ساماندهی سیستم فاضلاب شهر کرمانشاه به بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با اعتبارات اندک فعلی تا ۵۰ سال آینده نمی‌توان سیستم فاضلاب نهمین کلانشهر ایران را ساماندهی کرد.
کد خبر: ۸۲۸۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ 05 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،جدیدترین میزان اعتباری که برای ساماندهی و ساخت ۲ تصفیه خانه جدید در شهر کرمانشاه نیاز است را معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اعلام کرد و گفت: این میزان بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است که هر سال حداکثر بین یک ۲ درصد از این بودجه برای طرح ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه اختصاص می‌یابد و با این احتساب باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ سال منتظر باشیم تا فاضلاب کرمانشاه ساماندهی شود.

۲ تصفیه خانه جدید باید ساخته شود

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در بخش فاضلاب در شهر کرمانشاه ما با ۲ مقوله سر و کار داریم یکی دفع فاضلاب و دیگری ورود فاضلاب به تصفیه‌خانه است، گفت: دفع فاضلاب اکنون به صورت صد درصد و کامل در شهر کرمانشاه انجام می‌شود اما همه فاضلاب شهر وارد تصفیه خانه نمی‌شود.

رضا داودی در ادامه توضیح داد که شبکه مدرن فاضلاب شهر کرمانشاه تاکنون بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مابقی شبکه به صورت سنتی در مدار قرار دارد و پیگیر هستیم که پس از تامین اعتبار شبکه سنتی را هم به مدرن تبدیل کنیم.

وی به اجرای حدود ۹۰۰ کیلومتر شبکه مدرن فاضلاب در شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در مجموع ۳۵ درصد فاضلاب شهر کرمانشاه تصفیه می شود و برای انجام عملیات تصفیه مابقی فاضلاب، به احداث ۲ تصفیه خانه دیگر نیاز است.

وی یادآوری کرد: طرح فاضلاب شهر کرمانشاه سه خط انتقال اصلی فاضلاب دارد که بیش از ۹۷ درصد آن اجرا شده و فاضلاب را به تصفیه خانه شرق کرمانشاه منتقل می کند و چهار ایستگاه پمپاژ برای آن درنظر گرفته شده که سه ایستگاه ساخته شده است.

وی ادامه داد: در ابتدای اولیت اول طرح ساماندهی، پوشش جمعیتی یک میلیون نفر و برای انتهای طرح در اولویت اول (افق ۱۴۱۰) پوشش جمعیتی یک میلیون و ۱۰۴ هزار نفر پیش بینی شده و باید ۳۶۱ کیلومتر هم شبکه فاضلاب عمدتا در بافت اصلی و قدیمی شهر اجرا کنیم.

بیشترین مشکل شهر کرمانشاه در بخش تصفیه‌خانه فاضلاب است

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه سخنانش به اجرای طرح ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: براساس این طرح مدرن کردن ۳۵ درصد از شبکه فاضلاب که عمدتا در بافت قدیمی و فرسوده شهر کرمانشاه واقع است در دستور کار قرار دارد و براساس طرح در مرحله اجرا است.

داودی با بیان اینکه بیشترین مشکل ما در شهر کرمانشاه اکنون در بخش تصفیه‌خانه فاضلاب است، افزود: فاضلاب حدود ۳۵ درصد از جمعیت این شهر یعنی معادل ۳۲۴ هزار نفر اکنون تصفیه می‌شود و مابقی وارد تصفیه خانه نمی شود.

به گفته او، در کلانشهر کرمانشاه اکنون یک تصفیه خانه فاضلاب وجود دارد که فاضلاب یک سوم از جمعیت این شهر وارد آن می شود.

دنبال تنوع بخشی مالی برای تامین اعتبارات هستیم

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه همچنین به جزییات ساخت ۲ تصفیه خانه جدید در شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: افق جمعیتی شهر کرمانشاه در سال ۱۴۱۰، یک میلیون و ۱۰۴ هزار نفر است که که ما اکنون برای تصفیه فاضلاب ۳۲۴ هزار نفر یک تصفیه خانه داریم و باید برای ۷۸۰ هزار نفر دیگر از جمعیت این شهر ۲ تصفیه‌خانه به ظرفیت ۱۴۴ هزار مترمکعب بسازیم.

داودی افزود: برای ساخت تصفیه‌خانه، شبکه و سایر مولفه‌های مربوط به پروژه به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به قیمت امروز اعتبار نیاز است که در قانون بودجه سالانه حداکثر بین یک تا ۲ درصد این اعتبار تامین می‌شود که اگر با این رقم از اعتبار تا ۵۰ سال دیگر نمی توانیم تصفیه خانه بسازیم.

وی با بیان اینکه برای تامین اعتبارات موردنیاز فاضلاب شهر کرمانشاه وارد تنوع بخشی مالی شدیم، گفت: ابتدا با بانک توسعه اسلامی وارد مذاکره شدیم و موافقت های لازم را برای اخذ وام دریافت نمودیم اما در نهایت با این بانک به توافق نرسیدیم.

وی اظهار داشت که در ابتدای سال ۹۶ با بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا وارد مذاکره شدیم که تاکنون در ایران سرمایه گذاری نکرده بود و پروژه فاضلاب شهر کرمانشاه اولین سرمایه گذاری این بانک محسوب می شد و ما تمام مجوزهای لازم را نیز اخذ و در اختیار بانک قرار دادیم و حتی کارشناسان این بانک نیز بازدیدهایی از طرح فاضلاب شهر کرمانشاه داشتند اما متاسفانه باتوجه به شرایط تحریم، هنوز موفق به دریافت وام نشدیم اما همچنان پیگیر هستیم.

تعریف محل‌های درآمدی جدید

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه ما منتظر اخذ وام از بانک‌های خارجی نمی‌شویم، گفت: برای تامین اعتبارات مورد نیاز ساخت تصفیه خانه شهر کرمانشاه در قالب ۲ پروژه این موضوع را دنبال می کنیم که یکی از این پروژه ها فروش پساب شهر کرمانشاه است.

داودی با بیان اینکه در نظر داریم از محل درآمد این پساب تکمیل بخشی از تاسیسات فاضلاب شهر کرمانشاه را پیگیری کنیم، افزود: یکی از مشتریان پساب شرکت «پترو پالایش آناهیتا» است که بخش عمده آن یعنی ۵۰۰ لیتر در ثانیه را می خواهد و مشتریان دیگری هم هستند و از این طریق بخشی از منابع فاضلاب شهر کرمانشاه را از بحث فروش پساب تامین کنیم.

او تصریح کرد که برای تامین بخش دیگری از نیازهای اعتباری فاضلاب شهر کرمانشاه در حال اخذ مجوز ماده ۵۶ از سازمان برنامه و بودجه برای جذب سرمایه‌گذاری هستیم و به زودی مجوز این مورد را نیز دریافت می کنیم.

رضا اردکانیان؛ وزیر نیرو در سفر چند ماه پیش خود به استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت ساماندهی فاضلاب کرمانشاه با تاکید بر اینکه ساماندهی فاضلاب این شهر به صورت ویژه مورد توجه قرار خواهد گرفت، گفت: ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه و ایجاد تصفیه خانه این شهر یکی از مباحث مهم مورد بحث در استان کرمانشاه است و سعی می‌کنیم این طرح به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: به دنبال آن هستیم که از امکانات بیشتری در رابطه با این طرح استفاده کنیم که تا پایان سال آن را به نتیجه مطلوبی برسانیم.
شهر کرمانشاه حدود نیمی از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را در خود جا داده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار