مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص زمان کنترل و پایان یافتن زنجیره انتقال ویروس گفت: اگر حدود ۹۰ درصد مردم و یا بیشتر در خانه بمانند امید است اپیدمی تا سه ماه دیگر کنترل شود.
کد خبر: ۸۳۴۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶ 30 March 2020

دکتر سید محمد علوی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی سلامت خونه خوزستان بیان کرد: زمان کنترل این بیماری بستگی به رفتار و رعایت نکات ایمنی توسط مردم دارد که  براساس محاسبات صورت گرفته در جهان، اگر استراتژی در خانه ماندن حدود ۷۰ درصد یا کمتر رعایت شود اپیدمی کنترل نمی‌شود و اگر حدود ۸۰ درصد رعایت شود حدود چهار ماه برای کنترل بیماری زمان نیاز است.

وی افزود: با وضعیت کنونی و با رعایت نکردن استراتژی در خانه ماندن توسط برخی از مردم ، کنترل بیماری در مدت زمان کوتاه بعید است.

علوی در خصوص بیماریابی نیز گفت: هم اکنون از نظر کیت‌های آزمایشگاهی در وضعیت  مناسبی قرار داریم و در شناسایی بیماران مشکلی وجود ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز بیان کرد: افراد در تماس با موارد آلوده که علامتی ندارند مانند بمب ساعتی هستند و شناسایی این گونه افراد بسیار حایز اهمیت است.

وی ادامه داد: به همین دلیل باید در خانه بمانیم و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم که همان خود قرنطینگی است.

تاکنون دارو و درمان قطعی برای کرونا کشف نشده است

علوی اضافه کرد: تاکنون هیچ واکسن و دارویی برای پیشگیری از این بیماری کشف نشده است و درمان قطعی برای آن وجود ندارد بنابراین تنها راه مبتلا نشدن، پیشگیری کردن یعنی در خانه ماندن و رعایت بهداشت فردی و جمعی است.

بهبودی از بیماری کرونا به معنی ایمن شدن نیست

مدیر گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه با اشاره به اینکه بهبودی از بیماری کرونا به معنی ایمن شدن نیست گفت: ۱۴ تا ۲۰ درصد احتمال دارد افراد بهبود یافته دوباره به عفونت مبتلا شوند چون می توانند همچنان منبع ویروس باشند و باید نکات لازم را رعایت کنند.

وی ادامه داد: میزان مرگ و میر در اثر ابتلا به ویروس کرونا در جهان ۱۷.۲، ایران ۱۷.۷ و در خوزستان ۱۶.۵ درصد است یعنی این میزان در خوزستان از نرم کشوری و جهانی کمتر است.

سازمان  بهداشت جهانی داروی کلروکین را منع کرده است

علوی در خصوص تاثیر داروی کلروکین در زمینه پیشگیری از این بیماری گفت: این دارو در برخی مطالعات با ۲ کاربرد می تواند پیشگیری کننده باشد به گونه‌ای که از متصل شدن به ویروس جلوگیری می‌کند و یا شدت بیماری را کاهش می‌دهد، اما مطالعات متعددی اثربخشی آن را زیر سوال می‌برد چون مدت مصرف دارو مشخص نیست زیرا از زمان پایان اپیدمی  آگاهی نداریم و بنابراین در صورت مصرف طولانی مدت ممکن است عوارضی ایجاد کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز اضافه کرد:  همچنین مصرف این دارو اطمینان کاذب برای مبتلا نشدن ایجاد می‌کند و موجب می شود فرد مصرف کننده اقدامات مهم در خانه ماندن، فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی را رعایت نکند؛ بنابراین تا این لحظه سازمان جهانی بهداشت مصرف این دارو را منع کرده و توصیه ای به مصرف این دارو برای پیشگیری ندارد.

علوی ادامه داد: جسد افراد فوت شده کانونی از آلودگی است چون ثابت شده در این بیماری از روز پنجم به بعد دستگاه گوارش درگیر می‌شود و و ترشحات گوارشی فرد فوت شده فوق العاده آلوده است بنابراین متولیان امر باید به گونه ای عمل کنند که خطر انتشار عفونت را به حداقل برسانند.

سه میلیون و ۸۰۰ هزار خوزستانی غربالگری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز نیز گفت: ۶۳۱ مبتلا به ویروس کرونا تاکنون در خوزستان شناسایی شده که ۷۵ نفر از آنها فوت شده اند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان افزود: سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مردم خوزستان از طریق سامانه ۴۰۳۰  تا  ساعت ۱۰:۳۰ شنبه شب، مورد غربالگری ویروس کرونا قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در بین این افراد ۳۳ نفر در حال درمان دو دارویی در منزل هستند و ۲۹۵ نفر نیز برای پیگیری و رصد و  به بیمارستان ها ارجاع داده شدند.

ابول نژادیان بیان کرد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۱۷ درمانگاه ۱۶ ساعته و ۱۹ مرکز شبانه روزی به بیماران تنفسی و مشکوک به کرونا خدمات ارایه می‌کنند و هماهنگی لازم برای فعال کردن ۱۶ درمانگاه دیگر نیز صورت گرفته است.

توسعه آزمایشگاه‌های تشخیصی ویروس کرونا

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: برنامه راه اندازی آزمایشگاه‌های تشخیصی کرونا در آبادان و دزفول در حال انجام است و همچنین قرار است یک آزمایشگاه دوم تشخیصی نیز در یکی از بیمارستان‌های اهواز راه اندازی شود.

وی افزود: بر اساس مصوبات ستاد استانی کرونا پیش از تعطیلات نوروز تا کنون هتل ها، میهمان سراها و مدارس اجازه پذیرش مسافر را نداشته اند و با یک مورد تخلف در مدارس استان با پیگیری مدیرکل آموزش و پرورش برخورد شد.

ابول نژادیان ادامه داد: روزانه یک هزار دست لباس مخصوص محافظتی برای کادر درمان مورد نیاز است که از ۲ تا سه شرکت خریداری می‌شود اما خیرین نیز می‌توانند با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز هماهنگ کنند تا برای کمک به سمت مدیریت پیشتیبانی دانشگاه هدایت شوند.

 

منبع: ايرنا
برچسب ها: کرونا ویروس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار