عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران به تشریح پنج راهبرد اساسی برای تحقق شعار "جهش تولید" پرداخت و گفت: اگر جهش تولید را می‌خواهیم باید به واحدهای کوچک و متوسط نگاه ویژه داشته باشیم.
کد خبر: ۸۳۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰ 23 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،کیوان کاشفی ، با اشاره به نامگذاری امسال با نام جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: اولین چیزی که باید مد نظر قرار دهیم و در صحبت‌های مقام معظم رهبری نیز مشهود بود، این است که شعار امسال با شعار سال قبل که "رونق تولید" نام داشت در پیوند است و جهش تولید ادامه دهنده شعار سال قبل خواهد بود.

وی معتقد است، تمام اهداف، برنامه‌ها و تمهیداتی که برای رونق تولید در سال گذشته مطرح شده بود امسال نیز به قوت خود باقی است و در کنار آن نیازمند الزامات جدی‌تر و بیشتر برای جهش تولید هستیم.

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه جهش تولید باید به صورت واقعی و عملیاتی در سطح کشور و جامعه خود را نشان دهد، یادآور شد: برای این منظور نیازمند پنج راهبرد اساسی هستیم که سه راهبرد آن مربوط به دولت و حاکمیت و دو راهبرد مربوط به بخش خصوصی است.

کاشفی درباره راهبردهای که بخش حاکمیت متولی آن است، افزود: اولین و مهمترین راهبرد بهبود فضای کسب و کار است، زیرا تا فضای کسب و کار خوبی نداشته باشیم نمی‌توانیم شاهد جهش در تولید کشور باشیم.

وی بر لزوم تسهیل شرایط کسب و کار در کشور تاکید کرد و افزود: مهمترین زیرمجموعه‌های بهبود فضای کسب و کار شامل رفع قوانین مُخل، تامین مالی بنگاه‌ها، ثبات بخشنامه‌ها و رویه‌ها، نحوه برخورد دستگاه‌ها و نهادهای دولتی با تشکل‌های بخش خصوصی و... است.

وی تصریح کرد: دولت نیز باید از بسیاری نظارت‌های بی‌جا خصوصا در زمینه نرخ‌گذاری خود را کنار بکشد و به بخش خصوصی و تشکل‌های این بخش اجازه حضور بیشتری بدهد تا امور را پیش ببرند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگرچه سال‌هاست بر بهبود فضای کسب و کار تاکید می‌شود، اما روند حرکت به سمت این بهبود کند است و نیازمند جدیت بیشتری می‌باشد.

کاشفی از فاصله معنادار فضای کسب و کار ایران با کشورهای دیگر خصوصا کشورهای منطقه نیز یاد کرد و ادامه داد: وقتی که به آمارها نگاه می‌کنیم میانگین ثبت یک شرکت در ایران ۴۵ روز تا دو ماه زمان نیاز دارد، اما همین روند در ترکیه پنج روزه انجام می‌شود و این تفاوت یک هشدار خطرناک برای فضای کسب و کار کشور است.

کاشفی دومین راهبرد اساسی در حوزه حاکمیت را تثبیت شاخص‌های کلان اقتصادی در کشور اعلام کرد و یادآور شد: وقتی که شاخص‌های اقتصادی ثبات نداشته باشد، بخش خصوصی نمی‌تواند برای آینده خود برنامه‌ریزی کند و شرایط کاری‌اش را توسعه دهد.

وی یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های کلان اقتصادی را نرخ ارز دانست که در دو، سه سال اخیر هیچگاه وضعیت مناسبی نداشته و عنوان کرد: در هیچ جای دنیا شاهد آن نیستیم که ظرف مدت دو ماه نرخ ارز ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، به دنبال نوسانات نرخ ارز همواره شاهد بخشنامه‌های متعدد و خلق‌الساعه نیز هستیم که ساختار تولید و اقتصاد کشور را به مخاطره می‌اندازد.

کاشفی نرخ بهره‌های بانکی و نحوه قراردادهای مربوط به آن، نرخ مالیات و نحوه مالیات‌ ستانی، هزینه خدماتی مانند آب، برق، گاز، زمین و... را نیز از دیگر مواردی دانست که تثبیت آنها می‌تواند به بهبود شرایط تولید کشور کمک کند.

وی سومین راهبرد برای جهش تولید را توجه به صادرات دانست و عنوان کرد: همانطور که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز مشهود بود، اگر چه داخل کشور بازار مصرف خوبی به اندازه ۸۰ میلیون جمعیت ایران داریم، اما می‌توان گفت میزان تولیدات آنقدر بالا رفته که بازار داخل هم اکنون اشباع است و از سوی دیگر به دلیل کوچک شدن سبد خرید مردم سطح تقاضا نیز پایین آمده است.

وی معتقد است، در چنین شرایطی باید به سمت بازارهای خارجی نگاه ویژه داشته باشیم، چون صادرات علاوه بر ارزآوری قابل توجه برای کشور باعث می‌شود واحد صادراتی نیز بتواند علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، همواره روی پای خود بایستد.

کاشفی تاکید کرد: توجه به حوزه صادرات باید در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خصوصا جذب گردشگر که در آن پتانسیل‌های قابل توجهی داریم و به نوعی یک صادرات محسوب می‌شود، را مد نظر فرار دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه توسعه صادرات را نیازمند ملزومات متعددی دانست که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مشخص شدن کشورهای صادراتی اشاره کرد و افزود: حدود ۱۶ تا ۱۷ کشور در اولویت صادراتی ما هستند و باید برای هر یک از این کشورها برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم.

کاشفی گفت: دستگاه‌های اصلی متولی صادرات شامل وزارت امورخارجه به عنوان یک تسهیلگر حساس که البته عملکرد آن تاکنون چندان قابل رضایت نبوده، سازمان توسعه تجارت به عنوان یک نهاد که می تواند در زمینه تعرفه‌های ترجیحی، مشوق‌ها و ... فعالیت کند و همچنین تشکل‌های بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی مشترک بین کشورها از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که باید برای توسعه صادرات تلاش کنند.

کاشفی درباره دو راهبرد که بر عهده بخش خصوصی است نیز افزود: راهبرد اول توجه به تربیت نیروی کار ماهر است، زیرا تا زمانی که نیروی کار ماهر نداشته باشیم امکان جهش تولید وجود ندارد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در کشور ما دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای که عمدتا هم دولتی هستند مسیر خود را می‌روند و بخش خصوصی نیز در محیط واقعی کار آموزش‌های خاص خود را دارد، یادآور شد: متاسفانه بین این دو بخش پیوند قابل توجهی وجود ندارد.

وی معتقد است، الگویی که در بسیاری از کشورهای دنیا موفق بوده نشان می‌دهد خود بخش خصوصی باید برای تربیت نیروی کار ماهر آستین بالا بزنند و ما نیز باید در این زمینه فعالیت‌های خاصی را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: دومین راهبرد که بخش خصوصی باید به آن توجه کند استفاده حداکثری از علم و تکنولوژی روز برای افزایش بهره‌وری تولید است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تحریم‌ها باعث شده خلایی بین تکنولوژی روز دنیا و تجهیزاتی که در بخش تولید ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد ایجاد شود، عنوان کرد: این شرایط باعث شده تولید در کشور با هزینه زیاد انجام شود و در زمینه تولیدات مبتنی بر تکنولوژی روز چندان موفق نباشیم.

کاشفی معتقد است، بخش خصوصی باید به روز کردن تجهیزات و تکنولوژی خود را در دستور کار قرار دهد، زیرا گاهی با بهبود یک تکنولوژی ظرفیت تولید یک واحد می تواند تا سه برابر هم افزایش پیدا کند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه برای انجام این اقدامات نیاز است که دولت نیز حمایت‌های لازم خصوصا تامین مالی را برای بخش خصوصی انجام دهد.

کاشفی در ادامه از یک چالش مهم که طی سال‌های اخیر باعث شده گاهی شاهد تحقق جدی شعار سال و محسوس بودن نتیجه آن در سطح جامعه نباشیم نیز یاد کرد و گفت: در کشور ما اکثر واحدهای بزرگ تولیدی نیمه دولتی و خصولتی هستند که بخش قابل توجهی از شعارهای سال و تمهیداتی که برای آن در نظر گرفته می‌شود مربوط به همین واحدها است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه وجود این شرکت‌ها برای کشور لازم است، اما روند فعالیت آنها باید تغییر پیدا کند، زیرا این شرکت‌ها ظرفیت اشتغالزایی جدیدی ندارند.

کاشفی معتقد است، در کنار فعالیت این شرکت‌های بزرگ باید بخش خصوصی واقعی و همچنین واحدهای کوچک و متوسط نیز تقویت شود و از تمرکز بر واحدهای بزرگ و بی‌توجهی به واحدهای کوچک فاصله بگیریم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ظرفیت قابل توجه بنگاه‌های کوچک و متوسط برای ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری، تاکید کرد: حتی لازم است برای این دسته از بنگاه‌های یک وزارتخانه جدا تشکیل شود تا بتوانیم شاهد تقویت بیشتر این بخش باشیم.

کاشفی با بیان اینکه کم توجهی به واحدهای کوچک و متوسط همواره طی ۱۰ سال اخیر وجود داشته و اکنون فاصله گرفتن از این شرایط نیازمند یک برنامه بلند مدت است، افزود: سال جهش تولید می‌تواند بهانه‌ای برای برداشتن قدم های ویژه و آغاز توجه بیشتر به واحدهای خرد و کوچک باشد.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر همواره شاهد توجه به صنایع بزرگ از جمله صنایع فولاد، خودروسازی و... بوده‌ایم، تاکید کرد: اکنون زمان آن رسیده که فضا را برای تقویت واحدهای خرد و کوچک باز کنیم.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار