یکی از خسارت‌های ویروس کرونا مباحث اقتصادی است، موضوعی که دولت برای خسارات ناشی از آن تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کرد.
کد خبر: ۸۳۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵ 28 March 2020

به گزارش تابناک سمنان: محمدعلی میرزایی، دولت اواخر اسفند سال گذشته جلسات خود با موضوع مقابله با کرونا را آغاز کرد؛ روز یکشنبه چهارم اسفند ۹۸ رئیس جمهور با صدور حکم و ابلاغ جدیدی به وزیر بهداشت ماموریت داد تا ضمن تشکیل جلسات مستمر ستاد مقابله با کرونا، از تمام توان مجموعه‌های ذی‌ربط به منظور کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی هرچه سریع‌تر این بیماری بهره گرفته و به طور مستمر به او گزارش دهد.

اولین جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا عصر روز یکشنبه چهارم اسفند به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد. اسحاق جهانگیری در این جلسه اعلام کرد که پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا نیازمند عزم ملی و همکاری همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه است، او همچنین  تاکید کرد که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان رئیس ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا از اختیارات کامل برخوردار است، همه دستگاه ها، نهاد‌ها و بخش خصوصی مکلف هستند همراهی و همکاری لازم را با این ستاد برای مقابله با ویروس کرونا انجام دهند.

همه تصمیمات اقتصادی ستاد مقابله با کرونا

توقف پرواز‌های رفت و برگشت ایران به چین و بسته حمایتی  به ۳ میلیون نفر از اقشار کم درآمد از مهمترین تصمیمات ستاد مقابله با کرونا

دولت برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور، اقدامات همه‌جانبه‌ای را در دستور کار قرار داده است تا با همکاری همه نهاد‌ها و به مدیریت  وزارت بهداشت این بیماری منحوس به طور کامل کنترل و ریشه‌کن شود، توقف پرواز‌های رفت و برگشت ایران به چین و قرنطینه ۵۷ نفر دانشجوی ایرانی مقیم ووهان شاید از مهمترین تصمیمات ستاد مقابله با کرونا باشد که در این زمینه اتخاذ شد. 

کارگروه مدیریت پیامد‌های اقتصادی ناشی از کرونا یکی از جلساتی است که به ریاست نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور تشیکل شد و در جلسه اول این کارگروه دستگاه‌های مختلف گزارشی از عملکرد خود  برای عادی‌سازی جریان فعالیت‌های اقتصادی داخلی و خارجی کشور در حوزه‌های مختلف ارائه کردند که از جمله این موارد می‌توان به عادی سازی و اطمینان‌بخشی وزارت بهداشت برای سلامت مسافران و کالا‌های ایرانی برای تجارت و صادرات، وجود ذخائر کافی کالا‌های اساسی و مورد نیاز جامعه در انبار‌ها و بنادر و  سه شیفته شدن فعالیت تولیدکنندگان محصولات غذایی، آشامیدنی، شوینده، مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات پزشکی اشاره کرد.

پرداخت بسته حمایتی و معیشتی  به ۳ میلیون نفر از اقشار کم درآمد، از مهم ترین تصمیمات جدی این ستاد بود که مقرر شد ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض پرداخت شود. همچنین قرار شد تا به ۴ میلیون نفر بین یک و نیم تا ۲ میلیون تومان وام قرض الحسنه با اقساط ۳۰ ماهه و پرداخت ماهیانه ۸۰ هزار تومان پرداخت شود؛ این وام بدون ضامن بوده و اقساط آن از کارت یارانه پرداخت می‌شود.

قطعا یکی از خسارت های طبیعی ویروس کرونا بحث اقتصادی و مالی آن است؛ موضوعی که رئیس جمهور را به آن وا داشت تا به سازمان برنامه و بودجه دستور دهد هرگونه بودجه مورد نیاز برای مقابله همه جانبه با این ویروس تأمین شود. وزارت صمت باید همه تجهیزات و وسایل درمانی و مرتبط را در اسرع وقت تولید و تأمین کند، وزارت راه و شهرسازی هم مکلف شد با همکاری و شهرداری تهران همه تدابیر لازم در پایانه‌های کشور، مراکز بین جاده‌ای و نیز وسایل حمل و نقل عمومی و مترو اتخاذ کند.

 

کرونا

بسیج وزارتخانه ها برای مقابله با کرونا؛ مهمترین هدف ستادمقابله با کرونا

دومین جلسه کارگروه مدیریت پیامد‌های اقتصادی ناشی از بیماری اخیر در تاریخ دوازدهم اسفند سال گذشته برگزار شد که مهمترین تصمیم این جلسه این بود که به منظور عادی سازی روند صادرات و واردات بویژه در ارتباط با کشورهای همسایه، مقرر شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت امور خارجه و در زمانبندی مشخص، برای تدوین و اجرای توافق های دوجانبه بر اساس پروتکل بهداشتی میان ایران و کشورهای همسایه هر چه سریع‌تر اقدام نماید تا جریان صادرات و واردات کالا به شرایط عادی خودش برگشته و توسعه یابد.

در آخرین جلسه کارگروه مدیریت پیامد‌های اقتصادی ناشی از بیماری کرونا  طرح جامع سیاست‌های کلان در رابطه با تبعات اقتصادی کرونا مورد بحث قرار گرفت و همچنین در رابطه با ارائه کمک مالی به خانوار‌های آسیب پذیر و حمایت و کمک به بنگاه‌های اقتصادی آسیب دیده از کرونا با هدف حفظ اشتغال در کشور پیشنهاد‌های ارائه شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی شد.با این وجود هر کدام از وزارتخانه ها مسئولیت های متفاوتی برای پیشگیری این ویروس در سطح کشور دارند، به طور مثال؛ وزارت صمت  با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید تدابیر لازم را به منظور تولید و تامین لوازم بهداشتی مربوط به پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و مقابله با آن را اتخاذ کنند.همچنین وزارت دادگستری باید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی با گرانفروشی و احتکار لوازم مربوط به پیشگیری از انتشار ویروس مذکور به طور جدی مقابله کند.

کرونا

درخواست برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا

بر اساس دستورالعمل این ستاد ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها باید در یک طرح ضربتی و سراسری نسبت به برگزاری دوره آموزشی و توانمندسازی باهدف انتقال مفاهیم اصول بهداشت فردی و توصیه‌های پیشگیرانه بهداشتی در قالب محتوا‌های آموزشی دیداری و شنیداری به دانش آموزان کارکنان، اقدام کنند. بر این اساس برگزاری تمام کنگره‌ها، گردهمایی‌ها، اردو‌ها و مسابقات تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد.

طی دو روز گذشته حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور  در جلسه کمیته اقتصادی دولت از تدوین نامه‌ای جهت برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای بخش بهداشتی مقابله با کرونا خبر داد و اعلام کرد که امروز تصمیمات دیگری را اتخاذ کردیم. اولین تصمیم این بود که نسبت به کسب و کار‌هایی که صدمه دیدند مشروط بر اینکه کارگری را اخراج نکرده باشند و نکنند، اگر بنگاهی صدمه دیده و کارگری را اخراج نکرده باشد تسهیلات ارزان قیمتی را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. در این زمینه وزارتخانه‌های صمت و رفاه و بخش اقتصادی دولت، برنامه ریزی و تعیین و جدول آن را مشخص می‌کنند و در مجموع ۷۵ هزار میلیارد تومان را برای این کار مدنظر قرار دادیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار