دکتر حریرچی در نشست خبری آنلاین:
معاون کل وزارت بهداشت و نماینده ویژه و ناظر وزیر در طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا گفت: برخی مردم و رسانه ها تصور می‌کنند که قرنطینه چیز دیگری است و بر آن اساس مدام خواستار اعمال قرنطینه هستند در حالی که تصورشان با «لاک داون» مترادف است که تنها در یک جا اجرا شده نه در ایتالیا و فرانسه و امثال آن.
کد خبر: ۸۳۴۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳ 30 March 2020
تابناک اجتماعیمعاون کل وزارت بهداشت و نماینده ویژه و ناظر وزیر در طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا گفت: برخی مردم و رسانه ها تصور می‌کنند که قرنطینه چیز دیگری است و بر آن اساس مدام خواستار اعمال قرنطینه هستند در حالی که تصورشان درست نیست.
 
به گزارش «تابناک»، دکتر ایرج حریرچی که با ابتلا به کووید 19 در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشورمان در کانون توجه ایرانیان و حتی رسانه های دیگر کشورها قرار گرفت و پس از بهبود با قوت و قدرت به محل کارش بازگشته، در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به صورت آنلاین برگزار می‌شد، از رفتار مردم در هفته های اخیر تشکر کرد و تاکید داشت: ارزیابی های ما نشان از آن دارد که میانگین رعایت توصیه ها در کشورمان بالاتر از دیگر کشورهای جهان است.
 
وی در ادامه با گلایه از آنهایی که به توصیه ها توجه نکرده‌اند، از اتخاذ تدابیر قانونی برای مقابله با ایشان خبر داد و گفت: پیش از طرح هر موضوعی درباره بیماری بهتر است به این نکته اشاره کنم که باید در این روزها دو گروه از مردم را فراموش نکنیم؛ یک گروه خانواده هایی که با کمک زندگی می کردند و دسترسی کمک کننده ها به ایشان در این روزها کم شده و کاهش یافته و گروه دیگر، خانواده هایی که به صورت روزمزد زندگی می‌کنند، مثل خانواده هایی که با دستفروشی تامین معاش می‌کنند.
 
آنچه برخی تصور می‌کنند «قرنطینه» است، «لاک داون» است که تنها یک جا اجرا شده/ کاهش مرگ و میر تصادفات و آلودگی هوا از اثرات مثبت شیوع ویروس است!/ باید حواسمان به دو گروه باشد
 
معاون کل وزیر بهداشت در ادامه به مردم توصیه کرد که از قرنطینه خانگی و فرصت ماندن در خانه استفاده کنند و افزود: در سفرهایی که به استان های مختلف داشتیم و نکاتی که پی بردیم، به نظر می رسد که ظاهرا تمرین زیادی در این مقوله نداشته ایم و به جای آنکه یکدگیر را تقویت کنیم، بعضا ماندن در خانه را فرصتی برای اصلاح اطرافیانمان تصور کرده ایم که اشتباه است. بهتر است با هم بسازیم و حواسمان به بچه ها هم باشد.
 
تاکید بر وسواس به خرج ندادن در این روزها به ویژه در حوزه ضدعفونی و خرید شوینده، توصیه بعدی حریرچی بود که در تشریحش گفت: به رغم اینکه بارها تاکید کرده ایم نیازی به استفاده از ماسک نیست، برخی با پرداخت هزینه زیاد از بازار سیاه ماسک تهیه می کنند و این دست هزینه ها نگرانی از افزایش هزینه خانوارها در کشور را موجب شده است. این نگرانی به شکلی در حوزه درمان هم دیده می شود، به این صورت که شاهد کاهش مراجعه به مراکز درمانی شده ایم که در امور غیر ضروری اشکالی ندارد، در اموری مانند دندانپزشکی که می شود تا مدتی به تعویق انداختش نگرانی کمتری دارد اما در برخی موارد به شدت نگران کننده است، مثل مراجعه نکردن موارد اورژانسی.
 
حریرچی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص طرح فاصله گذاری اجتماعی و چرایی اتخاذ نشدن قرنطینه سراسری گفت: بر اساس تعاریف بین المللی، ما چهار سطح قرنطینه داریم؛ یکی ایزوله افراد مبتلا است و دیگری اصطلاحا قرنطینه کسانی که مشکوک به بیماری هستند مثل خانم مرکل در آلمان. آنچه فاصله گذاری اجتماعی خوانده می شود و از مدتی پیش در کشورمان در دست اجرا قرار دارد و حالا سطح دیگری از آن هم در دستور کار قرار گرفته، سطح سوم قرنطینه است و آنچه برخی از مردم و رسانه ها تصور می کنند، سطح چهارم است که لاک‌داون (Lockdown) نامیده می شود و برخلاف تصور بسیاری، تنها در یک نقطه در جهان به اجرا در آمده است.
 
وی افزود: تنها در چین، در شهر ووهان لاک داون به اجرا در آمده و به رغم آنکه گفته می‌شود برخی کشورهای دیگر هم لاک داون کرده اند، این گونه نبوده و محدودیت در سطوح مختلفی به اجرا در آمده است. مثلا در فرانسه که لاک داون اعلام کرده، این موارد استثنا اعلام شده است: برای کار می‌شود از خانه خارج شد که معنی آن اجرای چیزی غیر از لاک داون است. برای مراجعه به پزشک، خرید از محل نزدیک به خانه، برای مراجعه به جای دیگر به منظور مراقبت از کودک یا سالمند و حتی برای ورزش انفرادی و گردش بردن حیوانات خانگی هم می‌شود از خانه خارج شد که همه اینها نشان می دهد لاک داون اجرا نشده است.
 
معاون کل وزیر بهداشت کشورمان افزود: اینکه در ووهان چین هم لاک داون اجرایی شد در حالی بود که پیش از آن فرصت داده شد و حدود 5 میلیون نفر از جمعیت حدود 12 میلیون نفری خارج شدند. بماند که باید از خودمان بپرسیم آیا در کشور ما توانایی لاک داون وجود دارد یا خیر؟ آیا می توانیم به مانند ووهان مواد غذایی به در خانه مردم ببریم و توزیع کنیم تا هیچ کسی به هیچ دلیل بیرون نیاید یا خیر؟
 
حریرچی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی انجام آزمایش کرونا با هزینه های مختلف در برخی آزمایشگاه های خصوصی و دسترسی داشتن آنها به کیت های تشخیصی گفت: انواع کیت ها وجود دارند و واردات آنها کار دشواری نیست و در عین حال، غیرقانونی هم نیست اما به جز کیت به روش های دیگر هم می‌شود ابتلا به ویروس کرونا را با آزمایش هایی مشخص کرد و الزاما با کیت انجام نمی‌شود. اینکه برخی آزمایشگاه های بخش خصوصی به این کار مشغولند، به جهانی خوب هم هست و از ایشان تشکر می کنیم که باری را از دوش ما برداشته اند اما بعضی از آنها کیفیت پایین و قیمت نامناسبی داشتند که حتما با آنها برخورد لازم صورت خواهد گرفت.
 
آنچه برخی تصور می‌کنند «قرنطینه» است، «لاک‌داون» است که تنها یک جا اجرا شده/ کاهش مرگ و میر تصادفات و آلودگی هوا از اثرات مثبت شیوع ویروس است!/ باید حواسمان به دو گروه باشد
 
نماینده ویژه وزیر در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به سوال «تابناک» در خصوص تاثیر دریافت هزینه درمان از بیماران کرونایی در کتمان بیماری‌ و مراجعه نکردنشان به مراکز درمانی که می‌تواند موجب شیوع بیشتر ویروس در جامعه شود، گفت: جدای رایگان بودن هزینه تست، تقریبا از روز نخست تا به امروز از اکثر بیماران همان فرانشیز 10 درصدی که می‌بایست بپردازند را هم دریافت نکردیم، در حالی که رئیس جمهور محترم هم دیروز تاکید کردند پرداخت این ده درصد بر عهده مردم است.
 
آیا با حمله بیولوژیک مواجهیم؟ حریرچی می‌گوید: فرضیه ترور بیولوژیک را نمی‌شود منتفی دانست. الان امریکا و چین هم ادعاهایی دارند و در کشور ستاد مربوطه در حال انجام تحقیقات جدی است.
وی افزود: البته در خصوص هزینه های درمانی با دو مشکل هم مواجه بوده ایم که امیدواریم به سرعت حل شود. یک مشکل با آن گروهی از مردم که بیمه نشده اند و امیدواریم با پایان تعطیلات هر چه سریعتر مراجعه کرده و خودشان را بیمه کنند و مشکل دوم با گروهی از اتباع کشورهای دیگر که به صورت غیرمجاز هستند، چراکه اتباع دارای مجوز اقامت در کشورمان از بیمه برخوردار هستند.
 
معاون وزیر در ادامه با تاکید بر این نکته که بیماران به بخش خصوصی ارجاع داده نمی‌شوند، گفت: در خواست ما این است مریضی که در بیمارستان دولتی درمانش را انجام می‌داد در بیمارستان دولتی دیگر آن درمان را ادامه دهد. در این شرایط اجازه نمی‌دهیم مریض به بخش خصوصی برود. از بیماران لاعلاج هم خواهش می‌کنیم کسانی که استطاعت بخش خصوصی ندارند به بخش دولتی مراجعه کنند و علی رغم مشکلات با افتخار خدمت خواهیم کرد.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت شیوع بیماری در استان گیلان گفت: حالا که بیماری به همه گیری جهانی رسیده و تقریبا همه کشورها با آن دست به گریبان شده اند، شایعات فروکش کرده و دیگر شاهد آن دسته اخباری(!) که تاکید داشتند هر ساعت چند ده نفر در فلانجا می‌میرند نیستیم. از جمله اخباری که درباره گیلان منتشر می شد که از جمله استان های با شیوع بالا بود و حالا روند شیوع در آن کاهش پیدا کرده است. البته بیماری ادامه دارد اما وضعیت بحرانی نیست؛ اساسا از دید ما زمانی اوضاع بحرانی است که حدود 80 درصد ظرفیت بیمارستانی پر باشد که اگرچه بیمارستان های رفرال این گونه شد اما مل ظرفیت بیمارستانی به کار گرفته نشده بود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به ادعا‌هایی مبنی بر کشف دارو‌های درمان کرونا گفت: اکثر درمان‌های توصیه شده برای کووید19 اختصاصی این بیماری نیستند و اثرات کم و یا متوسط دارند. این در حالی است که می‌دانیم داروهای اختصاصی تهیه شده برای بیماری های ویروسی حداکثر تا 40 درصد اثر دارند و دلیل خطرناک بودن بیماری های ویروسی هم همین است. به این نکات باید روند تهیه دارو را باید اضافه کرد که در بهترین حالت 12 ماه به طول می‌انجامد و تا 18 ماه هم طول می کشد. با این ملاحظات بدانید هر کسی می‌گوید داروی ضد کرونا را کشف کرده‌ام دروغ می‌گوید.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی پایش افرادی که از سفر باز می‌گردند، گفت: در حال حاضر از چند روش برای غربالگری استفاده می‌کنیم و از طریق سامانه سیب با شماره ۴۰۳۰ تماس می‌گیریم و تا کنون بیش از ۶۰ میلیون پایش انجام شده است. امروزه با ۴۹ میلیون نفر تماس گرفته ایم و ۱۰ میلیون نفر به سامانه مراجعه کرده اند و افراد در این غربالگری‌ها بررسی شده اند. همچنین با توجه به سامانه‌های مختلف در راهنمایی و رانندگی و سایر مراکز، افرادی که در مراکز پرشیوع تردد داشتند هم پایش می‌شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار