رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت
«اگر کشور‌های دیگر قصد کمک دارند، فهرست تقاضا‌های ما مشخص است و نیازی به بیمارستان سیار و ماسک نداریم بلکه نیازمند دستگاه ونتیلاتور و تخت مراقبت‌های ویژه هستیم»؛ این پاسخ رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان به طرح چندباره چرایی رد کمک پزشکان بدون مرز به کشورمان است.
کد خبر: ۸۳۴۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸ 29 March 2020
تابناک اجتماعی«اگر کشورهای دیگر قصد کمک دارند، فهرست تقاضاهای ما مشخص است و نیازی به بیمارستان سیار و ماسک نداریم، بلکه نیازمند دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) و تخت مراقبت های ویژه (آی‌سی‌یو) هستیم و هر نهادی مایل باشد چنین محموله ای به ایران ارسال کند، استقبال می‌کنیم»؛ این پاسخ رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان به طرح چندباره چرایی رد کمک پزشکان بدون مرز به کشورمان است.
 
به گزارش «تابناک»؛ دکتر کیانوش جهانپور در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه ـ که آنلاین برگزار می‌شد ـ با تاکید بر این که جز تجهیزات مراقبتی مانند ونتیلاتور و تخت بخش مراقبت های ویژه نیازمندی دیگری در کشورمان وجود ندارد، گفت: بین ۲۷ تا ۳۰ هزار تخت برای بیماران مشکوک به کرونا فعال است و بخشی از این تخت ها خالی است؛ بنابراین، نیازی به تخت بیمارستانی عادی نداریم، اما ۵۰ درصد بخش های مراقبت ویژه کشور برای افراد مبتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ اختصاص یافته که همگی پر شده و نیاز به افزایش این امکانات در کشور وجود دارد.

وی افزود: مدت زمان بستری بیماران بر تخت های آی سی یو بیش از دو هفته و گاهی تا چهار هفته است در حالی که متوسط بستری این بیماران در تخت های عادی بیمارستانی بین ۷ تا ۱۰ روز است و شاید حتی بعد از فاز مهار کرونا بسیاری از این بیماران همچنان بر تخت آی سی یو بستری باشند؛ بنابراین، تاکید کردیم، به بیمارستان سیاری که پزشکان بدون مرز آورده بودند، نیازی نداریم و به ایشان پیشنهاد کردیم در صورت تمایل، می‌توانند به مناطق مرزی کشورمان رفته و خدمت رسانی به اتباع کشورهای دیگر را که ممکن است دسترسی کمتری به خدمات درمانی داشته باشند، به انجام برسانند.
 
طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» از اسفند اجرایی شده و دنبال «لغت» نیستیم/ کیت‌های تست سریع ایراد دارند که ایران مشتری‌شان نبوده/ نیازمند ونتیلاتور و تخت های ICU هستیم/ احتمالا ویروس اواخر دی یا اوایل بهمن وارد کشور شده و 2 کانون شیوع داشته
 
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه درباره درمان اتباع خارجی مبتلا به کووید 19 و شایعاتی از این دست، گفت: بر اساس آنچه در سامانه وزارت بهداشت کشورمان به ثبت رسیده، بیش از دو و نیم میلیون از اتباع خارجی را تحت مراقبت داریم که به نوعی پرونده الکترونیک سلامت دارند، این افراد در فراخوان بسیج ملی کنترل کرونا هم مشارکت می‌کنند، غربالگری می‌شود و در همه شهرها و استانها از امکانات درمانی استفاده کرده و می‌کنند، اما برخی دن کیشوت‌وار به میدان می آیند و با "خود نلسون ماندلا پنداری" فکر می‌کنند منجی ملت هستند و اراجیفی می‌بافند که به هیج وجه صحت ندارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهار نظر رئیس جمهور در خصوص موعد پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی گفت: به هیچ وجه اظهار نظر قطعی مبنی بر زمان پایان قطعی زمان اپیدمی و طرح فاصله گذاری اجتماعی نداریم و رئیس جمهوری نیز چنین مطلبی را بیان نکرده است. مصوبات ستاد ملی کرونا از جمله زمان پایان این طرح، همه موقت هستند و ممکن است با توجه به شرایط با تشکیل جلسات ستاد، اجرای این طرح تمدید شود یا میزان محدودیت های توسعه یا تقلیل پیدا کند و آنچه گفته می‌شود، صرفا مصوبات فعلی است که همه باید به تایید رئیس جمهور برسند تا قابلیت اجرا داشته باشند.

وی در خصوص طرح برخی مسائل در خصوص نام این طرح هم گفت: طرح فاصله گذاری اجتماعی یک طرح شناخته  در دنیاست و در همه دنیا هم با این نام شناخته می شود. البته ممکن است افرادی به ادبیات علاقه داشته باشند و از اسامی دیگری مثل فاصله گذاری فیزیکی استفاده کنند، اما برای ما اسم مهم نیست و مهم اجرای این طرح است که موجب کاهش انتقال بیماری می شود. دوستانی که به اسامی دیگر علاقه دارند، می توانند مقالات خود را به مجامع جهانی ارسال کنند و اگر پذیرفته شد، ما هم از اسامی آنان برای این طرح استفاده می‌کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره مراکز بالینی پیش بیمارستانی و پسابیمارستانی گفت: ۱۰ هزار تخت پیش و پسابیمارستانی با همکاری سپاه، ارتش و هلال احمر دایر شده که البته فعلا با توجه به ساختاری فرهنگی و اجتماعی کشورمان، برخی افراد مبتلا یا بهبود یافته به استفاده از آنها و استقرار در این مراکز تمایلی نشان نمی‌دهند؛ بنابراین، ممکن است با توجه به اهمیت سلامت مردم، مجبور شویم به اجبار ایشان را در این مراکز نگه داریم و از امروز با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، این موضوع اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

او در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص ایراداتی که در برخی کشورها درباره برخی تست های چینی مطرح می‌شود، گفت: ایراداتی که مطرح می‌شود درباره تست های سریع (Rapid test) است که کشورمان مشتری آنها نبوده و نیست. از روز اول تا به امروز که در 56 آزمایشگاه در کشورمان روزانه 6 هزار تست انجام می‌شود، با نظارت انستیتو پاستور، روی کیفیت تست ها دقت زیادی شده و از کیت های تشخیصی استفاده می‌شود که همگی ساخت اروپا یا اهدایی از طریق سازمانهای معتبر بین المللی است و کیت هایی که چین به کشورمان اهدا کرده هم هنوز در چرخه استفاده قرار نگرفته است.

جهانپور درباره استفاده از کیت های تشخیص ایرانی گفت: یکی دو شرکت ایرانی ظرف هفته های اخیر، اقدام به تولید اولیه کیت های تشخیصی کرده‌اند که مراحل رفع اشکال آنها و سپس تایید انستیتو پاستور و سازمان غذا و دارو باید طی گردد تا مجوز تولید انبوهشان صادر شود. با تولید این کیت ها، نگرانی تامین کیت در هفته های آتی برطرف می شود، چون کشورهایی که تا حالا به ما کیت می دادند، ممکن است هفته های آینده خودشان بیشتر نیاز داشته باشند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره شایعه انتقال ویروس از طریق هوا گفت: شایعه ای که به بخش خبری صداوسیما رسیده، مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق هوا فاقد شواهد علمی است. اگر هم در بخش های مراقبت ویژه نگرانی در این مورد باشد به خاطر شرایط بیماران بدحال در بخش های آی سی یو است و این گزارش بی پایه است. البته باید بار دیگر یادآوری کنم که همه دانسته هایمان درباره ویروس کرونا برآمده از مقالات و تحقیقات چینی هاست که از چندماه پیش با این ویروس دست به گریبان بوده‌اند و در آینده خواهیم توانست از نتیجه تحقیقات محققان کشور خودمان هم بهره مند شویم.
 
 
اتود اولیه از دو کانون شیوع اولیه ویروس کرونا در ایران؛ این تصاویر را سخنگوی وزارت بهداشت در نیمه اسفندماه 98 در توییتر خود منتشر کرد.

وی درباره زمان ورود ویروس کرونا به کشورمان نیز گفت: تحلیل و مطالعات تا حدودی زمان احتمالی ورود ویروس را نشان می‌دهد؛ به این صورت که می‌دانیم اولین موارد در قم یک هفته قبل از شناسایی و اعلام رسمی بستری شده بودند و این افراد سفر به چین و مواجهه مستقیم با چینی ها نداشتند و احتمالا بیماری را از دیگرانی که با چینی ها تماس داشتند، گرفته بودند. با علم به این موضوع است که می‌گوییم ورود ویروس به کشورمان به روزهای قبل از آن برمی‌گردد و احتمالا اواخر دی یا اوایل بهمن وارد ایران شده است.

جهانپور افزود: همچنین بر اساس این مطالعات به نظر می‌رسد که «قم» کانون اولیه این بیماری در ایران بوده و یا بیماری در کشورمان دو کانون مجزا -یعنی «قم» و «رشت»- داشته است. البته وقتی می‌گوییم دو کانون همزمان به این معنی نیست که در یک روز و یک ساعت ویروس به این دو نقطه وارد شد، بلکه تاکید داریم که افراد آلوده به این دو شهر رفته و بیماری را به دیگران سرایت داده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار