رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فیروزآباد گفت: در سال جاری ۱۱۰ هزار نهال، در نهالستان منابع طبیعی فیروزآباد تولید شده است.
کد خبر: ۸۲۸۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳ 04 March 2020

تابناک فارس به نقل از فارس عبدالحمید بهبودی عصر امروز در نشستی خبری اظهار داشت: این شهرستان با ۳۲۰ هزار هکتار اراضی ملی، ۲۲۰ هزار هکتار مرتع و ۱۰۰ هکتار جنگل را به خود اختصاص داده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزآباد بیان کرد: در هفته گرامیداشت منابع طبیعی که با شعار نهال‌کاری همگانی، برای ایرانی سرسبز از ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه جاری برگزار و ۳۸ هزار نهال توزیع و کاشته می‌شود.
وی افزود: اقدامات قابل‌توجهی در راستای حفاظت از منابع طبیعی از قبیل احداث آتش‌بر، به‌کارگیری قرق‌بانان فصلی و افتخاری، تشکیل چهار جلسه شورای حفاظت و پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی در سال جاری با همکاری دادستان در فیروزآباد صورت گرفته که در نوع خود ارزشمند است.
بهبودی ادامه داد: امسال بیش از ۳۶ مورد آتش‌سوزی در سطح شهرستان اطفا و مهار شد و در همین راستا به‌منظور پیشگیری از آتش‌سوزی در مناطق مختلف کوهستانی به طول ۱۸۰ کیلومتر آتش‌بر زده شد که نقش مؤثری در جلوگیری از آتش‌سوزی داشته است.
وی اضافه کرد: امسال با توجه به حجم بالای پوشش گیاهی در سطح نزدیک به ۷۵ درصد کاهش آتش‌سوزی نسبت به چند سال اخیر داشته‌ایم.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری فیروزآباد با اشاره به صدور احکام جایگزین مجازات به‌منظور تهیه وسایل اطفا حریق از سوی اداره دادگستری این شهرستان توسط محکومان گفت: همکاری دادگستری در زمینه صدور احکام مقابله با متجاوزان به اراضی ملی قابل‌ستایش و تقدیر است.
بهبودی اضافه کرد: هم‌چنین در راستای اصلاح و احیا جنگلها و مراتع، غنی‌سازی جنگل به مساحت ۱۵۰ هکتار با تأمین اعتبار ۱۱۳ میلیون تومان و کپه‌کاری در عرصه‌های مرتعی در سطح ۲۵۰ هکتار با تأمین اعتبار ۱۰۵ میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی اجرا شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی فیروزآباد ادامه داد: این شهرستان دارای آب‌وهوای معتدل با سه ناحیه جنگلی ایران تورانی، خلیج عمانی و ناحیه رویشی زاگرس و جنگل و مرتع غنی بوده که با توجه به نزدیک بودن آن به منطقه پارس جنوبی حائز اهمیت است.
وی بیان کرد: در تثبیت مالکیت دولت، اقدامات قابل‌توجهی در این شهرستان از قبیل اجرای ماده ۱۳ و ماده ۳۹ (اخذ سند رسمی) و اصلاح و بازنگری نقشه‌ها در ۳۲ پلاک به مساحت ۶۰ هزار و ۲۷۹ هکتار صورت گرفته است.
رئیس اداره منابع طبیعی فیروزآباد گفت: در اجرای ماده چهار قانون ساماندهی مساکن روستایی بیش از ۱۲ هکتار برای تأمین مسکن روستایی و عشایری به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی محول شده است.
بهبودی همچنین از اجرای طرح مدیریت یکپارچه(جامع) منابع طبیعی و آبخیزداری با مشارکت مردم در حوزه آبخیز سدتنگاب به‌منظور حفاظت از منابع آب، خاک، جنگل، مرتع و اکوسیستم‌ها به روش توانمندسازی بهره‌برداران به مساحت ۸۰ هزار و ۴۸۹ هکتار در ۱۳ قطعه در بیش از ۳۰ روستای بخش میمند واقع در حوزه آبخیز سد تنگاب همچنین یک‌بند سنگی ملاطی در حوزه شهری در سال جاری بااعتبار ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال خبر داد که مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
بهبودی افزود: در بارندگی‌های سال جاری از ۶۰ پروژه آبخیزداری اجراشده در سطح شهرستان بیش از ۳ میلیون مترمکعب آبگیری ایجادشده است.
وی گفت: این پروژه‌ها شامل بندهای سنگ سیمانی، بندهای خاکی و حوضچه‌های دستی مصنوعی بوده که در مناطق غرب میمند، پرزیتون، سرگر، رودبال، لهراسب، بایگان و بالادست جایدشت اجراشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار