تابناک / زنگ های خطر در دنیا به صدا درآمده و ایران و در این بین گیلان در زمره پرشمار کرونایی ها قرار گرفته؛ اما همچنان مردمانی با بی توجهی قاتل را به خانه خود دعوت می کنند.
کد خبر: ۸۲۹۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶ 07 March 2020
 
خانه امن خودت را رها نکن؛ قاتل پشت در کمین کرده است

 

تابناک / زنگ های خطر در دنیا به صدا درآمده و ایران و در این بین گیلان در زمره پرشمار کرونایی ها قرار گرفته؛ اما همچنان مردمانی با بی توجهی قاتل را به خانه خود دعوت می کنند.

 

گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست؛ و این مثل با سیلاب هایی که از واپسین روزهای اسفندماه سال گذشته و اوایل فروردین ماه امسال در کشورمان جلوه گر و  موجب لغو بسیاری از سفرها و نیمه کاره گذاشتن سفرهای دیگر هموطنان مان شد و برف و آتش سوزی جنگل ها و این روزها هم شیوع کرونا صدق می کند .

ساکنان ایران زمین به  هر جایی از کشور که سفر کرده بودند ،  بدلیل وقوع سیلاب در بیشتر استان های کشور  و خطرات مسیرها و تردد در شهرها ، خانه خود را امن تر از هر جایی یافتند ، بار خودر را بستند و بازگشتند ؛ و  در پایان امسال نیز نسخه چشم پوشی از سفر برای مردمان مان پیچیده می شود ، چرا که  این بار سیلابی ویرانگر تر از آن سیلاب ؛  اما نامرئی در خارج از خانه به انتظار آنان نشسته است.

امسال کشورمان حوادث بسیاری را پشت سر گذراند که به طور معمول خبرهایش تیتر های اول دنیار را رقم می زد ولی از اواخر آبان ماه حوادث تلخ و اتفاقات ناخوشایند برای ایران و گیلان زمین رقم خورده است.

یادآوری حوادث،  تکراری از مکررات است ؛  ولی اینک موجودی میکروسکوپی آژیرهای قرمز  را در دنیا به صدا در آورده و هر روز جان ها می گیرد؛ قاتل و مجرمی که کمین کرده و در همه جا حضور دارد،  اما خود دیده نمی شود؛  نه کسی یارای دستگیری اش و نه امکان محاکمه ای وجود دارد تا  برایش حکم زندان و اعدام صادر کرد ؛  حتی اهل  مذاکره و صلح هم نیست.

این موجود ذره بینی که به ویروس کرونا شهرت یافته ، زندگی روزمره آدمیان را  نابسامان کرده ،خود را محور  هر محفل  و هر مکالمه حضوری و تلفنی یا بخش اعظم گفت و گو ها قرار داده است؛ مردم مدام می خواهند از حال عزیزان شان با خبر شوند و می کوشند تا تجربیات خود را باهم در میان بگذارند تابتوانند از هجوم این موجود مرموز در امان بمانند .

 در گوشه و کناری از پوست و یا وسایل انسان ها خود را مخفی می کند و مرزها در می نوردد و بیرحمانه به هر کسی که سر راهش می رسد حمله می کند ؛ آنقدر خطر آن جدیست که دولت های دور هم، برای مقابله با آن  بودجه های میلیارد دلاری اختصاص می دهند .

هر بی توجهی و غفلتی  در  راندن  آن ، همچون فیلم مومیایی که با اشتباه یک نفر  زنده شد و  هر چه قربانی می گرفت،  خود کامل تر می شد و لشکرها یی از دنیای مردگان فرامی خواند تا دنیار را به سلطه در آورد ؛ این ویروس نیز با حمله به انسان ها تکثیر می شود و به گفته پزشکان هر نفر می تواند، چندین نفر را گرفتار کند.

توصیه های بهداشتی توسط  متخصصان و مسئولان از سوی رسانه ها به طور مرتب بازگویه می شود تا  بتوان با ارتقای آگاهی از چگونگی مقابله با این ویروس از شیوع آن جلوگیری و در صورت ابتلا،  تاب آوردن در مقابل آن را نیز افزایش داد.

 جدی بودن این ویروس آنچنان است که دولت در  وضعیت تحریم و مشکلات مالی ؛ کشور را به حالت نیمه تعطیل در آورده  و تقبل کرده تا بار مالی عظیمی را به دوش  بکشد تا بتواند کرونا را مهار کند.

از تعطیلی مدارس گرفته تا لغو بسیاری از محافل ،  جلسات و  نیمه تعطیل کردن  ادارات، کارخانه ها، شرکت ها و واحدهای صنفی و حتی لغو برگزاری نماز جمعه ها و در خواست از مردم  برای اجتناب از شرکت در مکان های شلوغ ، افزایش واحدهای تولیدی ماسک و اقلام ضدعفونی کننده بهداشتی  و حتی واردات آنها  و  تسهیلاتی در جهت خدمات و ارفاق هایی به مردم در شرایط کنونی؛ همه اقداماتی از سوی دولت است تا هرچه سریعتر بتوان از چرخش و گسترش این ویروس جلو گیری و  آن را محدود و مهار کرد.

  متاسفانه وقتی آمارهایی مبنی بر مرگ و میر به صورت  رسمی اعلام می شود ،  نگرانی و اضطراب بر مردم مستولی شده  و با دقت؛  فرامین و توصیه ها را گوش فرا می دهند؛ اما اگر از تعداد قربانیان این قاتل  چیزی به گوش شان نرسد یا به صورت غیر ملموس بشنوند؛ دگر بار به سادگی همه چیز فراموش می شود .تعطیلی مدارس را فرصتی مغتنم برای سفر می شمارند؛ خواه این سفر به شمال باشد یا جنوب ، تصور می کنند ، شمال  به واسطه بارندگی هایش هوای پاک دارد و می توان از دود و آلودگی شهرشان به این استان پناه برد  و هیچ نمی دانند که این ویروس  بنا به گفته کارشناسان در مقابل سرما مقاوم بوده و به هوای سرد و مرطوب بسیار علاقه مند است؛  و  امروز گیلان  یکی از کانون های مهم ویروس کروناست.

 موضوع فقط ابتلای مردم این سرزمین به ویروس کرونا از سوی مسافران نیست؛  بلکه ممکن است این دیار به نامبارکی این ویروس،  چشم بر مهمان نوازی ببندد و بیماری و مرگ را به مسافران سوغات دهد.

بیمارستان ها ؛  تخت ها و امکانات شان محدود است ؛ تعداد بیمارانی که از پیش  از اطلاع رسانی های رسمی  مبتلا شده اند، به واسطه نهفتگی طولانی این بیماری، اکنون خود را بروز می دهد و هر روز آمار جدیدی به افراد نیاز به کمک از این بیماری افزوده می شود.

نباید از یاد برد که مرگ و بیماری فقط بر اثر کرونا نیست؛ روزانه اتفاقات بسیار دیگری برای افراد در هر سن و سالی در هر جایی از این خطه روی می دهد که نیاز به کمک های درمانی و پزشکی در بیمارستان ها دارند و اگر گردشگران و مسافرانی که محتمل است در گیر و دار مسافرت دچار مشکلی شوند و نیاز به مراجعه به بیمارستان ها را داشته باشند ؛  به یقین در این وضعیت بحرانی ، انتظارات شان آنچنان برآورده نخواهد شد.

 مطرح شدن استفاده از مدارس و سالن های ورزشی برای بیماران کرونایی در جلسات ؛  اگرچه  منتفی اعلام شده  اما هر روز به تخت ها در مکان های دیگری افزوده می شود و حتی راه اندازی بیمارستان سیار در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است ؛ و همه این موارد هشداریست برای  آن دسته از مردمانی که همچنان سهل انگار به این موضوع می نگرند و حتی افراد دیگر را که برای حفظ سلامت خود و دیگران می کوشند ، مورد تمسخر قرار داده و با بی توجهی های شان در معرض خطر قرار می دهند.

اگرچه  خبرها از گوشه و کنار با اسامی  و تصاویر و با ذکر شغل افراد فوت شده در گیلان این روزها بیشتر به گوش می رسد و به کرات توصیه می شود که فقط به ضرورت از خانه خارج شوید ؛ وگرنه در خانه بمانید ، اما با نزدیک شدن به سال نو ، دوباره  شاهد حضور ساکنان این منطقه به طور عادی و روزمره در خیابان ها و خریدهای غیر ضروری هستیم.

برخی نیز تسلیم هوای دل می شوند که بعد از مدتی ماندن در خانه ، گشت و گذاری در فضای بیرون داشته باشند و هوایی تازه کنند.

مردان که به طورمعمول بیشتر وقت شان را در بیرون بسر می برند ، همچون مرغی درقفس بی تابی  بیشتری از  خود برای خروج از منزل به خرج می دهند  وبدون اضطرار می روند و  اهل خانه را هرچند که خود رعایت کنند ، نیز در معرض خطر قرار می دهند

مردمانی هم هستند  که صف طولانی تشکیل می دهند و ازدحام جمعیت می کنند تا دارو و ماسک بخرند و از  ضربات مهلک این ویروس  مصون بمانند اما یادشان می رود که در آن صف ها ممکن است ، همراه  با ماسک ، کرونا را به رایگان از دیگران هدیه بگیرند .

 البته هستند این روزها کسانی که قبل از  این کرونا ، کرونای فقر و ناداری  بر زندگیشان چیره شده بود ، آنان بدون دستکش و ماسک  سر بر زباله دان ها فرو برده و بدنبال روزی شان پسماندها  را زیر و رو می کنند و شاید هر روز آرزو می کنند که کرونا سراغ شان بیاید تا از مشکلات زندگی برهند؛ یا کسانی  که نگرانی و اضطراب اجاره خانه ها ، قسط ها ، اجاره مغازه ها و هزینه زندگی  سایه به سایه ویروس کرونا رهای شان نمی کند اما ناچار  ساعاتی را بدنبال در آمد و کسب روزی حلال در خارج از منزل می مانند .

پزشکان ، پرستاران و کادر درمانی ، کارمندان ، کارگران و  دیگر بخش هایی که ضرورتی برای حضور آنها ست تا زندگی با حداکثر رعایت های بهداشتی جریان داشته باشد ، نیز بخشی از حضورهای اجباریست اما باید  ارکان نظام برای سلامت همه قشرهای جامعه تمهیداتی بیندیشند و در عین حال مردم نیز با رعایت دقیق توصیه های بهداشتی برای حفظ سلامتی شان مطالبه گر باشند و دولت را ترغیب به  توجه بیشتر به خود کنند .

 اگر آمار ها و  واقعیت ها برای  جلوگیری از نگرانی مردم روایت نشود ؛ اما همین  نگرانی نماینده عالی دولت در گیلان از افزایش آمار مبتلایان و نیاز به بستری کفایت می کند که خطر ، جدیست؛ و هر سهل انگاری از طرف هرکسی اعم از  دولت و مردم ، می تواند جان افراد دیگر را به خطر اندازد .

عدم رعایت توصیه های کارشناسان بهداشتی توسط شماری از شهروندان، سلامت دیگر شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد

 این روزها برخی رفتارهای مردم  همچون خیابان های مملو از جمعیت در رشت و ترافیک،  دکترشادنوش نماینده سابق تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان و قائم مقام دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا را نیز دچار حیرت و شگفتی کرده است.

قائم مقام دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا معتقد است: کرونا دشمنیست که امکان هیچ مذاکره و صلحی با آن نیست ، تصور اینکه مردان را در بر می گیرد و خانواده های ما را در امان قرار میدهد ، وجود ندارد؛ در این جنگ یا بر ویروس غلبه خواهیم کرد و یا ما را از بین خواهد برد.

دکتر مهدی شادنوش افزود: در این شرایط ممکن است که نتوانیم  از مردم بخواهیم که از بیمارستان های ما بازدید کنند ، اما  علیرغم همه  سابقه هایی که در بیمارستان ها داشته ایم؛  این روزها برای مان خیلی درد ناک است .

وی اضافه کرد: خانواده هایی را می بینیم که یکی یا دو تا  از اعضای خانواده  را از دست داده اند و اکنون هم بر بالین بیمار بدحال دیگری  از خانواده شان حضور دارند و امروز آنها از ما می خواهند که به مردم بگوییم ،  این موضوع را جدی بگیرند و در حدامکان ضمن رعایت نکات بهداشتی از منزل  بدون اضطرار خارج نشوند. .

دکتر شاد نوش خاطر نشان کرد: این عادت ذهنی ماست که مرگ را همیشه برای همسایه می بینیم و آن را برای خودمان جدی نمی گیریم؛  این ویروس واقعا بی رحم است و کسانی که در معرض آن قرار می گیرند را  درو  می کند و  به پیش می رود.

وی گفت: ما می خواهیم خاطر مردم مکدر نشود و مضطرب و نگران نشوند ، تلاش می کنیم زیاد مسائل را باز نکنیم و بالاخره اینکه  در بحران باید با آرامش با آن برخورد کرد، اما اکنون شاهد هستیم ، این آرام نگه داشتن جو روانی افراد ، جدیت موضوع را زیر سوال برده است.

دکتر شاد نوش گفت: حتی اگر ۲۰ درصد از افراد به  توصیه های متخصصان درباره هشدارهای پیشگیری از کرونا بی توجه باشند ، همان ۲۰ درصد،  زندگی ۸۰ درصد دیگر را به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار می دهند.

وی ترافیک شهر رشت ، حضور جمعیت در بازارهای روز ، ازدحام مردم برای  دریافت دارویی که تاثیرات آن به طور کامل مشخص نیست و در معرض قرار گرفتن فرد سالم برای ابتلا به این بیماری را حیرت انگیز دانست.

دکتر شاد نوش خاطر نشان کرد: گرچه این موضوع ازدحام جمعیت برای دریافت دارو توجیه نقصان کار مانیست و باید سیستم توزیع را تقویت کنیم اما با این وجود ،  این تجمعات برای گرفتن دارویی که اثراتش مشخص نیست،   و در معرض خطر قرار گرفتن یک فرد سالم برای  افراد بیمار کار صحیحی نیست.

وی  ابراز امیدواری کرد که در صورت همکاری کامل مردم بتوانیم  این ویروس را  تا پایان فروردین ماه محدود کنیم؛  اما شرط این موضوع رعایت کامل نکات بهداشتی و ماندگاری افراد در منزل است.

وی با تشبیه ویروس کرونا به افرادی قاتل در کوچه و خیابان گفت: اگر قاتلانی در کوچه و خیابان حضور داشته باشند ، مردم برای هر چیزی حتی گاهی برای تهیه مایحتاج ضروری شان  از منزل خارج نمی شوند ؛ و این مرموز بودن این  ویروس نیزبه گونه ایست که فرصت را از ما می گیرد و چون آن را نمی بینیم آن را جدی نمی گیریم ولی همچنان پنهان در همه جا حضور دارد  و هر لحظه ممکن است به ما حمله کند و ما را از پا دربیاورد .

سفر به گیلان ممنوع شد

از روز گذشته نیز  از ورود خودروها از  طریق مبادی ورودی به استان جلوگیری می شود.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان گفت: از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه روز جمعه گذشته  ورود خودروها به استان ممنوع شده است.

سرهنگ حسین محمدپور به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ورود خودروها از مبادی ورودی به استان به غیر از حاملان مواد سوختی  و غذایی و امدادی ممنوع شده است.

گیلانی ها پذیرای میهمانان نوروزی نخواهد بود

استاندار گیلان گفت: گیلانی ها مردمانی مهمان نواز هستند ولی به واسطه شیوع بیماری کرونا در سراسر استان از هم اکنون و در ایام نوروز هم هیچ مهمانی را نمی پذیریم.

 ارسلان زارع  پنجشنبه شب در جلسه ستاد مقابله با گسترش  ویروس کرونا افزود: مردم و مسئولان قدردان روحیه فداکارانه و جهادی کادر درمانی، پرستاران، پزشکان و عوامل دیگر که در راستای وظایف ذاتی و نیز اخلاقی و انسانی خود تلاش بی وقفه می کنند، هستند.

زارع افزود: اما وجود همدلی، وفاق و انسجام همه دستگاه های دولتی و غیردولتی و نیز آحاد مردم با افرادی که در صف مقدم مقابله با این بیماری هستند؛ مهمترین مولفه موثر در موفقیت مبارزه با این ویروس و شکست آن است.

وی با اشاره به اینکه براساس پیش بینی ها روند این بیماری در هفته آینده نیز افزایشی است، اظهار داشت: کادر درمانی نسبت به روزهای نخست با اشراف و انسجام بیشتر در کنار راه اندازی موفق سیستم ارجاع به مردم خدمت رسانی می کنند که باید این روحیه جهادی با قوت ادامه یابد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه در روزهای آتی تخت های بستری بیشتری به بیماران مبتلا به ویروس کرونا اختصاص پیدا می کند، افزود:در گفت و گوی با معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهوری، مسائل و مشکلات استان را مطرح و نیازمندی ها را اعلام کردم.

وی خاطرنشان کرد: به منظور تسهیل دسترسی مردم، تعداد داروخانه هایی که داروهای مورد نیاز بیماران کرونا را توزیع می کنند در رشت و شهرستان ها افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه غربالگری در ورودی ها و خروجی های گیلان با همکاری نیروی انتظامی و هلال احمر تشدید می شود، گفت: این مساله به معنای ممنوعیت سفر به گیلان است؛  البته چنانچه معدود افرادی که ناگزیر به ورود به استان هستند و دارای هرگونه علائم جزئی مشکوک هم باشند؛ بی تردید دو هفته قرنطینه می شوند.

استاندار گیلان بر ضرورت تقویت تشویق هم استانی ها مبنی بر حضور در خانه از طریق رسانه ها، صدا و سیما و فضای مجازی تأکید و تصریح کرد: مردم باید به این باور برسند که حضور آنان در خانه، مهمترین مولفه در پیشگیری از گسترش و شیوع ویروس کروناست و در این راستا به طور جدی از مردم می خواهم جز در موارد اضطراری، از منزل خارج نشوند.

وی با بیان اینکه ناوگان اتوبوس رانی و تاکسی رانی از در سطح استان با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت خواهند کرد، اظهار داشت: صدا و سیمای گیلان با توجه به تعطیلی مدارس، بازپخش برنامه های آموزشی مدارس را در دستور کار قرار دهد.

 زارع با تأکید بر ارسال پیامک از طریق شبکه های ارتباطی به مردم پیرامون رعایت توصیه های بهداشتی و حضور در منزل ادامه داد: صدا و سیما با استفاده از برنامه های امیدبخش، نشاط آفرین و آموزشی درخصوص رعایت توصیه های بهداشتی و مراقبتی، بیش از پیش نقش آفرینی کند.

وی همچنین به اعلام اجرای طرح بسیج ملی در سه استان گیلان، اصفهان و قم توسط وزیر بهداشت اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح با همکاری هلال احمر، سازمان بسیج، نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی اجرا می شود.

استاندار گیلان بر ضرورت استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، معلمان در منازل و ارتباط با والدین دانش آموزان تأکید و تصریح کرد: معلمان آموزش و پرورش به ویژه مقطع ابتدایی با استفاده از ظرفیت های موجود در فضای مجازی نسبت به انعکاس پیام های تهیه شده توسط کارگروه رسانه و فضای مجازی پیرامون مقابله با گسترش ویروس کرونا اقدام نمایند.

به هر حال آنچه مسلم است ؛  اگرچه دولت ها وظایفی دارند و باید برای سلامتی تک تک افراد از لحاظ امکانات و تجهیزات اهتمام کافی داشته باشند   و تصمیم گیری های شان فرجامی خوش برای مردم داشته باشد اما  همه توقعات را نمی توان از دولت داشت .

مردم نیز باید موضوعات را جدی بگیرند ؛ تعطیلی ادارات ،  نهاد ها و بسیاری از جاها  به تنهایی درمان رفع خطر شیوع و پیشگیری این ویروس نیست ؛ اگر  همه جا تعطیل باشد،  اما مردم با  عدم رعایت توصیه ها از جمله خروج از منزل برای کارهای غیر اضطراری ، ازدحام  در مکان ها و  حضور بی مورد در  خیابان ها ، سفر رفتن ها همچون روزهای عادی  رفتار کنند ؛  تعطیلی ادارات و نهاد ها ، محدودیت های کاری واحدهای صنفی و بسیاری از مشاغل دیگر و همه تدابیری  را که در این رابطه اندیشیده می شود ، بی اثر خواهد کرد و فقط هزینه ای گزاف برای اقشار مشاغل آزاد و دولت بدون هیچ نتیجه ای و شیوع بیشتر این ویروس و پر پر شدن زندگی  بسیاری از انسان ها و عزیزان مان خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار