی کشورمان «روز طبیعت» خوانده می‌شود و در گفت‌وگوهای روزمره مردم «سیزده بدر» نام دارد و موسم گلگشت است، ستاد ملی مقابله با کرونا با صدور اطلاعیه‌ای از تدابیر ویزه برای این روز خبر داد و نیروی انتظامی اخطار داد که وفق قانون با خاطیان برخورد خواهد کرد.
کد خبر: ۸۳۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲ 31 March 2020

تابناک اجتماعی«از همه مردم درخواست می‌شود روز طبیعت در خانه بمانند و از هرگونه حضور در پارک ها، مراکز تفریحی و حاشیه شهر‌ها که می‌تواند عامل جدی برای گسترش ابتلا به کرونا شود خودداری نمایند.»
 
به گزارش «تابناک»، این مقدمه آخرین اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کروناست؛ اطلاعیه سوم کمیته اجتماعی و انتظامی این ستاد که به منظور هشدار به مردم در آستانه «سیزده بدر» صادر شده و ضمن تشکر از مردم در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، چهار سرفصل اصلی را متذکر شده است:

۱) با تأکید بر اجرای حداکثری مصوبه کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت مقابله کرونا، توصیه جدی به حضور در خانه در روز سیزده فروردین، مجدداً اعلام و تأکید می‌شود که کلیه پارک‌ها، مراکز تفریحی و ... تعطیل است و هرگونه حضور در این مراکز ممنوع می‌باشد تا مانع از گسترش کرونا شود.

۲) پلیس به عنوان ضابط قوه قضائیه موظف به اعمال قانون در مورد آن بخش از افرادی است که به هر دلیل به توصیه‌ها توجه ننموده و با خطر انداختن سلامت مردم در مسیر مدیریت و پیشگیری اخلال ایجاد می‌نمایند.

۳) انتظار می‌رود با تحقق عملی "هر ایرانی یک رسانه" با تقویت پویش مردمی «در خانه می‌مانیم» در تحقق اهداف کاهش زنجیره انتقال بیماری و در نتیجه پیشگیری از ابتلاء خود و خانواده و هم‌وطنان عزیز گردند. (تأکید ویژه بر #سیزده بدر-درخانه-می‌مانیم)

۴) کلیه ظرفیت کادر درمانی-بهداشتی و سایر دستگاه‌ها به صورت ۲۴ ساعته با تمام توان در خدمت مردم برای پیشگیری، مقابله و درمان مبتلایان بوده و تأکید می‌گردد ماندن در خانه بهترین حمایت و همراهی با کادر درمانی و پزشکی است که در خط مقدم مبارزه با این بیماری، خالصانه و ایثارگرانه تلاش می‌نمایند.
 
اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا برای «سیزده بدر» و هشدار ناجا

 

هشدار ناجا به آنهایی که «فاصله گذاری» را زیر پا می‌گذارند

 
پیرو این اطلاعیه و تدابیر اتخاذ شده برای روز طبیعت، سردار احمد نوریان سخنگوی ناجا با تاکید بر محدودیت هایی که طرح فاصله گذاری اجتماعی تعیین کرده، از مردم خواست: سفر‌های خود را لغو کرده و از شهر محل سکونت خارج نشوید. اگر به هر دلیل اقدام به مسافرت کرده‌اید، در سریع‌ترین زمان ممکن به شهر‌های خودتان بازگردید.

وی در ادامه تصریح کرد: کنترل تردد‌ها و ماندن افراد در خانه، مطالبه عمومی جامعه از پلیس برای حفظ جان و سلامت مردم است که در طول این مدت به اشکال مختلف از طریق رسانه ها، فضای مجازی و تماس و ارتباط با نیروی انتظامی بر آن تاکید شده است. از طرف دیگر، الزامات قانونی و اجرایی کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در این رابطه مسئولیت‌های جدیدی در زمینه کنترل عبور و مرور در مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها را به عهده پلیس قرار داده است.

سردار نوریان گفت: در شرایطی که شیوع ویروس کرونا به عنوان یک تهدید جدی، جان همه شهروندان و مردم را در کشور ما و سطح جهان تهدید می‌کند و هیچ فرقی میان افراد با هر جایگاه و مقام شغلی، اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد، همکاران من برای برقراری نظم و امنیت عمومی و کمک به تامین سلامت و بهداشت عمومی حتی جان خود را به خطر انداخته و با فعالیت شبانه روزی در تلاش هستند در راستای پیشگیری، مهار و کنترل این ویروس به نظام بهداشت و درمان کشور کمک کنند تا ان شاء الله جامعه به شرایط عادی زندگی بازگردد.
 
اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا برای «سیزده بدر» و هشدار ناجا

سخنگوی ناجا همچنین عنوان کرد: ما کاملا شرایط مردم و خانواده‌ها را در طول این بحران درک می‌کنیم و می‌دانیم که روز‌های سخت "در خانه ماندن" را به خاطر احترام به حقوق دیگران، تحمل می‌کنند. اما گا‌ها مشاهده شده برخی افراد بدون توجه به شرایط فعلی و مقررات ملی اعلام شده، با سفر کردن، گشت و گذار در شهر‌ها و جاده ها، کسب و کار‌های غیرضرور باعث افزایش ابتلا و مرگ و میر ناشی از این ویروس می‌شوند. چنین افرادی وقتی با اعمال قانون توسط پلیس مواجه می‌شوند، اقدام به تخلف و نقض مقررات فاصله گذاری اجتماعی کرده و موجبات اعمال مجازات‌های قانونی را فراهم می‌کنند.

سردار نوریان ادامه داد: متاسفانه نمونه این گونه رفتار‌های ناقض قانون، تعرض و برخورد خشن یک راننده متخلف با مامور وظیفه شناس ما در مبادی کنترل تردد در یکی از شهرهاست. در این حادثه، پلیس به یک خودروی دارای پلاک غیربومی، اجازه ورود به شهر را نداده که سرنشینان خودرو با رفتار خشن، با مامور درگیر شدند. البته مرتکبین از اعمال غیرقانونی خود ابراز پشیمانی کرده، اما پرونده، مسیر قانونی خود را در مراجع قانونی طی خواهد کرد.

وی ادامه داد: همینجا متذکر می‌شوم براساس قانون هر فردی که نسبت به ماموران پلیس در حین انجام وظیفه، تعدی و تعرض کند، علاوه بر اعمال مجازات‌های سنگین مربوط به نقض مقررات فاصله گذاری اجتماعی برابر با ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامی، مورد تعقیب کیفری قرار می‌گیرد و مرجع قضائی با آن شدیدا برخورد می‌کند. ضمن اینکه در ماده ۶۰۹ نیز تاکید شده است، اگر در کنار تمرد از اجرای قانون، هر گونه توهین، اخلال در نظم عمومی، جرح و خسارت به مامور صورت گیرد برای آن مجازات‌های جداگانه‌ای پیش بینی شده است.

سردار نوریان تاکید کرد: در عین حال که ماموران پلیس، دقیقا نسبت به تشخیص بومی یا غیربومی بودن افراد و ترددها، با سعه صدر و خویشتن داری عمل خواهند کرد، اما به هیچ وجه پلیس با افراد متخلف از این مقررات که برای جان خود و دیگران ارزشی قائل نیستند، مماشات نکرده و در اجرای قانون، قاطع و سخت گیرانه برخورد خواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار