مزارع شهرستان های جنوبی استان فارس دوباره طعمه ملخ های سرگردان و گرسنه ای شده که امسال برای دومین بار است که به طور سرزده خود را میهمان سفره کشاورزان کرده اند. تیرماه امسال بود که این موجودات خوش اشتها از کشورهای اطراف وارد استان فارس شدند و با حمله به مزارع دلی از عزا در آورده و در نهایت 6 هکتار از اراضی کشاورزی را طعمه خود کردند.
کد خبر: ۸۲۹۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 09 March 2020

تابناک فارس به نقل از شبستان:مزارع شهرستان های جنوبی استان فارس دوباره طعمه ملخ های سرگردان و گرسنه ای شده که امسال برای دومین بار است که به طور سرزده خود را میهمان سفره کشاورزان کرده اند. تیرماه امسال بود که این موجودات خوش اشتها از کشورهای اطراف وارد استان فارس شدند و با حمله به مزارع دلی از عزا در آورده و در نهایت 6 هکتار از اراضی کشاورزی را طعمه خود کردند.

 

خبرگزاری شبستان پیش از این در گزارشی با عنوان «ملخ های خانمان سوز در کمین کشاورزان فارس» پیش بینی حمله ملخ را به مزارع استان کرده بود که البته پیش از آن به وسیله کارشناسان و متولیان حوزه کشاورزی این احتمال داده شده بود که بهمن ماه امسال، مزارع کشاورزی استان فارس دستخوش حمله ملخ های صحرایی قرار می گیرد. فائو نیز اعلام کرده بود که بیش از 50 دسته ملخ های صحرایی در آفریقا شمارش شده که حدود 35 دسته وارد کشورهای عربی و 6 دسته چند صد میلیونی وارد ایران شده است.

 

دیری نپایید که ملخ های سرگردان به شهرهای جنوبی استان وارد شده و دوم اسفندماه مزارع شهرستان های لامرد و مهر را تحت تاثیر قرار دادند. متولیان حوزه کشاورزی استان با شناسایی و پایش ملخ ها به مزارع، از همان ابتدا کار مبارزه با این آفت را آغاز کرده و با اطلاع رسانی به موقع، کشاورزان را از هجوم ملخ ها و آسیب جدی به مزارع آگاه کردند.

 

همچنین سموم مورد نیاز به منظور مبارزه با این آفت به طور رایگان در اختیار کشاورزان قرار گرفت و از آنها خواسته شد تا ضمن آماده سازی امکانات و تجهیزات، جهت مقابله جدی با ملخ های صحرایی آمادگی داشته باشند.

 

گرچه متولیان حوزه کشاورزی اوج فعالیت ملخ ها در استان را خردادماه سال آینده اعلام کرده اما از پایان فعالیت این آفت در اواخر تیرماه خبر داده اند. آنچه که جهاد کشاورزی فارس از میزان مبارزه با ملخ ها اعلام کرده حاکی از آن است که تا پایان روز هجدهم اسفند، 2 هزار و 414 هکتار از مزارع ردیابی و در برابر این آفت واکسینه شده اند. از این میزان یک هزار و 79 هکتار در مهر، یک هزار و 60 هکتار در لامرد، 85 هکتار در قیروکارزین، 70 هکتار در خنج، 10 هکتار در لارستان، 70 هکتار در فراشبند و 40 هکتار در گراش بوده و علاوه بر شهرستان های آلوده در سایر شهرستان های در معرض خطر نیز ردیابی انجام شده است.

 

سطح ردیابی ها تا کنون 78 هزار هکتار بوده که با شناسایی کانون هایی در لامرد، خنج و کازرون در روزهای اخیر کار مبارزه بر علیه این آفت نیز در این شهرها انجام شده است. به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس، مبارزه بر علیه ملخ های صحرایی در پنج شهرستان گراش، خنج، قیروکارزین، لامرد و مُهر که درگیر این آفت هستند انجام شده است.

 

«حمید دبیری» با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته با تراکم بیشتری از ملخ ها رو به رو هستیم، عنوان کرده که سمپاش ‌های دولتی در مزارع آلوده و درگیر مستقر و برای مبارزه بیشتر به کمک مردم و کشاورزان نیاز است. وی همچنین شماره تماس ۱۵۰۴ را برای اطلاع رسانی در مورد پایش ملخ ها به سازمان جهاد کشاورزی فارس اعلام کرده است.

 

این تلاش ها در حالی انجام شده که فائو جمعیت 10 تا 15 برابری ملخ های صحرایی نسبت به سال گذشته را پیش بینی کرده است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این زمینه گفته در صورت مهیا بودن شرایط، باید منتظر آمار چندین برابری ملخ ها در مزارع استان بود که در این صورت خسارت بیشتری نیز به بهره برداران وارد می شود.

 

به اعتقاد «حسین پژمان»، ملخ ها امسال 20 روز زودتر از سال گذشته به مزارع استان وارد شده اند. وی می گوید: نخستین دسته ملخ های وارد شده به استان را ملخ های نابالغ تشکیل داده که پس از تغذیه آماده جفت گیری و تولید مثل هستند. این مسئول معتقد است در صورت عدم مبارزه با ملخ های نابالغ، میزان خسارت وارد شده به مزارع بیشتر از ملخ های صحرایی بالغ خواهد بود.

 

توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی به کشاورزان بر سرکشی روزانه به مزارع و باغات و علاوه بر آن به مراتع و علف زارهای مجاور بوده و از آنها خواسته به محض مشاهده آفت به مراکز جهاد کشاورزی محل سکونت خود در اسرع وقت اطلاع دهند. همچنین کلیه امکانات و لوازم مورد نیاز سمپاشی از جمله تراکتورها و سمپاش های خود را آماده به کار نگه داشته و هرگونه عملیات سمپاشی علیه آفت را فقط با کسب نظر کارشناسان جهاد کشاورزی انجام دهند.

 

پرهیز از خرید هر گونه ملخ مرده توسط دلالان و سودجویان برای مصرف خوراکی و تعلیف دام ها و طیور از لاشه ملخ های مرده از دیگر توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی بوده است.

 

ورود دسته های بزرگ ملخ به کشور ادامه دارد و روز گذشته از سمت خوزستان، بوشهر و هرمزگان دسته های بسیار بزرگی وارد شده که توسط کارشناسان در حال ردیابی هستند. همچنین گزارش های دریافتی نیز به صورت روزانه از طریق شماره 1054 جهت پیگیری به کارشناسان اعلام می شود.

 

ملخ های صحرایی از زیان بار ترین نوع ملخ به شمار می روند که روزانه تا چند برابر وزن خود تغذیه کرده و هر چه سر راهشان باشد را از بین می برند. هر کیلومتر از این نوع ملخ ها شامل 50 میلیون ملخ بوده که این توان را دارند که 100 تن محصول را از بین ببرند. ملخ صحرایی در طول عمر پنج ماهه خود سه بار تخم ریزی کرده و هر بار هزار تخم می ریزد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار