رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت
روحانی گفت: باید در نظر بگیریم زندگی با کرونای ضعیف‌تر و محدودتر در ماه‌های آینده را و خود را به زندگی‌بدون کرونا آماده کنیم، که البته به این سادگی نیست که بگوییم ۱۰ روز یا ۲۰ روز دیگر یک ماه دیگر کرونا دیگر وجود ندارد، بلکه این ویروس وجود دارد، ممکن است عده ای مبتلا شوند، عده‌ای به بیمارستان بروند، این روند نه فقط در ایران، بلکه در همه دنیا اینطور خواهد بود که باید با آن زندگی کنیم...
کد خبر: ۸۳۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵ 29 March 2020

رییس جمهور با بیان اینکه دولت با همه توان حامی صددرصد سربازان خط مقدم بخش سلامت و درمان کشور است، گفت: اصل اول در کشور سلامتی مردم است. سلامت، امنیت و تولید اصول اساسی در کشور است، رتبه ایران در مقابله با کرونا قابل قبول است و باید برای زندگی با کرونای ضعیف‌تر و پساکرونا آماده باشیم.

به گزارش «تابناک»؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، روز یکشنبه در جلسه هیات دولت افزود: در این فرصت از مردم که در این ایام تحمل کردند و به دستورها و توصیه‌های مسئولین بهداشتی توجه کردند و گروهی که برای زندگی مردم و تامین مایحتاج عمومی مردم همه توان خود را به کار بردند، سپاسگزاری می‌کنم.

وی در ادامه با تاکید بر این که اصل اول در کشور ما سلامت مردم است، گفت: از تلاش‌های بهداشت و درمان و همه سربازان مقدم این خط، یعنی پزشکان و پرستاران و کادر درمانی هم باید تقدیر و تشکر و هم حمایت کنیم. دولت با همه توان حامی آن‌ها خواهد بود. نیازمندی ها و تجهیزات آن‌ها ـ چه در داخل و یا خارج ـ تامین شود؛ بنابراین، ما این حمایت صددرصد را در بخش درمان داریم.

وی در ادامه یادآور شد: از طریق ویدئوکنفرانس با حدود سی متخصص و پزشکان عالی رتبه در بخش‌های مختلف عفونی کشور و دیگر بخش‌های پزشکی که با این بیماری جدید و ویروس مرتبط می‌شود، جلسه‌ای داشتیم که نظرات بسیار به هم نزدیک بود و یک طور دارد فکر می‌شود.

رییس جمهور اضافه کرد: سوالاتی که از آن‌ها داشتم همه آن‌ها قبول داشتند که این موضوع یک موضوع غافلگیر کننده‌ای برای جهان است؛ یعنی هیچ کس در دنیا و مرجع علمی و پزشکی در سال‌های گذشته پیش بینی نمی‌کردند ما در این روز‌ها با یک بیماری مسری و مهاجم این چنینی مواجه شویم که بتواند در یک زمان کوتاهی همه جهان را شامل شود و همه را مبتلا کند.

روحانی ادامه داد: این متخصصان می‌گفتند شبیه این ویروس و بیماری ۱۴۰ سال پیش بوده است، اما از آن زمان تاکنون یک چنین بیماری مسری که به این صورت عالم‌گیر باشد و در این حد قدرت سرایت داشته باشد و همه ارکان جامعه را تحت تاثیر قرار بدهد، نداشتیم.

روحانی گفت: از همه متخصصان پرسیدیم در ماجرای کرونا در ایران در کجای داستان هستیم؟ آیا ما از نقطه پیک عبور کردیم؟ در نقطه‌ای هستیم که به سمت شرایط بهتر حرکت می‌کنیم؟ پاسخ آن‌ها این بود که در بعضی از استان‌ها ما از پیک عبور کردیم و در شیب پایین قرار گرفتیم، اما در بعضی از استان‌ها هنوز نمی‌توانیم با اطمینان صحبت کنیم. بعضی از متخصصان می‌گفتند باید منتظر پایان تعطیلات عید نوروز باشیم که بتوانیم قضاوت کنیم در چه وضعی هستیم.

وی افزود: ماجرای کرونا این نیست که یک هفته دیگر یا ده روز دیگه به زمانی برسیم که دیگر ویروس کرونایی در عالم یا ایران نباشد. این ویروسی است که آمده و وارد جامعه شده و هست. ممکن است یک سال یا دو سال باشد، اما باید شرایط جامعه را برای نوعی مواجهه شدن با این ویروس آماده کنیم.

رییس جمهور یادآور شد: مثالی که این متخصصان می‌زدند این بود که این ویروس کرونا هم مانند آنفلوآنزایی است که هست می‌رود، می‌آید، اوج می‌گیرد، دوباره می‌رود و می‌آید بنابراین ما باید خودمان را برای زندگی با چنین ویروسی تا زمانی که معالجه قطعی و یا واکسن قطعی پیدا شود که هیچ کدام این‌ها تا امروز نشده است، آماده کنیم؛ بنابراین تلاش‌ها این باشد که نگذاریم در یک استان یا یک شهر یا یک جامعه این ویروس اوج بگیرد یا پیک پیش روی ما قرار بگیرد و دستگاه درمان ما را با اضطراب و مشکل مواجه کند.

روحانی گفت: باید شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که متولی درمان بتواند آن‌ها را درمان کند و بتدریج از این مساله عبور کنیم. البته شاید بسیاری از متخصصان تاکید کردند که این شرایط سختگیرانه‌ای که شروع شده یک هفته دیگر ادامه پیدا کند چرا که ما مطمئن‌تر هستیم برای این که فعالیت‌ها به خوبی شروع و آغاز شود.

رییس جمهور تاکید کرد: این که فعالیت‌ها آغاز شود معنی آن این نیست که روزی که می‌گوییم فعالیت‌ها از نو شروع می‌شود یعنی همه آن پروتکل‌های بهداشتی کنار گذاشته شود. این سبک زندگی جدیدی که شروع کردیم در این که به یکدیگر دست نمی‌دهیم، نزدیکی به یکدیگر با فاصله انجام می‌گیرد، بسیاری از کار‌ها را با تلفن و فضای مجازی انجام می‌دهیم و این که زندگی ما زندگی الکترونیکی شده برای مدتی باید ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد که حتی شاید این بیماری در بعضی از زمینه‌ها فرصتی بوجود بیاورد که بخشی از زندگی را الکترونیکی کرده و شرایط را تغییر دهیم که این به نفع کشور است. ارتباط مردم با ادارات و خدمات جامعه حتی با مراکز توزیعی که مواد لازم را در اختیار ما قرار می‌دهد ممکن است تغییراتی در آن ایجاد شود، بنابراین تغییراتی در سبک زندگی ما ایجاد شده و این تغییرات احتمالا برای مدتی بماند.

روحانی یادآور شد: از متخصصان سوال کردم کاری که تا امروز برای مقابله با ویروس کرونا انجام دادیم مورد قبول است یا نقصی دارد؟ که همه آن‌ها کار انجام شده را قابل قبول و درست عنوان کردند. البته توصیه‌هایی داشتند که برای درمان و تولید واکنس این بیماری سرمایه گذاری ویژه‌ای انجام دهیم یا بعضی از متخصصان عنوان می‌کردند که در بعضی از رشته‌های پزشکی باید تغییراتی ایجاد شود. باید روی بعضی از رشته‌های پزشکی در حوزه عفونی بیشتر سرمایه گذاری کنیم.

رییس جمهوری گفت: این توصیه‌های خوبی بود که همه آن‌ها مورد قبول است حتما وزارت بهداشت و درمان به آن توصیه‌ها عمل می‌کند و ما هم حمایت و کمک می‌کنیم که همه کار‌ها به خوبی انجام بگیرد. تا امروز هیچ تصمیمی در ستاد ملی مبارزه با کرونا بدون بحث و بررسی در کمیته‌های تخصصی گرفته نشده و متخصصان ما هر راه حلی را بهترین مسیر در آن مقطع تشخیص دادند، به جز آن ما هیچ تصمیم دیگری اتخاذ نکردیم.

روحانی گفت: اگر مدارس را تعطیل کردیم در مجموع نظر متخصصان این بوده است که مدارس در این مقطع زمانی تعطیل و در زمان دیگری بازگشایی شود؛ ما قبول کردیم و انجام دادیم.

رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه «تصمیمات ستاد با اتفاق آرا و خرد جمعی و مشورت متخصصان در کمیته‌های جانبی بوده است» افزود: اگر کارشناسان و متخصصان به ما گفتند که باید اماکن مقدس برای شب عید و نماز‌های جمعه تعطیل شود و یا اینکه اجتماعات برای شادی و غم برگزار نشود و مردم دور هم جمع نشوند و حتی اگر کسی در اثر کرونا فوت کند آداب کفن و دفن آن چگونه باشد، ما نظرات متخصصان را گوش داده و تصمیمات آن‌ها را حمایت کردیم و انجام دادیم.

وی افزود: تصمیمات ستاد تقریبا با اتفاق آرا انجام شد؛ این طور نبود که ۲۰ درصد موافق و ۸۰ درصد مخالف باشند و نظر مخالفان را بگیریم یا برعکس، بلکه همیشه تلاش کردیم در بحث اقناع حاصل شود و نظر و تصمیم واحد داشته باشیم و بر همان مبنا آن‌ها را اجرا می‌کنیم.

روحانی گفت: در کنار سلامت که اصل امروز کشور است، تولید هم برای ما یک اصل اساسی است، نمی‌توانیم تولید و توزیع مواد غذایی و بهداشتی را در کشور یا فروشگاه‌های آن را تعطیل کنیم. نمی‌توانیم سیستم حمل و نقل و تولید نیازمندی‌های مردم مانند آب و برق و گاز را تعطیل کنیم، این کار امکان پذیر نیست. مدیریت جامعه بر این مبناست که سلامت و تولید و امینت جامعه برای ما اصل است.

وی یادآورشد که همه نیرو‌های مسلح و مرزداران و پلیس در صحنه حضور دارند. اگر بنا باشد امنیت خدشه دار شود که اصلا مفهوم ندارد، ما اصول متعددی داریم که باید آن‌ها را مدنظر قرار داده در کنار هم باید آن‌ها را مقایسه کنیم تا به یک تصمیم واحد برسیم و در نهایت از مردم در خواست می‌کنیم به آن عمل کنند تا از این شرایط عبور کنیم.

رییس جمهور در ادامه افزود: وزیر بهداشت در گزارشی ایران را با کشور‌های گرفتار کرونا مقایسه کرد که رتبه ایران در مسیر درمان رتبه قابل قبول است، آمار تعداد افرادی که مبتلا و درمان می‌شوند و بهبود یافته اند قابل قبول است.

وی تصریح کرد: آمار توانمندی‌ها در بخش درمان، تخت‌های بیمارستانی و تجهیزات و همچنین کاهش تعداد فوتی‌ها و مرگ و میر، تسلط پزشکان و کادر درمانی بر کار خود و عدم اضطراب آنها، شرایط خوب بسیاری از استان ها که از نقطه اوج عبور کرده اند و وضع خوبی دارند و هم سایر استان‌هایی که هنوز به نقطه اوج بیماری نرسیده، نشان می‌دهد در مجموع آمار و رتبه کشور قابل قبول است.

رییس جمهوری به جمع بندی گزارش آماری وزیر بهداشت در جلسه امروز هیات دولت اشاره کرد و افزود: وزیر بهداشت کلمه‌ای در آخر گفتند که «در مجموع اوضاع ما این هفته بهتر از هفته پیش است» و ما همین را می‌خواهیم و می‌خواهیم قدم به قدم به نقطه مطلوب برسیم.

روحانی ادامه داد: وقتی آمار و گزارش‌ها را با آمار کشور‌های دیگر حتی کشور‌های اروپایی و غربی مقایسه می‌کنیم شرایط ما شرایط خوبی است و امیدواریم در پایان این روند که پیش می‌رویم رتبه مطلوبی به دست بیاوریم.

رییس جمهوری گفت: پزشکان و مردم ایران همیشه افتخار آفریدند، در این مقطع هم به افتخار می‌رسیم، همه دنیا می‌دانند در شرایط عادی نیستیم. در شرایط تحریم هستیم، اما در عین حال که در شرایط تحریم قرار داریم، توانستیم به خوبی مقاومت کرده و کشور را در حدی که در توان کشور بوده اداره کنیم.

روحانی گفت: باید در نظر بگیریم زندگی با کرونای ضعیف‌تر و محدودتر در ماه‌های آینده را و خود را به زندگی‌بدون کرونا آماده کنیم؛ که البته به این سادگی نیست که بگوییم ۱۰ روز یا ۲۰ روز دیگر یک ماه دیگر کرونا دیگر وجود ندارد، بلکه این ویروس وجود دارد و ممکن است عده‌ای مبتلا شوند و عده‌ای به بیمارستان بروند. این روند نه فقط در ایران، بلکه در همه دنیا اینطور خواهد بود که باید با آن زندگی کنیم.

رییس جمهوری در پایان اظهار داشت: در این شرایط باید برای پسا کرونا یعنی تا روزی که درمان این بیماری و واکسن آن پیدا شود و تامین همه نیازمندی‌های جامعه ما که امروز مورد توقع مردم است آماده باشیم.

روحانی تصریح کرد: به همکاری و همراهی مردم امیدواریم و مطمئن هستیم که با ما همکاری می‌کنند، هم به پزشکان خود بیش از گذشته امیدوار هستیم و می‌دانیم امروز از همیشه مسلط‌تر هستند و هم به واحد‌های تولیدی و خدماتی کشور امیدواریم و اطمینان داریم، البته می‌دانیم برخی واحد‌های تولیدی و خدماتی در سختی قرار گرفتند و در حد توان‌مان آن‌ها را یاری و کمک خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار