کشاورزان بیشتر از شهروندان معمولی در این ایام به اقلام بهداشتی نیازمندند تا بتوانند با رعایت نکات بهداشتی به فعالیت خود ادامه دهند. همچنین باید تضمینی به آنها داده شود که محصولاتشان خریداری می شود، روی دستشان باقی نمی ماند.
کد خبر: ۸۳۳۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴ 23 March 2020

 با شیوع ویروس کرونا درکشور این سوال پیش می آید که آیا بیماری کووید_۱۹ سال سختی را برای بخش کشاورزی رقم خواهد زد؟

به گزارش ایسنا، سایه کرونا این روزها بر تمام بخشهای کشور سنگینی می کند و کمتر مشاغلی پیدا می شود که از گزند این ویروس ناشناخته در امان بوده باشند. با این اوصاف اما آن چیزی که بیش از پیش افکار عمومی و مسئولان مربوطه را نگران کرده است، اثرات ویروس کرونا بر تولیدکنندگان است. تولیدکنندگانی که اسفندماه و با همه گیری این ویروس ماه سختی را سپری کردند و به نوعی با چالش جدیدی مواجه شدند.

اگرچه این یک چالش جهانی است و کرونا تعادل بازار عرضه و تقاضا را در همه جای دنیا برهم زده و به نوعی بسیاری از مشاغل را در آستانه تعطیلی برده است، اما این چالش برای تولیدکنندگان داخلی قدری گران تر تمام شد، زیرا آنها قبل از ویروس کرونا با فشار تحریم ها، نوسانات نرخ ارز و محدودیت در صادرات و واردات دست و پنجه نرم می کردند و تلاششان این بود که به هر نحوی شده اقتصاد کشور را سرپا نگه دارند.

از جمله تولید کنندگانی که کووید_۱۹ آنها را متحمل خسارت و ضرر و زیان کرده است، تولیدکنندگان بخش کشاورزی هستند. صنفی که یک سال تمام منتظر بودند تا در آستانه سال نو حاصل دسترنج خود را ببینند ولی تنها چیزی که در پایان سال ۱۳۹۸ نصیبشان شد بازار آشفته شب عید بود و محصولاتی که روی دستشان بدون خریدار باقی ماند و همواره نیز نگران هستند که با ادامه این پاندمی و محدودیتهای اعمال شده، محصولاتی که در سال جدید قصد تولیدش را دارند نیز مشابه سال قبل روی دستشان بماند.

البته این نگرانی فقط مختص به این صنف نیست و افکار عمومی نیز دراین ایام بشدت درگیر این موضوع شده است و سوالی که این روزها بیشتر پرسیده می شود این است که آیا بخش کشاورزی سال سختی را تجربه خواهد کرد؟ آیا ممکن است در ماههای آینده با کمبود برخی محصولات مواجه شویم؟ سوالاتی که رییس نظام صنفی کشاورزی آنها را پاسخ داد.

سال سختی در انتظار بخش کشاورزی است

محمد شفیع ملک زاده در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه برخی تصور دارند که کرونا بر بخش کشاورزی و تولیدکنندگان اثری نداشته است، گفت: متاسفانه این بیماری بیشترین تاثیر را روی بخش کشاورزی گذاشته است. محصولات کشاورزی فساد پذیر هستند و نمی توان آن را برای مدت طولانی در جایی انبار یا ذخیره کرد و بعد از اتمام همه گیری این ویروس از آنها استفاده کرد.

وی ادامه داد: اکثر محصولات کشاورزان به ویژه صیفی جات و محصولات گلخانه ای مانند گلهای زینتی متاسفانه به دلیل شرایط پیش آمده روی دست تولیدکنندگانشان مانده است و خریداری برای آنها وجود ندارد. البته این موضوع فقط مختص کشور ما نیست و بازار برخی ازمحصولات درکشورهای دیگر نیز بی رمق شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی اضافه کرد: فعالان در بخش کشاورزی و دامداری و نظایر آن مجبور هستند که به فعالیت خود دراین شرایط ادامه دهند، زیرا باغها، مزارع و دامداریها قابلیت آن را ندارند که رها شوند و از طرفی برای آنها هزینه های بسیاری شده است. همچنین معیشت کشاورزان نیز در صورت رهاسازی با خطر روبه رو می شود و امکان دارد کسانی که می خواهند در فصل بهار محصولی تولید کنند، به دلیل شرایط نامناسب اقدام نکنند. در حقیقت شاید بتوان گفت که ممکن است در مقطعی تولیدات با مشکل روبه رو شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر کرونا ریشه کن نشود و اوضاع به همین صورت ادامه یابد، در تولید محصولاتی که از این ماه به بعد شروع می شود دچار چالش خواهیم شد و بخش کشاورزی کشور سال سختی را در پیش خواهد داشت. یعنی برخی کشاورزان برای سلامتی خود و اطرافیانشان و ترس از اینکه محصولات تولید شده روی دستشان بماند، سمت آن نخواهند رفت. برای مثال عده ای در تولید گلهای زینتی فعالند که امسال با شیوع این ویروس و کاهش خرید مردم تمام تولیداتشان روی دستشان باقی مانده است. یعنی تمام این افراد به امید آنکه در آمدی کسب کنند با قسط و قرض به تولیداتشان ادامه دادند ولی حالا همه بدهکار هستند و بانکها نیز با آنها همکاری نمی کنند.

ملک زاده با اشاره به اینکه اگر قرار است کشاورز محصولی را تولید کند باید امکانات لازم در اختیارش گذاشته شود، گفت: کشاورزان بیشتر از شهروندان معمولی در این ایام به اقلام بهداشتی نیازمندند تا بتوانند با رعایت نکات بهداشتی به فعالیت خود ادامه دهند. همچنین باید تضمینی به آنها داده شود که محصولاتشان خریداری می شود، روی دستشان باقی نمی ماند.

وی در پایان گفت: دولت باید اعتبارات وتسهیلاتی را در اختیار کشاورزان قرار دهد، زیرا افرادی که می خواهند کشت بهاره داشته باشند در محصولات فعلی ضربه خوردند. کشاورزان برای کشت پاییز نیازمند نقدینگی هستند که درحال حاضر ندارند. در حقیقت باید همه دست به دست هم بدهیم تا تولید متوقف نشود. از طرفی باید از توان اصناف و تشکل های بخش خصوصی جهت کنترل و نظارت بر سلامت محصولات به دست آمده نیز استفاده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار