بعد از برگزاری انتخابات مجلس، برخی منتخبان بر اثر کرونا درگذشتند که قانون برای این مورد پیش‌بینی‌هایی انجام داده است.
کد خبر: ۸۲۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳ 09 March 2020

به گزارش تابناک سمنان: پس از شیوع ویروس کرونا و با توجه به این نکته دامنه شیوع این ویروس هیچگونه مرزی نمی شناسد، متاسفانه شاهد همه گیر بودن آن در گروه های مختلف بوده ایم به نحوی که از شخصیت های مذهبی گرفته تا شخصیت های سیاسی و همچنین عامه مردم، هم مبتلا شده اند و هم در میان درگذشتگان بوده اند.

در چنین شرایطی که قطعا اوضاع عادی نیست اولین اقدام رعایت کردن اصول بهداشتی مثل قرنطینه از سوی همه افراد جامعه است. در این روزهای حساس نمایندگان منتخب مردم نیز سرگرم فعالیت های پس از انتخاب خود هستند و قطعا این منتخبین نیز باید اصول را رعایت کنند تا هم به عدم ابتلای خود و هم دیگران کمک کرده باشند.

نفر جایگزین نمایندگان منتخب مجلس که بر اثر ابتلا به کرونا درگذشتند، چگونه انتخاب می‌شود؟

در این بین در حوزه سیاسی این سوال مطرح می شود که در صورت فوت شدن منتخبین مردم مانند آنچه متاسفانه تاکنون برای دو نفر از منتخبین رخ داده بر اثر ابتلا به این بیماری یا هر دلیل دیگری ، قانون جایگزین را چگونه مشخص می کند؟!

محمدعلی رمضانی‌دستک و فاطمه رهبر دو تن از منتخبان مردم در مجلس یازدهم در حوزه‌های انتخابیه «آستانه اشرفیه» و «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس» هستند که طی روز‌های اخیر به رحمت ایزدی پیوسته‌اند.

نفر جایگزین نمایندگان منتخب مجلس که بر اثر ابتلا به کرونا درگذشتند، چگونه انتخاب می‌شود؟

درگذشت این دو منتخب مردم در مجلس یازدهم، این سوال را در اذهان عمومی ایجاد کرد که تکلیف افراد جایگزین آن‌ها چه خواهد شد؟

سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور در مورد این شایعه که آیا نفر بعدی منتخب درگذشته می‌تواند جایگزین وی می شود گفت: نفر جایگزین در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۱۴۰۰ انتخاب می‌شود.

در انتخابات مجلس شورای اسلامی برخلاف انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا، اعضای علی‌البدل انتخاب نمی‌شوند که در صورت برکناری، استعفا یا فوت، جایگزین منتخبان اصلی شوند؛ بنابراین طبق ماده چهارم قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های فاقد نماینده هم‌زمان با یکی از انتخابات مذکور در اصل ششم قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

در بحث انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا این وضعیت وجود دارد که علاوه بر اعضای اصلی، اعضای علی البدل انتخاب می شوند و افرادی که رای آنها بعد از اعضای منتخب بود به عنوان اعضای علی البدل انتخاب می شوند. در این مرحله به طور اتوماتیک اگر اعضای اصلی به هر دلیلی کنار بروند، یک نفر از اعضای علی البدل جایگزین خواهد شد، ولی در انتخابات مجلس شورای اسلامی عضو علی البدل نداریم و اگر افراد رای لازم را داشته باشند و به حد نصاب برسند انتخاب می شوند، در غیر این صورت یا به مرحله دوم کشیده می شود و یا از گردونه انتخابات خارج می شوند و به مرحله میان دوره می رسند. 

نفر جایگزین نمایندگان منتخب مجلس که بر اثر ابتلا به کرونا درگذشتند، چگونه انتخاب می‌شود؟

بنابراین مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم که هنوز معلوم نیست در ۲۹ فروردین برگزار خواهد شد یا خیر، زمان انتخابات میان‌دوره‌ای این مجلس نیست و طبق قانون، انتخابات میان دوره ای مجلس یازدهم در سال ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود و در آن انتخابات خواهد بود که تکلیف جایگزین های منتخبان مرحوم و مرحومه آستانه اشرفیه و تهران در مجلس یازدهم مشخص خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار