رییس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم‌سازی رازی :
رییس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی از تولید واکسن تزریقی فلج اطفال و سیاه سرفه بعد از توقفی ۵ ساله در کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۳۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳ 26 August 2015

به گزارش تابناک یزد حمید کهرام همزمان با دومین روز از هفته دولت، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان گفت: طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی، واکسن فلج اطفال تا دو سال آینده می‌بایست در تمام دنیا، از نوع خوراکی به شکل تزریقی تبدیل، تولید و واکسیناسیون انجام شود.

 وی در ادامه با بیان اینکه از ۴۰ سال پیش تا کنون این واکسن به صورت قطره‌ای و خوراکی در کشور مصرف می‌شود افزود: در حال حاضر تولید واکسن فلج اطفال به صورت آزمایشگاهی در این موسسه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این واکسن نماد و المان سرم سازی رازی ست، خاطرنشان کرد: این واکسن پیچیده‌ترین واکسنی است که در موسسه تولید می‌شود و با تبدیل شدن روش استفاده از این واکسن از خوراکی به تزریقی، ویروس این بیماری از زنده به کشته شده تبدیل می‌شود.

کهرام در ادامه با بیان اینکه از حدود ۱۵ سال پیش تا به امروز ابتلا به فلج اطفال در کشور ما مشاهده نشده است گفت: در حالیکه در کشورهای همسایه شرقی و غربی ما این بیماری به مراتب دیده می‌شود و مسافران از آن کشور‌ها این ویروس را وارد کشور ما می‌کنند ولی در طول سال‌های اخیر و تا به اکنون، به دلیل ایمنی بالا در کشور ما موردی از سرایت و یا شیوع این بیماری دیدهع نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تولید نوع تزریقی واکسن فلج اطفال در کشور گفت: هم اکنون به شدت برای دست یابی به این تکنولوژی در حال فعالیت هستیم امیدواریم پس از طی مراحل ازمایشگاهی، در سال ۹۵ به تولید صنعتی این واکسن دست یابیم.

تولید مجدد واکسن سیاه سرفه بعد از ۵ سال

وی در ادامه با بیان اینکه تولید مجدد واکسن سیاه سرفه جزو ۱۰ طرح پژوهشی و در دست اقدام این موسسه است افزود: امیدواریم تولید واکسن سیاه سرفه پس از توقفی ۵ ساله، تا پایان سال جاری در این موسسه و در سطح کشور آغاز شود

وی افزود: این واکسن قبل از این توسط این موسسه تولید می‌شد ولی به دلیل ضعف در تولید آن و تکنولوژی قدیم تولید این واکسن، حدود پنج سال تولید آن متوقف شد ولی با برنامه ریزی‌های انجام شده امیدواریم بتوانیم این واکسن را تا پایان سال جاری مجدد وارد بازار کنیم.

تولید واکسن طاعون نشخوار کنندگان کوچک

وی در ادامه با بیان اینکه تولید واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک و واکسن‌های آنتروتوکسمی به روش جدید از دیگر برنامه‌های پژوهشی و تولیدی این موسسه است، اظهار داشت: از آنجایی که امکان ابتلا و شیوع همیشگی این بیماری در بین دام‌های کشور همواره وجود دارد این واکسن می‌بایست به روش کشت بافت تولید شود، باید به سمت تولید انبوه این واکسن منطبق با استاندارد‌های جهانی و در راستای واکسیناسیون و مصرف همگانی برای دام‌های کشور حرکت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مقاوم شدن این واکسن به گرما، از دیگر طرح‌های ارتقایی این واکسن است افزود: با تمهیدات انجام شده هم اکنون نیاز به این واکسن در بازار اشباع شده و حدود شش ماه است که اندوخته انبارهای موسسه این واکسن پر شده است.

کهرام در ادامه با بیان اینکه تولید واکسن تب سه روزه در کشور که یکی از بیماری‌های مهم گاوی ست، یکی دیگر از طرح‌های این موسسه است از افزایش ۵۰ درصدی واکسن گامبرو در سال سال جاری خبر و خاطرنشان کرد: با این میزان افزایش ۳۰ درصد واکسن مورد نیاز بازار کشور تامین می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تولید روغنی واکسن تب برفکی از دیگر برنامه‌های این موسسه در سال جاری ست افزود: از آنجایی که بیماری تب برفکی از جمله خطرناک‌ترین بیماری‌ها در دام‌های سنگین است امیدواریم با تولید این واکسن به روش جدید، ایمنی زایی آن در دام طولانی‌تر شود.

کیفی سازی واکسن تب مالت

وی کیفیت بخشی به واکسن تب مالت را طی دو برنامه از دیگر برنامه‌های این موسسه در سال جاری عنوان کرد و خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ سال از تولید واکسن (بروسلوز) در کشور ما می‌گذرد که متاسفانه پس از طی این مدت طولانی هنوز این واکسن با روش‌های قدیمی تولید می‌شود که با برنامه‌هایی که برای روزآمد شدن تولید این واکسن در دست اقدام است امیدواریم این علاوه بر تولید این واکسن با تکنولوژی روز دنیا، کیفیت و ماندگاری آن را هم افزایش دهیم.

کهرام با بیان اینکه این واکسن از واکسن‌های مهم و استراتژیک بخش دام کشور است گفت: با افزایش این بیماری در سال گذشته، به‌‌ همان نسبت تولید آن در کشور افزایش یافت به طوری که در حال حاضر تمامی واکسن مورد نیاز شش ماهه اول سال توسط این موسسه تولید و انبار شده است.

وی در پایان با بیان اینکه طولانی‌تر شدن عمر قفسه‌ای و ماندگاری این واکسن از دیگر برنامه‌های ارتقایی تولید این واکسن است گفت: امیدواریم با ارتقای تکنولوژی و اصلاح روند تولید، عمر این واکسن را از ۴ ماه به ۸ ماه افزایش دهیم.
منبع: ایلنا
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار