مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد:
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تخلیه زباله‌های عفونی بیمارستان‌ امام اهواز در ساحل رودخانه کارون از استفاده از ابزارهای قانونی برای برخورد با این تخلف خبر داد.
کد خبر: ۸۲۹۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳ 09 March 2020

محمدجواد اشرفی با اشاره به انتشار گزارش‌های تخلیه زباله‌های عفونی بیمارستان‌ امام اهواز در ساحل رودخانه کارون، اظهار کرد: در پی گزارشی مبنی بر تخلیه زباله‌های عفونی در ساحل شرقی رودخانه کارون جنب پل سوم اهواز، کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان از محل بازدید کردند.

وی افزود: این زباله‌های عفونی و گان‌های بیمارستانی که مربوط به بیمارستان امام اهواز بود، در یک خودروی باری ۶ تنی بارگیری شده و در این محل تخلیه شده بودند ولی حجم زباله‌ها به این میزان نبوده است.

اشرفی تصریح کرد: پس از هماهنگی با سازمان پسماند شهرداری اهواز، روز گذشته این سازمان جمع‌آوری زباله‌ها را انجام داده است. هنوز مشخص نیست پیمانکار شهرداری اهواز و یا دانشگاه علوم پزشکی اهواز این زباله‌ها را در ساحل رودخانه تخلیه کرده است و باید پس از بررسی موضوع متوجه شویم پیمانکار کدام ارگان این تخلف را انجام داده است.

وی با اشاره به تذکر به شهرداری اهواز و دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تصریح کرد: از ابزارهای قانونی برای برخورد با این مورد و بازدارندگی در دفعات بعدی استفاده می‌کنیم. این تخلف پیگیری می‌شود اما نخست باید مشخص شود که تخلف توسط چه ارگانی انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا، پروتکل مدیریت بهداشتی خوزستان از سوی اداره‌کل حفاظت محیط زیست در خصوص نحوه مدیریت پسماند اعلام شده تا همه مراکز درمانی در چارچوب این دستورالعمل اقدام کنند.

اشرفی گفت: تخلیه هرگونه زباله اعم از عفونی یا غیرعفونی در محیط‌های غیر از محل دفع پسماند ممنوع است. قاعدتا پسماندهای بیمارستانی از حساسیت خاصی برخوردارند و تخلیه این نوع زباله در مجاورت رودخانه که محل تفریح مردم است، خطای بسیار بزرگی است که متاسفانه این اتفاق رخ داده است.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اهواز نیز در اطلاعیه‌ای در این زمینه اظهار کرد: "پیرو انتشار فیلمی در خصوص دفع پسماندهای مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی(ره) اهواز در حاشیه جاده ساحلی مراتب به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱- این مرکز جهت انتقال و دفن بهداشتی پسماندهای عفونی و غیرعفونی تولید شده با سازمان پسماند کلان شهر اهواز قرارداد دارد و روزانه انتقال پسماند از این مرکز به محل دفن توسط وسایل نقلیه مخصوص سازمان پسماند صورت می‌گیرد.

۲- تعداد سه دستگاه امحاء پسماند عفونی با ظرفیت ۲۰۰۰ لیتر در هر ساعت، کار بی‌خطرسازی (ضد عفونی) پسماندهای عفونی این مرکز را در سه شیفت انجام می‌دهند.

۳- کلیه پسماندهای عفونی مرکز پس از تفکیک در مبدا (بخش‌ها) توسط دستگاه‌های موجود بی‌خطرسازی شده و تحویل ماشین‌های حمل پسماند می‌گردد.

۴- با توجه به اینکه حجم عمده پسماندهای رها شده در حاشیه جاده ساحلی را نخاله‌های ساختمانی تشکیل می‌دهند به نظر می‌رسد که این اتفاق توسط وسایل نقلیه حمل نخاله‌های ساختمانی رخ داده است که در این بین تعدادی از کیسه‌های زباله که حاوی زباله‌های غیرعفونی موجود در فضای باز بیمارستان بوده‌اند نیز به اشتباه حمل و در مکان غیرمجاز رها شده‌اند. با توجه به حضور چندین پیمانکار ساختمانی در این مرکز، اکنون کارشناسان مشغول بازبینی دوربین‌های مداربسته و شناسایی خاطی یا خاطیان هستند تا در اسرع وقت برخورد قانونی با آنان به عمل آید.

مجددا خاطرنشان می‌گردد که تمامی زباله‌های عفونی و غیرعفونی پس از بی‌خطرسازی (ضدعفونی شدن) با دستگاه‌های پیشرفته امحا زباله توسط سازمان پسماند به محل‌های مجاز منتقل می‌گردند و هیچ خطری از این بابت شهروندان محترم را تهدید نمی‌نماید."

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار