معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي فارس گفت: بيش از چهار موج حمله ملخ هاي صحرايي(دريايي) در اين استان گزارش شده اما تاكنون محصولات زراعي و باغي اين منطقه از اين آفت كشاورزي خسارت ندیده است.
کد خبر: ۸۲۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷ 06 March 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا: حسين پژمان، با بيان اين كه اقدامات پيشگيرانه ظرف يك ماه آينده از اهميت بالايي برخوردار است، اظهار داشت: استان فارس داراي 2 آمادگاه ملخ در شهرهاي شيراز و لامرد است و برنامه هاي مختلفي براي مبارزه با اين آفت در صورت ورود آنها به اراضي كشاورزي دارد.
وي، با اشاره به اين كه اين ملخ ها گرايش به نور دارند و تاكنون تنها در مناطق شهري ديده شده اند، بيان كرد: 160 هكتار از اراضي استان فارس تا به حال مورد بازرسي و مبارزه با اين آفت قرار گرفته است و گروه هاي پايش سازمان جهاد كشاورزي اين استان نيز مبادرت به بازرسي از اراضي كشاورزي كرده اند.
پژمان با تاكيد بر مبارزه با اين آفت كشاورزي از طريق كانون كوبي، گفت: عربستان يكي از كشور هايي است كه از گذشته تا كنون به عنوان يكي از كانون هاي اصلي ملخ هاي صحرايي شناخته شده است از اين رو بايد مبارزه با اين آفت در كانون آن صورت مي گرفت اما امسال شاهد هستيم كه اين مبارزه در كشور نام برده به خوبي صورت نگرفته است .
وي، در مورد ورود اين آفت به فارس اظهار داشت: نخستين موج ملخ هاي صحرايي از اواسط بهمن ماه 97 به ايران و استان فارس وارد و تعدادي از اين ملخ ها در مناطق لار و لامرد مشاهده شد ولي كانون هاي اصلي اين آفت در كشورمان در استان هاي جنوبي و به ويژه روستاي نخيلو در استان بوشهر است.
او افزود: البته در استان كرمان نيز اين نوع ملخ مشاهده شده است و پيشتر نيز مناطق نام برده در كشورمان، كانون هاي بومي ملخ هاي صحرايي بودند.
پيش از اين مدير جهاد كشاورزي شهرستان خنج گفته بود: با توجه به اينكه ملخ صحرايي (دريايي) به صورت پراكنده در برخي از مناطق اين شهرستان مشاهده شده براي جلوگيري از زيان هاي هجوم اين آفت به مزارع و باغ ها، ستاد مقابله با اين حشره در خنج تشكيل شده است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان فارس هم سيزدهم بهمن 97 در مورد مقابله با ملخ صحرايي در شهرستان هاي جنوبي اين استان به ايرنا بيان داشت: اين آفت تنها در شهرستان مُهر و در سطحي نزديك به 2 هكتار مشاهده شده كه عليه آن سمپاشي صورت گرفته است.
محمد مهدي قاسمي افزود: تمام ملزومات مبارزه با ملخ صحرايي در استان فارس فراهم شده و نيروها در حالت آماده باش به سر مي برند.
وي بيان كرد: 2هواپيماي سمپاش در فارس مستقر شده است و دستگاه هاي سمپاشي نيز در اين استان به حد كافي وجود دارد.
قاسمي افزود: گروه هاي رصد، در حال پايش مزارع و اراضي زيركشت شهرستان هاي جنوبي فارس هستند كه احتمال مشاهده اين نوع ملخ در آنها وجود دارد.
ملخ‌هاي زرد رنگ صحرايي (دريايي)، گروهي از ملخ‌هاي پرنده هستند كه بزرگي آنها حدودا به 15سانتي‌متر مي رسد و در زمره مضرترين حشرات به شمار مي آيند.

برچسب ها: حمله ، ملخ ، ملخ صحرایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار