وضعیت دو تالاب کافتر و پریشان همانند ۱۴ سال گذشته است و با خشکی دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۸۳۴۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹ 28 March 2020

تابناک فارس به نقل از مهر:در حالی که فصل گرما شروع شده اما متأسفانه وضعیت برخی از دریاچه‌های استان فارس نگران کننده است.
وضعیت دو تالاب کافتر و پریشان همانند ۱۴ سال گذشته است و با خشکی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در حالی که استان فارس سال گذشته سال پربارشی را پشت سر گذاشت اما وضعیت این دو دریاچه همچنان نگران کننده است و اصلاً آبگیری نشد.

در این میان اما وضعیت دو دریاچه مهارلو و بختگان مناسب است و تا حد قابل توجهی آبگیری شده است البته باید درنظر داشت که در یاچه مهارلو همواره در طول سال آبدار بوده و دریاچه بختگان با رهاسازی حقابه حدود ۲۰ درصد آبگیری شده است.

در این میان معاون فنی اداره کل محیط زیست استان فارس در رابطه با آخرین وضعیت دریاچه‌های استان بیان کرد: طی سال گذشته به دلیل بارش‌های خوبی که پس از سال‌ها در استان به وقوع پیوست تا حد قابل توجهی وضعیت برخی از دریاچه‌ها از جمله مهارلو، کمجان و هیرم خوب شد به گونه‌ای که در حال حاضر این دریاچه‌ها آبدار هستند.

 

نبی الله مرادی ادامه داد: در سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی محیط زیست استان حدود ۴۰ میلیون مترمکعب از حقابه دریاچه بختگان رهاسازی و حدود ۲۰ درصد از این دریاچه آبگیری شد.

وی گفت: با رهاسازی این میزان آب در زمستان به دلیل کاهش بارندگی‌ها به میزان قابل توجهی از آب دریاچه تبخیر شد که طی چند روز گذشته با توجه به بارندگی‌ها بار دیگر بختگان نیز آبگیری شد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان فارس با اظهار نگرانی از وضعیت دریاچه پرشان نیز بیان کرد: این دریاچه در سال گذشته نیز آبگیری نشد و در حال حاضر به طور کامل خشک است.

مرادی گفت: دریاچه کافتر که یکی دیگر از دریاچه‌های مهم استان به شمار می‌رود همچنان خشک است و آبی در آن جاری نشده است.

وی توضیح داد: در حال حاضر وضعیت دو دریاچه پریشان و کافتر نگران کننده است البته باید در نظر داشت که با توجه به آغاز فصل گرما دریاچه‌های دیگر نیز تا حدودی خشک می‌شوند.

 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون تغییر رنگ دریاچه مهارلو گفت: این تغییر رنگ دریاچه نگران کننده نیست وچنانچه دریاچه مهارلو پرآب شود کم رنگ تر خواهد شد و از غلظت آن کاسته می‌شود اما به دلیل ورود فاضلاب شهری به این محدوده، دریاچه آلودگی دارد.

مرادی با بیان اینکه چنانچه بارندگی‌ها افزایش یابد و دریاچه پرآب شود رنگ قرمزی آن هم کم رنگ تر می‌شود، افزود: با توجه به اینکه استفاده خاصی از آب دریاچه نمی‌شود پس نه رنگ و نه آلوده بودن آب آن نگران کننده نیست.

به گفته وی آلوده بودن آب دریاچه طبیعی است چرا که آب‌های رودخانه و فاضلاب از منطقه پل فسا به این دریاچه سرازیر می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که دریاچه دارای آب باشد کانون ریزگردها نیست و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار